رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: در سال زراعی ۹۷ - ۹۶ در سطح ۱۳ هزار و ۵۱۰ هکتار از زمین‌های استان گیاه روغنی کلزا، گندم و جو کشت شد.

کشت گیاه روغنی کلزا، گندم و جو در استان یزدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ سجادی‏‏ پوررئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: با مشارکت ۶۷۰ نفر از کشاورزان و همکاری کارشناسان و مدیران جهاد کشاورزی استان ۵۱۰/۵ هکتار زمین به کشت کلزا اختصاص یافت، که این رقم نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش دارد.

وی افزود: در این ارتباط ۲/۵ تن بذر اصلاح شده و ۱۵۲ تن کود شیمیایی بین کشاورزان طرف قرارداد توزیع شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه کلزا در بین دانه‌های روغنی از درصد روغن دهی بالایی برخوردار است، تصریح کرد: کشت این گیاه در مقایسه با گندم و جو در کاهش آفات نباتی و نیز مبارزه با رویش علف‌های هرز در مزارع تاثیر بسزایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت در سطح ۱۳ هزار هکتار مزارع استان گندم و جو کشت شد که ۱۱ هزار هکتار آن گندم است که به شیوه مکانیزه کشت شد.

این مقام مسئول گفت: در اجرای این طرح ۵۶۰ تن بذر اصلاح شده گندم و ۱۳۰ تن بذر گواهی شده جو و نیز سه هزار و ۸۰۰ تن کود شیمیایی بین بهره برداران توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان‌های ابرکوه، خاتم، و بهاباد از مناطق عمده کاشت محصول گندم و جو استان است، افزود: سطح زیرکشت گندم و جو نسبت به سال‌های گذشته بیش از ۱۰ درصد کاهش دارد که علت آن تغییر الگوی کشت و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی، کمبود آب و افت سطح منابع آب‌های زیرزمینی است.

وی متوسط تولید محصول گندم در زمین‌های کشاورزی استان را سه هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در واحد سطح بیان کرد و یادآور شد: در سال زراعی ۹۶-۹۵، بیش از ۴۰ هزار تن محصول گندم در استان یزد برداشت شد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد، امسال ۲۲ هزار و ۴۶۷ تن محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ارزش ۲۹۰ میلیارد ریال خریداری شد که از این میزان ۱۵ هزار و ۷۲۰ تن آن از کشاورزان ابرکوه خریداری شد و این شهرستان برای چهارمین سال متوالی رتبه نخست خرید گندم استان را کسب کرد.

اراضی قابل کشاورزی استان یزد ۱۵۸ هزار هکتار است که به علت کمبود آب و تداوم ۲ دهه خشکسالی، ۱۱۸ هزار هکتار آن به کاشت انواع محصول زراعی و باغی اختصاص دارد.

انتهای پیام/ ا

برداشت بیش از ۱۵ هزار تن گندم از مزارع کشاورزان ابرکوه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.