این روزها سالروز وداع با خالق "پیره هه لو" و پدر شعر نو کُردی در ایران است.

  به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، سواره فرزند احمد آغاي ايلخاني زاده سال ۱۳۱۶ در روستاي "ترجان " بوکان چشم به جهان مي گشايد. دهستان ترجان در واقع همان بخشی از منطقهٔ مکریان است که زمانی از توابع این منطقه و بوکان بود اما در تقسیمات سیاسی سال ۱۳۴۴ دورهٔ پهلوی از استان آذربایجان غربی به استان کردستان، شهرستان سقز الحاق شده‌است.

وي تحصيلات ابتدائي و راهنمايي را در شهرستان بوكان تمام میکند و در سال ۱۳۴۱ مدرك ديپلمش را در تبريز مي گيرد .سواره تحصيلات تكميلي را در رشته حقوق قضائي در دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۷ به اتمام ميرساند .

 

سواره ایلخانی زاده متخلص به «کاک سواره» در سال ۱۳۴۶ در قسمت کردی رادیو تهران مشغول به کار می‌شود و در زنجیره برنامه‌های ادبی-اجتماعی ضمن نقدهای ادبی، داستان‌های کوتاهی را نیز ارائه می‌کند اما مرگ او را مجال نمی‌دهد و در سال ۱۳۵۴ در حالی که کمتر از ۳۸ سال داشت بر اثر حادثهٔ تصادف در تهران درگذشت. پس از فوت، پیکر کاک سواره را به روستای حمامیان بوکان می‌آورند و در گورستان همان روستا دفن می‌کنند.

 

 سواره ایلخانی زاده پدر شعر نو کُردی در ایران شناخته می‌شود و همواره از او به عنوان شاعری نوگرا یاد شده است، اما در قالب شعر کلاسیک نیز آثاری ناب نیز از سواره به جا مانده‌است که " پیره هه لو" یکی از آن‌ها است ، البته در کنار این شعر، شعر «شار» نیز شهرت فراوانی دارد.

به باور ادیبان سواره‌ با شناختی عمیق از بن مایه‌های ادب کلاسیک کردی از یک طرف و آگاهی از تغیر و تحولات در شعر جهان از طرف دیگر ، چنان دستگاه منظم و منسجم شعری را پایه‌ گذاری کرد و چنان افقهای تازه‌ را در شعر کردی در کردستان ایران گستراند که‌ حتی نقش استاد(گوران) را اگر نه‌ کم اهمیت اما کم رنگ ساخت.

کریم صوفی مولودی از شاعران  و فعالان فرهنگی در مهاباد می گوید : کاک سواره علاوه بر نویسندگی و شعرگویی در خبرنگاری هم فعالیت داشته است. وی میگوید : ایلخانی زاده در فرم  و قالب و محتوای شعر کردی تغییراتی به وجود آورده که سبک وی را برای همیشه شاخص و متمایز ساخته است.

شیرکو بیکس شاعر کرد زبان که لقب امپراطور شعر نو را در جهان یدک میکشد درباره خالق" پیره هه لو "گفته است: سواره ایلخانی زاده در شعر نو کُردی در ایران راهی تازه را در پیش گرفته‌است و مهم‌ترین ویژگی شعر او  در این است که بازگو کننده سخنان دیگران نبود، سایه این و آن نبود و تنها خودش بود.

مجموعه آثار سواره ایلخانی زاده سالها بعد از مرگ وی توسط عمر ایلخانی و با  همکاری صلاح الدین آشتی در کتابی  تحت عنوان " شه نگه سوار " به چاپ رسید.

انتهای پیام/ع

سالروز وداع با پدر شعر نو کُردی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.