به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در تیتر امشب و در تشریح جزئیات حادثه نفتکش سانچی گفت: کشتی فلهبر چینی که بار غلات داشت از ناحیه سینه کشتی با سمت راست این کشتی برخورد کرد و حادثه واقع شد.
او افزود: کشتی های نفتکش دو جداره ای هستند، ضربه کشتی فلهبر دو جداره کشتی نفتکش را درنوردید و دیواره مخزن را شکافت و این حادثه رخ داد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه شدت انفجار به قدری بوده که تاثیر اولیه خود را حتی روی آسایشگاه ملوانان که در زمان حادثه در حال استراحت بوده اند گذاشته است، تصریح کرد: یکی از نخستین اقدامات در هنگام حادثه فشردن دکمه حالت اضطراری است؛ بر اساس شواهد این امر اصلا انجام نشده که احتمالا به دلیل سرعت حادثه بوده است، زیرا سیستم های متنوع هشدار روی این نفتکش نصب بوده اما این آژیرها به صدا درنیامده اند.
او ادامه داد: جعبه سیاه اطلاعات کشتی را ثبت می کند و یکی از فاکتورهای اصلی برای گروه ثبت سوانح است؛ به طوری که اطلاعات میدانی، صحبت با کارکنان، گروه نجات و کلیه صداها را هم ثبت می کند، اما این فرآیند سه ماه زمان می برد تا بتوان به یک قضاوت درست دست یافت.
راستاد گفت: جعبه سیاه در چین باقی می ماند و این بررسی با حضور همه ذینفعان صورت می گیرد. در مجموع، این کشتی جوان بوده و تمامی تجهیزات ایمنی را دارا بوده است.
او افزود: کنوانسیونی به نام جستجو و نجات دریایی وجود دارد که اکثر کشورها عضو این کنوانسیون هستند، بر این اساس آنها موظفند نجات انسان ها را به فوریت انجام دهند؛ در غیر این صورت با پرداخت هزینه این نجات صورت می گیرد.
چینی ها در تمام این 8 روز با 10 شناور پیرامون این نفتکش را احاطه کردند، کره و زاپن هم ناوگان خود را به منطقه حادثه اعزام کرده بودند.
سیروس کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران دیگر میهمان برنامه در خصوص این حادثه اذعان کرد: با توجه به شواهد، حادثه در ساعت 8 شب به وقوع پیوسته است؛ عکس ها و فیلم هایی که در فضای مجازی دست به دست می شود تصاویر سانچی نیست.
او گفت: در شب حادثه طرف چینی به ایران اطلاع می دهد که کشتی چینی به سانچی برخورد کرده است و به محض برخورد انفجار رخ می دهد، شدت آتش نیز بسیار زیاد بود به طوری که کارشناسان چینی اعلام کردند، بعید است کسی نجات پیدا کند. البته ما اعتماد نکردیم بلکه تلاش کردیم با امید پیش برویم و پیگیر موضوع باشیم تا شاید اجساد را پیدا کنیم.
کیان ارثی گفت: کشتی سانچی یک میلیون بشکه ظرفیت داشته است و بار کشتی میعانات گازی بوده است.
او گفت: بالگردها 130 مایل بیشتر نمی توانستند پرواز کنند، بنابراین آنها نمی توانستند به کشتی آسیب دیده برسند، ما همه نقشه ها را مرور کردیم اما مسئله فاصله این نفتکش با امکانات موجود بود.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران ادامه داد: کشتی دو رادار دارد که بخش هشدار آن تا 35 کیلومتر برد دارد، اما هرگونه اظهارنظر در این زمینه بهتر است بعد از باز شدن جعبه سیاه صورت بگیرد.
او گفت: مدیریت نفتکش با شرکت ملی نفتکش، مالکیت آن با چین و پرچم پاناما روی آن نصب بوده است.
کیان ارثی ادامه داد: پاناما بیشترین پرچم را دارد و بحث بازرگانی را دنبال می کند؛ مقصد نفتکش کره جنوبی و متعلق به این کشور بوده و حتی سئول پول آن را پرداخت کرده بود.
او افزود: ما مرتب برای کره جنوبی ارسال نفت داریم، منطقه ای که دچارسانحه شده یکی از پر ترددترین مناطق دریایی به حساب می آید.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش گفت: اکنون کشتی غرق شده و لکه نفتی دریا را فراگرفته و فردا قرار است موقعیت غرق شدن کشتی را بررسی کنند که تا چند روز آینده جزئیات بیشتری از نحوه غرق شدن آن مشخص می شود.
محمد مهدی برومندی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دیگر میهمان برنامه، در ادامه و بخشی از این گفتگو خاطرنشان کرد: با طرف چینی مذاکرات مفصلی داشتیم، قصد ما این بود که عملیات اطفاء حریق را تسریع کنیم و حتی خود را به عرشه برسانیم و خدمات امداد ونجات را با سرعت بالاتری انجام دهیم.
او گفت: بررسی ابعاد حادثه با هدف جلوگیری از تضییع حقوق ایران، انتقال پیکرها از چین به ایران، توجه به خانواده های قربانیان از جمله تعاملات ما با مجلس شورای اسلامی بوده است.
منبع: سایت شبکه خبر
انتهای پیام/