به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ گسترش شهر و شهرنشینی، طراحی و ساماندهی فضا و مبلمان شهری را بدنبال داشت؛ همین موضوع اهمیت توجه ویژه به ورودی شهرها را بیش از پیش به شهروندان متذکر شد.
امروزه تعریف حوزه ورودی در شهرهای ما با ایجاد دروازه جدید پشت تابلوی نام شهر یا نصب پارچه که روی آن به مسافران خوش آمد گفته میشود صورت میگیرد، حال آنکه این راه حل پاسخگوی توقعات مورد انتظار از یک ورودی نیست. علاوه بر این نباید به جنبههای معمارانه طراحی ورودی پرداخت، چون این امر مستلزم طراحی و برنامه ریزی عمدهای بوده که طراحی معماری بخشی از آن است.
بحث ساماندهی ورودیهای شهر خرم آباد چند سال است که در سطوح مختلف اداری و اجتماعی مطرح بوده و با گذشت زمان رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته است تا آنجا که اخیرا در استانداری لرستان و همچنین مجموعه شورای شهر و شهرداری جلسات متعددی به این مهم اختصاص داده شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان اخیرا در دومین جلسه ساماندهی ورودی جنوب شهر گفت: ورودی شهر خرم آباد از سمت جنوب یکی از مهمترین طرحهای حوزه زیباسازی شهر خرم آباد است که به همت مسئولان تا پیش از سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ساماندهی میشود.
محمد اصلانی یکی از جاذبههای هر شهر را ورودی آن دانست و افزود: متاسفانه وضعیت ورودی شهر خرم آباد از سمت جنوب نامطلوب بوده و زیبنده لرستان نیست لذا همه دستگاههای مرتبط باید نسبت به ساماندهی این ناحیه تمام تلاش خود را بکار گیرند تا قبل از سالروز پیروزی انقلاب این طرح به پایان برسد.
وی اظهار کرد: قرار است یک تیم کارشناسی در ظرف ۲۴ ساعت چگونگی دفع آبهای سطحی و انشعابات فاضلاب غیرمجاز را بررسی و اداره آب و فاضلاب شهری مسافتی حدود ۷۰۰ متر از مسیر را به سیستم لوله کشی فاضلاب مجهز کند تا شهرداری و اداره حمل و نقل جادهای بتوانند نسبت به آسفالت پیاده روهای این منطقه اقدام کنند.
اصلانی مهمترین مسائل و چالشهای پیش روی این طرح را انتقال صنوف آلاینده به شهرک صنوف، احداث فضای سبز و کاشت گل و گیاه و مهار و ساماندهی آبهای سطحی و فاضلابها دانست و گفت: جمع آوری ماشینهای فروش میوه و سبزیجات در طول جاده، مشخص شدن وضعیت زمینهای انتهای فرودگاه، ساماندهی شبکه آب و فاضلاب شهری پیش از آسفالت منطقه و شانه سازی جاده از دیگر اقداماتی هستند که باید هرچه سریعتر توسط مسئولان مرتبط پیگیری و انجام شوند.
دادستان عمومی و انقلاب خرم آباد مهمترین مانع بر سر راه تحقق این طرح را نداشتن اراده جدی از سوی مدیران نهادهایی میداند که هر کدام به نوعی در این طرح متولی هستند.
سعید رازانی معتقد است که نهادهای ذیربط توان بالایی در اتمام این طرح دارند، اما از آنجا که انجام آن جزو وظایف ذاتی برخی از این نهادها نیست پس در انجام آن کوتاهی کرده و مسئولیتها را به یکدیگر واگذار میکنند و یا اصلا موضوع را جدی نمیگیرند.
رئیس کمیسیون عمرانی شورای اسلامی شهر خرم آباد گفت: خرم آباد دارای چندین معبر اصلی است، اما معبر جنوب بدلیل واقع شدن فرودگاه در مسیر آن از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است و همین موضوع این معبر را به مسیر اصلی تردد مسئولان ارشد کشوری و استانی، سرمایه گذاران خارجی و داخلی و همچنین مسافران فراوانی از طیفهای گسترده تبدیل کرده است.
سجاد بابایی افزود: مسافران در گذر از این مسیر با منظره مناسبی مواجه نیستند و این موضوع باعث میشود مناظر شهری خرم آباد نیز در ذهن این افراد متاثر از این موضوع شوند.
وی اتمام این طرح را از اقدامات مورد تاکید شورای شهر خرم آباد دانست و گفت: بدون همکاری سایر دستگاههای مرتبط با مشکلات عدیدهای به ویژه در حوزه زیرساخت مواجه خواهیم بود.
لازم است تا پیش از آغاز سفرهای نوروزی و ورود مسافران از شهرهای مختلف، ورودی شهر خرم آباد از سمت جنوب در اسرع وقت ساماندهی شود چراکه همواره زشت و زیبا بودن ورودی شهرها در اذهان مسافران میماند.
انتهای پیام/م