نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: مطابق پیش‌بینی‌ها رشد معاملات در ماه‌های پایانی سال همچنان ادامه دارد، اما توقف رشد قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ مجید کیان‌پور با اشاره به عوامل رشد معاملات مسکن در ماه‌های اخیر، گفت: طی ۳ الی ۴ ماه گذشته به ویژه از زمانی که تعدیل نرخ سود بانکی رخ داد سرمایه‌های بخش خصوصی از شبکه بانکی خارج و به سمت بازار‌های موازی مانند مسکن حرکت کرد که این خود به رشد معاملات و تا حدودی افزایش نرخ‌ها دامن زد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه عامل دیگر رشد معاملات مسکن در روز‌ها و ماه‌های اخیر رشد تسهیلات دهی بانکی در این حوزه و عاملیت چند بانک برای پرداخت وام‌ها بوده است، افزود: افزایش تسهیلات بانکی در حوزه مسکن بیشترین جذابیت را در حوزه واحد‌های با متراژ کمتر از الگوی مصرف و واحد‌هایی که به لحاظ قدرت مالی خرید متقاضی سازگار باشد هدایت کرد.

وی گفت: باید بتوانیم قدرت خرید متقاضیان مسکن را به گونه‌ای تنظیم کنیم که دهک‌های مختلف بتوانند از همه واحد‌هایی که در بازار ارایه می‌شود متناسب با قدرت خرید خود استفاده کنند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید با رونق خرید و فروش مسکن حجم معاملات در این حوزه را افزایش دهیم تا در کنار برنامه ریزی مشخص حباب قیمتی به ویژه در واحد‌های نقلی که کمتر از الگوی مصرف است رخ ندهد.

کیانپور با تاکید بر اینکه باید از شرایط موجود به نحوی استفاده کنیم که در نهایت منجر به خانه دار شدن دهک‌های هدف شود، گفت: رونق مسکن و خرید و فروش آن تا جایی مورد استقبال واقع می‌شود که حداقل افزایش قیمت را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: افزایش قیمت مسکن در صورتی مورد پذیرش است که در حول و حوش نرخ تورم و در بازه آن بتواند حرکت کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه به تازگی گفته می‌شود که بحث گسل‌ و زلزله در موضوع رشد معاملات مسکن به ویژه در برخی مناطق کشور موثر بوده است، تصریح کرد: این گسل‌ها بحث تازه‌ای نیست بنابراین نقشی در رونق بازار نداشته‌اند.

کیانپور با تاکید بر اینکه سازه‌ها باید استاندارد و منطبق با اصول ایمنی ساخته شود، گفت: طی دهه‌های گذشته پیشرفت‌های خوبی در ساخت وساز مسکن داشته‌ایم، البته ضعف‌هایی هم بوده که باید با استفاده از تکنولوژی روز نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه زلزله باید تنها یک رخداد طبیعی باشد، افزود: در آیین نامه ۲۸۰۰ به حداقل رساندن آسیب‌های جانی در زلزله باشاره شده است از این رو باید سازه‌ها به گونه‌ای ساخته شوند که جان انسان‌ها در مواقع بروز زلزله سالم بماند که در زلزله اخیر غرب کشور این اتفاق افتاد.

کیانپور به پیش بینی بازار مسکن در بازه زمانی سه ماه پایانی سال ۹۶ پرداخت و گفت: رشد معاملات در ماه‌های پایانی سال همچنان ادامه دارد، اما توقف رشد قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: رشد معاملات مسکن شامل خانه‌های نقلی و واحد‌های با متراژ بالا نیز خواهد شد.

انتهای پیام/د

رشد قیمت مسکن متوقف می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.