رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از کشف دیوار نگاره‌هایی در حوالی میمه خبردادکه نشان از راه‌های ارتباطی در 5 هزار سال پیش در فلات مرکزی ایران دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون اللهیاری در رابطه با نقوش صخره‌ای کشف شده که حکایت از مسیرهای جدید ارتباطی اقتصادی و فرهنگی مردم فلات مرکزی ایران از پنج هزار سال قبل دارد، اظهار کرد: نقوش صخره‌ای شامل نقوش حیوانی و انسانی است که در محدوده روستای حسن‌رباط از توابع میمه کشف شده است.

وی افزود: در این نقوش آیات قرآن و کلماتی در زبان فارسی و عربی وجود دارد و این دیوار نگاره‌ها نشان از خط سیر مشخصی است که راه‌های ارتباطی در عصر باستان را نشان می‌دهد؛ این دیوار نگاره‌ها نشان می‌دهد راه‌های ارتباطی در عصر باستان که به پیش از دوران آریایی‌ها می‌رسد در فلات مرکزی ایران وجود داشته است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: آریایی‌ها هزاره دوم قبل از میلاد وارد ایران می‌شوند که با در نظر گرفتن گذشت 2 هزار سال پس از میلاد مسیح 4 هزار سال پیش می‌شود اما شناسایی‌های اولیه در این مکان نشان می‌دهد که شروع آن به 5 هزار سال قبل باز می‌‌گردد.

وی عنوان کرد: با کشف این دیوار نگاره‌ها مشخص می‌شود که در این قسمت کشور که فلات مرکزی ایران نامیده می‌شود، تمدن به 5 هزار سال پیش باز می‌گردد چرا که یکی از نشانه‌های تمدن ارتباطات است و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این نقوش نوعی اطلاعات برای مسیر یابی کاروان‌ها بوده است.

اللهیاری بیان داشت: این مسیر از اصفهان آغاز شده و به میمه می‌رسید و به سمت کاشان و قمصر می‌رود؛ البته بخشی نیز به سمت گلپایگان یعنی شمال غرب استان اصفهان می‌رود که حوزه مرکز، شمال و شمال غرب را این مسیر مرتبط می‌کند؛ این اطلاعات اولیه بدست آمده است و هنوز کاوش‌های رسمی آغاز نشده است.

 

انتهای پیام/م

 

کشف راویان صخره‌ای 5 هزار ساله در تمدن تاریخی اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار