کنفرانس علمی یک روزه دیابت با رویکرد کاربردی مدیریت خود مراقبتی در شهرکرد برگزار شد.

به گزارش گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ کنفرانس علمی یک روزه دیابت با رویکرد کاربردی مدیریت خود مراقبتی، و با حضور پزشکان، پرستاران و کارشناسان مراقب سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری، در سالن ابن سینای شهرکرد برگزار گردید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: این کنفرانس به علت شیوع بالای دیابت در استان و عوارض ناگوار آن و لزوم بروزرسانی اطلاعات ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی پیرامون این بیماری و همچنین با هدف آشنایی بیشتر شرکت کنندگان با روش‌ها و راهکارهای پیشگیری نوین، تشخیص و درمان دیابت برگزار شد.

عبدالمجید فدایی افزود: در این کنفرانس علمی ضمن بیان علایم و راه‌های تشخیص انواع بیماری دیابت، عوارض کلیوی آن، دیابت در اطفال، دیابت بارداری، تشخیص و مراقبت و تازه‌های درمان دیابت مطرح و بررسی گردید.

وی با اشاره به استراتژی برنامه دیابت اضافه کرد: آموزش جهت توانمندسازی بیماران و تقویت نظام ارجاع، تقویت سامانه نظارتی، پایش و ارزشیابی مراقبت دیابت و فراهم نمودن شرایط ادامه تحصیل پرستاران در مقطع کارشناسی ارشد دیابت و اضافه کردن دو واحد درسی شیوه صحیح زندگی در نظام آموزشی و محتوای درسی در دانشگاه‌ها و جدی گرفتن بحث پیشگیری در افراد پر خطر از پیشنهادات ارائه شده برای طرح در این برنامه است.

فدایی همچنین از شناسایی ۱۴ هزار بیمار مبتلا به دیابت در استان چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: حدود ۴ هزار نفر از این افراد در قالب برنامه‌های غربالگری و آموزش خود مراقبتی، طی یک سال و نیم گذشته شناسایی شده اند.

وی اظهار داشت: با توجه به شیوع بالای بیماری، پیش بینی می‌شود که ۴۲ هزار نفر بیمار مبتلا به دیابت در چهارمحال و بختیاری وجود داشته باشد.

فدایی، با بیان هزینه‌های بالای درمانی این بیماران، یادآور شد: با داشتن تحرک بدنی کافی و رژیم غذایی مناسب می‌توان ضمن پیشگیری از ابتلا به دیابت، تا حد امکان عوارض شدید آن بر کلیه و چشم‌ها و احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن دیگر همچون قلب و عروق را کاهش داد.

انتهای پیام/ش

شناسایی ۱۴ هزار بیمار مبتلا به دیابت در چهارمحال و بختیاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار