کارشناس شیلات گلستان از اصول اساسی آماده سازی استخرهای پرورش ماهی گفت.

مسعودی کارشناس شیلات شهرستان بندرگز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت : پرورش دهندگان ماهی قبل از اقدام به این کار ابتدا باید استخرهای خود را برای پرورش ماهی براساس اصول صحیح آماده سازی کنند.

مسعودی گفت : از جمله اقداماتی که پرورش دهندگان باید انجام دهند خشک کردن کف استخر ، هواگیری ، آهک پاشی ، شخم زدن استخرهای خاکی گرمابی ، کاشت گیاه ، آب گیری مقدماتی همراه با کود دهی پایه و سم پاشی استخر با مازته بعد یا قبل از آبگیری استخر است .

وی ادامه داد: خشک کردن و هوا گیری کف استخر بسیار مهم است چرا که لجن های موجود در کف استخر باید برای آبگیری مجدد کاملا تجزیه شوند که برای این کار از آهک زنده یا سوخته به مدت ۲۵ روز استفاده می کنند تا تجزیه هوازی لجن ها سریعتر اتفاق بیافتد.

مسعودی افزود : برای خشک شدن لجن ها در استخرهای خاکی گرمابی خاک را قلیایی می کنند و شخم زدن هم به این کار اضافه می شود.

وی ادامه داد: در برخی استانها مانند مازندران برای خشک کردن لجن ها ازروش کاشت گیاه شبدر استفاده می کنند برای اینکه این گیاه از مواد مغذی لجن برای رشد خود استفاده می کند که در نهایت باعث حذف لجن می شود.

وی در پایان گفت : بعد از مراحل انجام شده استخرها آبگیری می شوند و دمای آب را به ۲۰ الی ۲۱ درجه سانتی گرادمی رسانند و پس از ان ماهی ها به استخرها اضافه و آماده پرورش می شوند .

در استان گلستان انواع استخرهای سرد آبی و گرمابی برای پرورش انواع ماهی ها آماده سازی می شود .

انتهای پیام /گ

اصول اساسی آماده سازی استخرهای پرورش ماهی

برچسب ها: تغذیه ، دامپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.