به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر اظهار کرد:اینکه بیان می شود در حال حاضر دسترسی به حمل و نقل عمومی میسر نیست و لذا نباید طرح ترافیک جدید را اجرا کرد، کم لطفی است چراکه توزیع ایستگاه های اتوبوس در تهران منطقی است. البته سامانه مترو در همه نقاط شهر گسترده نشده و در حال توسعه است اما اتوبوسرانی نیز یک مد حمل و نقل عمومی است و ایستگاه های اتوبوس در سطح شهر در دسترس هستند.
وی ادامه داد : در اجرای طرح جدید ترافیک در ابتدا باید هدف آن را در نظر بگیریم و بعد مسائل آن را بررسی کنیم.
نوری افزود : یکی از انتقادات این است که هدف شهرداری از اجرای این طرح درآمد زایی است، اما در نظر داشته باشیم اینکه هر طرحی را اقتصادی کنیم بد نیست. به هر روی هر خدمتی بهایی دارد و وقتی خدمتی ارائه می شود باید بهای آن پرداخت شود. از این رو هزینه خدماتی که در پایتخت می شود باید پرداخت شود.
وی اضافه کرد : در شهر تهران روزانه ۹ هزار تن زباله جمع آوری می شود و در برخی مناطق ۳ بار در روز جمع آوری زباله انجام می شود. حال آنکه در بیشتر شهر های پیشرفته دنیا جمع آوری زباله 3 بار در هفته صورت می گیرد.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست گفت : شهرداری سالهاست از کمک و تخصیص اعتبارات دولتی محروم است ، شما نگاه کنید در تبصره 13(نوسازی حمل و نقل عمومی) میزان سهمی که دولت باید از ابتدا تخصیص می داده،چقدر محقق شده است.
وی تصریح کرد:شهرداری باید از درآمد هایش شهر را اداره کند از این رو اگر شهرداری طرح هایی بدهد که اقتصادی باشد نباید زیر سوال برد.
صدر اعظم نوری با بیان اینکه شهرداری تهران در دوره کنونی رویکردی متفاوت از مدیریت گذشته را دنبال می کند،افزود: شهرداری دیگر به دنبال کارهای نمایشی نیست و فکر می کنم در عملکرد چند ماهه اخیر نیز این موضوع به خوبی نشان داده شده است.
وی اضافه کرد : ما میراث دار مدیریت 14 ساله ای هستیم که نقاط قوت و ضعفی داشته و صد البته نمی توانیم در طی چند ماه شهر را گلستان کنیم اما می توانم با قاطعیت بگویم که ما دنبال شفافیت و شفاف سازی و به دنبال رفع گره ها هستیم .
نوری خاطر نشان کرد: رای میلیونی مردم تکلیفی روی دوش ما نهاده از این رو خدمت به مردم در اولویت برنامه ها و اقدامات ما است .
رئیس کمیسیون سلامت شورا در ادامه با اشاره به لزوم تغییر طرح ترافیک گفت : طی 40 سال شاهد اجرای طرح ترافیک بوده ایم واز این رو به نظر می آید باید جایگزینی برای این طرح معرفی شود. طرحی که از سوی شهرداری پیشنهاد شده باید چکش کاری شود و با جمع بندی مناسب به صورت لایحه به شورا ارائه شود.
نوری تاکید کرد: ما انتظار داریم در آمد حاصل از این طرح با سازو کار و ضمانت اجرایی مناسب صرف توسعه حمل و نقل عمومی شهر شود.
ناهید خداکرمی عضو شورای شهر گفت : پیشنهاد می کنم در ابتدا این طرح به صورت پایلوت در ۳ ماه نخست سال اجرا تا نقاط قوت و ضعف آن نمایان شود.
وی ادامه داد: بهتر است در طرح جدید پیشنهادی شهرداری برای محدوده طرح ترافیک ، در محدوده های داخل طرح نظیر خیابان خیام پارک های حاشیه ای ممنوع شوند همانند آنچه در شهر های دیگر دنیا صورت می گیرد.
خداکرمی افزود : ما داخل محدوده طرح ، شبکه حمل و نقل عمومی داریم از این رو می توانیم شهروندان را ترغیب به استفاده از حمل و نقل عمومی کنیم.
وی بیان کرد : استفاده داوطلبانه برخی مراکز خرید از ساعات غیر پیک می تواند راهکار دیگری در توزیع مناسب ترافیک و رفع گره های ترافیکی باشد. البته شهرداری نیز باید مشوق هایی برای این مراکز در نظر بگیرد.
خداکرمی ادامه داد: برخی مراکز خرید ، مشاغل و سازمان ها نظیر پالادیوم و غیره که عوارض اجتماعی به شهر تحمیل می کنند، خود عامل ترافیک هستند،بنابراین باید به شهرداری عوارص این عارضه را بدهند.
آرش میلانی رئیس کمیته محیط زیست شورا نیز گفت : در اجرای طرح ترافیک جدید دو سوال وجود دارد، نخست آنکه طرح کاهش ( lez) چه مشکلاتی داشت که اجرا نشد در حالی که پایه طرح ترافیک جدید همین طرح کاهش است.
وی ادامه داد :در آمد ناشی از این طرح در مابه ازای کاهش ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون چقدر است؟
میلانی افزود : خواهش من از طراحان این طرح این است که هوا را از دلایل توجیهی طرح حذف نکنند. چرا که در حال حاضر مردم در مناطق داخل طرح در عذاب هستند و برخی روزها در همین منطقه ۱۲ شاخص آلایندگی خیلی زیاد است.
محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت : در دنیا سهمیه بندی راه کنترل ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک نیست بلکه قیمت گذاری راه کنترل و سیاست گذاری است.
پور سید آقایی ادامه داد: طرح ترافیک از گذشته دارای پشتوانه فکری نبوده به طوریکه این محدوده را منطقه ممنوعه می نامیدند و مشکلات از همین جا شروع شد.امروز می بینیم که ترافیک و مشکلات ناشی از آن همچنان پابرجاست حال آنکه جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک از عوارض آن کمتر است.
پور سید آقایی تصریح کرد : هر سال به سهمیه های طرح ترافیک افزوده شده از این رو باید گفت روش سهمیه بندی محدوده طرح ترافیک باید ذاتا اصلاح شود.
وی افزود : یکی دیگر از اشکالات این طرح این بوده که شهرداری در جایگاه تشخیص شرف شغلی برای ورود مجاز به محدوده بوده ، یعنی اینکه می گویند پرستاران نمی توانند وارد محدوده شوند ولی پزشکان می توانند از این رو می بینیم که طرح ترافیک دارای اشکالات اساسی است.
لازم به ذکر است؛ در این جلسه از دلایل توجیهی اجرای طرح ترافیک جدید سخن گفته شد . بررسی تطبیقی این طرح با شهر های دیگر دنیا، مزایای طرح ترافیک جدید ، ضرایب در نظر گرفته شده برای قیمت طرح از جمله مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.
انتهای پیام/