مدیر پروژه ژنوم مرجع ایرانیان گفت: اطلاعات ژنتیکی هر فرد معادل یک سوم ارتفاع برج میلاد بر روی کاغذ حجم دارد.

اطلاعات ژنتیکی هر فرد معادل یک سوم ارتفاع برج میلاد است/ لزوم راه اندازی مرکز جامع ژنو‌متابولیک ایرانیانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مریم سادات دانشپور‌ مدیر پروژه ژنوم مرجع ایرانیان در مراسم رونمایی‌ از نخستین ژنوم مرجع ایرانیان که امروز برگزار شد، گفت: ما در مطالعه انجام شده اطلاعات 14 هزار نفر را در مدت 20 سال جمع آوری و بررسی کردیم که نتیجه آن ایجاد ژنوم مرجع ایرانیان بود.
 
وی ادامه داد: هر فرد دارای 60 میلیون اطلاعات ژنتیکی و ژنوم است که هر ژنوم از 3/3 بیلیون جفت باز تشکیل شده است که اگر بخواهیم اطلاعات ژنتیکی هر فرد را روی کاغذ پرینت‌ کنیم، ارتفاع آن معادل یک سوم برج میلاد خواهد بود.
 
دانشپور‌ افزود: جمع آوری اطلاعات ژنتیکی 14 هزار نفر نشان از بانک اطلاعاتی عظیمی است که در همین راستا ما نیاز به مرکزی برای ساماندهی این اطلاعات ژنتیکی آنالیز و حفاظت آنها داریم.

ضرورت راه اندازی مرکز جامع ژنوم متابولیک سلامت ایران

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در راستای حفظ و تمرکز داده‌های ژنوم ایرانیان نیاز داریم تا مرکز جامع ژنوم متابولیک سلامت ایران ایجاد شود، اگر بخواهیم اطلاعات 14 هزار نفر را پرینت‌ کنیم به اندازه 400 برابر برج میلاد کاغذ بر روی هم انباشته می‌شود.

دانشپور‌ عنوان کرد: ژمیران‌ به منظور تشخیص بیماری‌های تک ژنی، چند ژنی و ایجاد بانک داده برای تغییرات ژنتیکی 14 هزار نفر ایجاد شده است و در طراحی دارو مناسب ایرانیان و پیشگیری از بیماری‌ها همچنین غربالگری بسیار تاثیر گذار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار