دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: استان گلستان بستر‌های مناسبی برای سرمایه گذاری در کشور دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ دکتر مرتضی بانک مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، صبح امروز چهارشنبه ۲۷ دی ماه در نشست مشترک اتخاذ راهکار‌های بهینه برای ایجاد مناطق آزاد جدید در کشور در گرگان گفت: استان گلستان بستر‌های مناسبی برای سرمایه گذاری در کشور دارد و منطقه آزاد اینچه برون به توسعه اقتصادی این استان کمک‌های فراوانی خواهد کرد.

وی ادامه داد: موقعیت ویژه اینچه برون با ویژگی بازار‌های کشور‌های همجوار برای تبدیل به منطقه آزاد جهش اقتصادی بزرگی ایجاد خواهد کرد.

بانک گفت: ٨ منطقه پیش بینی شده برای تاسیس مناطق آزاد جدید، به لحاظ موقعیت جغرافیایی و همجواری با همسایگان و دسترسی به شاهراه‌های ترانزیتی، بهترین شرایط ممکن را دارا هستند.

مشاور رییس جمهوری افزود: لایحه ایجاد ٨ منطقه آزاد و ١٢ منطقه ویژه اقتصادی دولت که بزودی در مجلس برای تصویب مطرح می‌شود با توجه به همه ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها مصوب شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: فعالیت ٥٠ مناطق آزاد در ١٥ کشور پیرامونی ایران نشان از اهمیت مناطق آزاد با هدف حفظ سرمایه داخلی و جذب سرمایگذاری خارجی است و ایجاد آن در این زمان یک ضرورت است.

وی افزود: مقایسه وضعیت فعلی مناطق آزاد هفتگانه کشور با نواحی همجوار، نشان دهنده حرکت صحیح بر ریل توسعه و تاییدکننده موفقیت این مناطق است.

دکتر بانک با تأکید بر رعایت قانون شکل گیری این مناطق گفت: طبق قانون، این مناطق با شرایط و ویژگی‌های جدید با حذف بروکراسی معمول و با امکانات اقتصادی، پولی و بانکی ایجاد می‌شود تا بتواند هم سرمایه‌های کشور را حفظ و هم اینکه سرمایه‌های خارجی را جذب کند.

وی افزود: در حال حاضر ۳۰ درصد درآمد‌های مناطق آزاد صرف هزینه‌های جاری و ۷۰ درصد صرف توسعه و عمران این مناطق می‌شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزادکشور با اشاره به درآمد‌های این مناطق در چهارسال گذشته اعلام کرد: در دولت یازدهم بالغ بر ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مجموع درآمد‌های این مناطق بوده که سه هزار و ۵۲۵ میلیارد تومان این درآمد‌ها صرف هزینه‌های عمرانی و سرمایه‌ای شده است.

دکتر بانک با اشاره به صادرات از این مناطق هم گفت: در این مدت ۹۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات از این مناطق انجام شده است در حالیکه میزان واردات ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود.

وی با بیان اینکه عده‌ای معتقدند مناطق آزادتجاری بارانداز کالا‌های قاچاق شده است، گفت: کل واردات از این مناطق که گفته می‌شود به صورت قاچاق است سالانه یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار است که البته بخشی از آن صرف تهیه مواد اولیه و ماشین آلات ۹۸۲ واحد صنعتی که در این مناطق فعالیت می‌کنند، شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزادکشور با اشاره به جذب سرمایه‌های خارجی در این مناطق اظهارداشت: در چهارسال گذشته ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی محقق شده و بالغ بر ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار نیز سرمایه گذاری خارجی مصوب داریم.

وی با اشاره به اشتغال ۲۶۵ هزار نفر در مناطق آزادتجاری گفت: به صورت مستقیم و غیر مستقیم بیش از نیم میلیون نفر در این مناطق فعالیت می‌کنند که توسعه این مناطق به توسعه اقتصادی و اشتغال هم کمک می‌کند.

مرتضی بانک افزود: طبق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، توسعه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یک اصل و ضرورت است؛ بنابراین ما متکی بر سیاست‌های کلان و قوانین بالادستی و معتقد به توسعه هستیم.

وی ادامه داد: توسعه و آبادانی نواحی مرزی و پیرامونی و رونق بخشی به صنعت گردشگری جزو جهت گیری‌های اصلی آمایش سرزمین است.

انتهای پیام/م
 

اينچه برون برای جهش اقتصادی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.