کوه سبلان مقدس‌ترین کوه ایران است مزار یکی از پیامبران، در قله سبلان قرار دارد و بنا بر باورهای مردم، این مزار، مزار زردشت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، در متون کهن فارسی به رابطه سبلان و زردشت اشاره شده و آنجا را مکان نیایش و عبادت زردشت می‌دانند. یکی از نشانه‌های تقدس سبلان، سوگند به آن است. نام سبلان هنوز یکی از مهم‌ترین سوگندهای ساکنان اطراف کوه و عشایر کوچنده شاهسون به شمار می‌آید. اهالی باور دارند که وقتی نام سبلان برده می‌شود به ویژه وقتی به آن سوگند یاد می‌کنند، مار از شکارش دست می‌کشد. 

کوه سبلان که در زبان ترکی آذربایجانی «ساوالان» و در زبان تالشی «سفلون» نامیده می‌شود، از دره قره‌سو در شمال غرب شهر اردبیل شروع شده و در جهت شرقی- غربی به طول 60 کیلومتر و عرض حدود 48 کیلومتر تا کوه قوشه‌داغ در جنوب اهر امتداد می‌یابد و به وسیله این کوه به ارتفاعات قره‌داغ متصل می‌شود. کوه سبلان بر سه شهر اردبیل، اهر و مشکین‌شهر مشرف است. این کوه در 25 کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر و در فاصله حدود 40 کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد.

سبلان سومین قله بلند ایران و یک کوه آتشفشانی غیرفعال است. ارتفاع بلندترین قله آن به نام «سلطان ساوالان» به 4811 متر می‌رسد. در جبهه غربی قله سلطان ساوالان و در کنار جان‌پناه سنگی به شکل عقاب قرار دارد که در طول زمان به نماد کوه سبلان تبدیل شده است. این قطعه سنگ که به واقع اعجاز طبیعت می‌باشد، به شکل عقابی است که نشسته و سر را به جانب شرق چرخانده است.

کوه سبلان مقدس ترین کوه ایران

مراتع سبلان از بهترین مراتع طبیعی ایران است. دامنه‌های سبلان، برخلاف سهند که کمی سنگلاخی است، دارای خاک نرم‌ و حاصلخیز است و علف‌های مرغوب و پرارزشی در آن رشد می‌کنند.

کوه سبلان مقدس ترین کوه ایران

سبلان به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا، دریاچه زیبا در قله کوه، مورد توجه دوستداران طبیعت می‌باشد همچنین از آنجایی که تمام قلل سبلان در ایام سال پوشیده از یخ و برف‌های دائمی می‌باشند، در این منطقه یک پیست اسکی به نام «الوارس» وجود دارد که مورد توجه گردشگران است.

کوه سبلان مقدس ترین کوه ایران

مطالعه ثبت جهانی سبلان نیازمند ۷ میلیارد ریال اعتبار است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: مطالعه ثبت جهانی قله سبلان نیازمند بیش از ۷ میلیارد ریال اعتبار است که امیدواریم از محل کمکهای فنی و اعتباری این اعتبار تخصیص یابد.

کریم حاجی‌زاده در کارگروه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل اظهار داشت: تصمیم گیری در خصوص تامین اعتبار مطالعه ثبت جهانی قله سبلان یکی از فعالیتهایی است که در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار دارد که انجام این کار نیازمند بیش از 7 میلیارد ریال اعتبار می‌باشد.

وی گفت: اگر این اعتبار از محل کمکهای فنی و اعتباری تخصیص یابد این موضوع توسط دانشگاه تهران به انجام می‌رسد که یک فرآیند ملی بوده و ثبت جهانی این قله باعث می‌شود که از پتانسیلهای گردشگری جهانی بهره‌مند شویم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: با ثبت جهانی این آثار در واقع مداخله‌های سطح پایین و بی ارزش در اطراف این محیطها به حداقل میزان خود می‌رسد و این اثر برای انجام کارهای بنیادین در سطح ملی آماده خواهد شد که امیدواریم با کمکهای استانی و ملی این قله ثبت جهانی شود.

حاجی‌زاده تصریح کرد: برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی اسکی و برگزاری جشنواره ملی سرعین که توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود از دیگر اهداف اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل برای فصل زمستان است تا بتوانیم در این تصمیم میزبان گردشگران بسیاری در استان اردبیل باشیم.

وی بیان کرد: شناسایی ظرفیتهای گردشگری شهرستانهای استان اردبیل نیز در دستور کار قرار گرفته و در همین راستا در حال‌حاضر پروژه‌های متعددی در اغلب نقاط شهرستانهای استان اردبیل در حال اجرا می‌باشد.

کوه سبلان مقدس ترین کوه ایران

قابلیت صعودهای حرفه‌ای کوه سبلان در سطح جهانی معرفی شود

 مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: ضروری است قابلیت صعودهای حرفه‌ای کوه سبلان در سطح جهانی معرفی شود.

کریم حاجی‌زاده افزود: کوه‌پیمایی و کوهنوردی یکی از قابلیت‌های گردشگری استان اردبیل در تمامی فصول است که می‌بایست با محوریت کوه سبلان در سطح جهانی معرفی شود.

وی افزود: با توجه به اینکه سبلان سومین کوه مرتفع کشور است، صعودهای حرفه‌ای کوهنوردان یکی از قابلیت‌های گردشگری آن محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تأکید کرد: سبلان علاوه بر اهمیت ورزش حرفه‌ای به دلیل قابلیت‌های جغرافیایی و تاریخی نیز یکی از کوه‌های مقدس کشور محسوب می‌شود.

حاجی‌زاده افزود: با وجود اینکه کوه سبلان در گروه اثر طبیعی ملی قرار گرفته اما به دلیل اهمیت آن مطالعات جامع ثبت جهانی در دستور کار است.

وی تأکید کرد: کوه سبلان در تاریخ، فرهنگ و ادبیات این مرز و بوم جایگاه ویژه داشته و با ابعاد چندگانه اهمیت آن قابلیت ثبت جهانی را دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان به پیگیری تحقق این مهم تأکید و افزود: برای تکمیل مطالعات نیازمند اعتبار هستیم که امید می‌رود در کوتاه مدت تخصیص یابد.

 

انتهای پیام/ع

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.