وی در تشریح فرآیند ارزیابی و انتخاب دانشگاهه ا و پژوهشگاه های حائز شرایط در این طرح افزود: پس از ارزیابی برنامه های ارسالی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور، برنامه ۱۶ دانشگاه و ۹ پژوهشگاه برای ارتقا به تراز بین المللی مورد تایید قرار گرفت و کمیته نظارت بر این پروژه با عضویت صاحب نظران برتر کشور شکل گرفت.
وی افزود: نظام های رتبه بندی مختلفی مانند نظام های رتبه بندی، تایمز، کیو اس، بیومتریک و شانگهای در دنیا فعالیت می کنند که هر کدام با معیارهای خاصی تعدادی از دانشگاه های دنیا را ارزیابی و رتبه بندی می کنند.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: هم اکنون ۲۵۰ میلیون دانشجو در ۲۶ هزار دانشگاه در سراسر دنیا تحصیل می کنند و ۱/۷ درصد جمعیت دانشجویی جهان در ۲ هزار و ۵۰۰ موسسه آموزش عالی در ایران مشغول به تحصیل هستند.
وی با اشاره به اینکه در ۵۰ سال اخیر موضوع رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اهمیت زیادی یافته است؛ گفت: در سالهای اخیر جایگاه دانشگاه های ایران در نظام های رتبه بندی بین المللی رشد کرده و برای مثال در رتبه بندی شانگهای در سال ۲۰۱۶، دانشگاه تهران در جایگاه ۳۰۱ تا ۴۰۰ و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جایگاه ۴۰۱ تا ۵۰۰ قرار گرفته است.
مجتبی شریعتی نیاسر گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا، دولت ها توجه ویژه ای به ارتقای جایگاه دانشگاه های خود در عرصه بین المللی دارند برای مثال دولت روسیه و ژاپن برنامه ویژه ای در این راستا و با هدایت عالی ترین مسئولان خود آغاز کرده اند.
وی افزود: رئیس جمهور روسیه دستور داده است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ۵ دانشگاه روسیه در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرند و به این منظور کمیته ای با حضور مسئولان علمی روسیه و نخبگان از کشورهای مختلف برای نظارت بر این روند تشکیل شده است.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: دولت ژاپن نیز برنامه ویژه ای برای قرار گرفتن ۱۰ دانشگاه این کشور در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا پیش بینی کرده است.
وی ضمن ابراز امیدواری عنوان کرد: با حمایت مسئولان و پشتیبانی مادی و معنوی دستگاه های اجرایی تا ۱۰ سال آینده می توانیم شاهد قرار گرفتن نام حداقل ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه کشور در فهرست ۲۰۰ دانشگاه و مرکز پژوهشی برتر دنیا باشیم.
انتهای پیام/