کار‌شناسی ارشد مرمت بنا‌ها و بافت‌های تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی گفت: مرمت رباط زردان خراسان جنوبی پس از ۱۱ سال به‌پایان می‌رسد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ بزرگمهر،کار‌شناسی ارشد مرمت بنا‌ها و بافت‌های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت:حفاظت و مرمت بنای تاریخی رباط زردان که از سال ۸۵ آغاز شده تا پایان سال ۹۶ به اتمام می‌رسد.


وی با بیان اینکه این بنای تاریخی به دلیل قرارگیری در منطقه‌ای زلزله‌خیز در پروسه مرمتی طولانی قرار گرفته بود،افزود:اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان جنوبی مرمت و حفاظت رباط زردان را در سال ۱۳۸۵ آغاز کرد و‌‌ همان زمان اقدام به جمع‌آوری آوار‌های فضاهای داخلی و پی‌بندی جرز‌ها کرد.

کار‌شناسی ارشد مرمت بنا‌ها و بافت‌های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: در فصل‌های بعدی مرمت رباط زردان، استحکام‌بخشی جداره‌ها و جمع‌آوری الحاقات خارجی بنا‌ها در دستور کار قرار گرفت و در سال ۱۳۹۶ از محل اعتبارات ملی بار دیگر این برنامه مورد توجه قرار گرفت.


بزرگمهر با اشاره به منطقه زلزله‌خیز شهرستان زیرکوه افزود: با توجه به زلزله‌خیز بودن منطقه تقویت سازه‌های سقف و جرز‌ها با کلاف و مهارهای آهنی انجام شد به نحوی که هم اکنون شواهد معماری کافی برای الگوبرداری برای این بازسازی‌ها در اثر موجود است که بر همین اساس در این فاز مرمت تمام پوشش‌ها که شامل گنبدهای عرقچین در مابین تویزه‌ها و پوشش طاق آهنگ در صفه‌های طرفین شترخان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

وی گفت:درحال حاضر بام‌سازی و آجرفرش بام رباط زردان در مراحل پایانی است و قرار است پس از پایان این فصل از مرمت، با توجه به بازسازی‌های انجام شده شاکله اصلی این بنا نمایان می‌شود.

بزرگمهر با بیان اینکه قدمت این بنا مطابق پرونده ثبتی این اثر تاریخی به دوره سلجوقی نسبت داده شده است،افزود: ولی با دقت در شواهد معماری و تأمل در وقایع تاریخی این منطقه به این نتیجه می‌رسیم که این رباط از مستحدثات دوره تیموری است.

وی گفت:بنای تاریخی رباط زردان در فاصله ۱۴۵ کیلومتری شمال‌شرق بیرجند مرکز استان ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی حاجی‌آباد مرکز شهرستان زیرکوه واقع شده است که با شماره ۲۵۸۶ در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/ب


اتمام مرمت رباط زردان زیرکوه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.