به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در سالیان اخیر، عرضه و فروش خودروهای چینی در بازار کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
شکل ظاهری زیبا، تعریف آپشن های متعدد و قیمت نسبتا پایین آن(حداقل در مقایسه با قیمت خودروهای خارجی و تولیدات کمپانی های صاحب نام اتومبیل سازی جهان) یکی از دلایل اصلی اقبال عمومی جامعه به خرید چنین خودروهایی محسوب می شود.
با نیم نگاهی به خودروهایی که در سطح معابر سواره روی خیابان ها در حال تردد هستند به این واقعیت مشهود و ملموس پی خواهیم برد که گویی میل به خرید خودورهای چینی به میزان قابل توجهی رو به تزاید است تا جایی که برخی از کارشناسان در توصیف این پدیده از عبارت مانور خودروهای چینی در خیابان های کشور استفاده می کنند.
در این میان، به موازات افزایش اقبال عمومی به خودروهای چینی،ضریب طرح گلایه ها و انتقادات از کیفیت قطعات برخی از اتومبیل های مذکور و هزینه بالای خرید و تهیه آنها نیز تشدید شده است.
عبدالله ولی محمدی،کارشناس خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به تنوع و گستردگی خودروهای چینی در بازار کشور اظهار کرد:متاسفانه ضریب اعطای خدمات و تسهیل شرایط برای خدمات پس از فروش مناسب و معقول برای خودروهای مذکور به میزان اقبال و تقاضائی که برای آنها وجود دارد رشد پیدا نکرده است.
وی افزود:انتظار می رود به تناسب حجم واردات چنین محصولاتی،آموزش لازم فنی برای تعمیر آنها نیز در دستور کار قرار گیرد اما هم اکنون جز نمایندگی های مربوط،مراکز تعمیراتی تخصصی خودروهای اشاره شده بسیار محدود و اندک هستند.
ولی محمدی گفت:این در شرایطی است که منطق حکم می کند با عنایت به تکثر و تعدد بالای عرضه و فروش خودروهای چینی،مراکز اعطای خدمات تخصصی در اقصی نقاط شهر و جاده ها و شاهراههای پرتردد در ارتباط با اتومبیل های مذبور افزایش یابد.
کارشناس خودرو بیان کرد:نکته حائز اهمیت بعدی به استهلاک بالای برخی از خودروهای مذکور باز می گردد و به نوعی می توان گفت،فرآیند زمانی بروز نارسایی در قطعات اتومبیل ها(حداقل در برخی از مدل های خاص)با سرعت قابل توجهی سر می رسد.
وی افزود:البته در این میان هستند مصرف کنندگان و مالکانی که از خرید این خودروها رضایت کامل دارند و این چنین مطرح می کنند که با عنایت به پولی که پرداخت کرده اند،خودروی مناسبی در اختیار آن ها قرار گرفته است.
سعید مبارکی،یکی از مدافعان و حامیان خرید خودروهای چینی به شمار می رود،وی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به تنوع و امکانات رفاهی مطلوبی که برای خودورهای چینی تعریف و تعبیه شده،بیان می کند:در واقع امر،خرید یک خودروی ژاپنی و کره ای مشابه مختصات اتومبیل های چینی موجود در بازار،مستلزم هزینه کرد هر چه بیشتری است و به تبع باعنایت به تفاوت معنادار قیمت یک خودروی چینی با کره ای،نمی توان انتظار داشت که به طور دقیق اتومبیلی با همان کیفیت بالا سوار شد و به هر حال یکی از عوامل ارزان تر بودن خودروی چینی به نسبت اتومبیل های کره ای ،ژاپنی،آلمانی و ... به کیفیت پایین تر قطعات آن ها معطوف می شود.
مبارکی بیان کرد:البته نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که در میان خودروهای تولید و عرضه شده از سوی کشور چین،هستند اتومبیل هایی که از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردارند که البته برای خرید آن باید هزینه هر چه بیشتری را صرف کرد.
رضا داوود اسماعیلی،کارشناس خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به توجیه برخی از مشتریان خرید خودروهای چینی مبنی بر قیمت پایین این اتومبیل ها در مقایسه با نمونه های مشابه خارجی دیگر گفت:اگرچه در نگاه اول ما به تفاوت قیمت خرید یک دستگاه اتومبیل چینی در مقایسه با خودرویی کره ای،ژاپنی،آلمانی و...بسیار قابل توجه به نظر می رسد،اما به تدریج این تفاوت با هزینه خرید بالای قطعات معیوب و مستهلک شده،جبران می شود و در مقام عمل به تدریج فاصله موجود با صرف هزینه سنگین نگهداری،پوشش داده می شود.
وی افزود:به نظر می رسد،دستگاه های ذی ربط باید نسبت به ارتقای سطح اعطای خدمات پس از فروش،اقدامات و اصلاحات لازم را مد نظر قرار دهند زیرا وضعیت موجود با قاعده حمایت از حقوق مصرف کنندگان، تناسب چندانی ندارد و نباید شاهد این عارضه باشیم که مالک یک خودوری چینی بعد از اتمام دوران گارانتی،برای رفع عیب خودوری خود دچار برخی مشکلات و پیچیدگی ها شود.
یکی دیگر از مشکلات موجود در بازار خودروهای چینی به اُفتِ قیمت بالای اتومبیل های مذکور معطوف می شود.
به واقع بعد از گذشت مدت کوتاهی از خرید خودروی صفر کیلومتر چینی،چندین میلیون تومان از قیمت آن کاهش می یابد که این قاعده نانوشته در ارتباط با تمامی خودروهای موجود در بازار ایران اعم از خارجی و داخلی مصداق پیدا می کند اما در این میان ضریب و شدت کاهش قیمت اتومبیل های چینی بسیار فراتر از حد معمول و متعارف به نظر می رسد.
در این میان،برخی از کارشناسان بازار خودرو معتقدند با شرایط موجود،انتظار می رود با افزایش کیفیت خودروهای داخلی و استفاده هوشمندانه از ظرفیت های انسانی در عرصه طراحی خودرو و سرمایه گذاری مطلوب و برنامه ریزی مدون و اصولی،شرایطی فراهم شود تا میل و گرایش عمومی جامعه به خرید اتومبیل های داخلی تقویت شود.
محمد علی اسلامی،کارشناس بازار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،در این خصوص بیان کرد:اگرچه اکنون طیف وسیعی از مالکان خودرو و متقاضیان خرید اتومبیل در حال استفاده از خودروهای داخلی هستند اما واقعیت امر این است که با عنایت به قدرت خرید محدود و قیمت بالای خودرو در کشور،در عمل انتخاب چندانی در پیش روی متقاضیان خرید وجود ندارد و در بسیاری از موارد انتخاب ها از سر ناچاری است.
وی در پایان گفت:بنابراین انتظار می رود با اتخاذ تدابیر ویژه،شرایط به نحوی مهیا شود که ضریب کیفی خودروهای داخلی با تقویت هر چه بیشتری همراه شود و به موازات آن در بخش طراحی خودرو نیز، برنامه ریزی دقیقی برای پیشرفت هر چه بیشتر،تعریف شود و قطع به یقین در چنین شرایطی شاهد اقبال هر چه بیشتر جامعه به خرید خودروهای داخلی خواهیم بود که این رویکرد به نوبه خود زمینه مناسبی را برای تحول در صنعت خودروسازی کشور رقم می زند که ماحصل آن به حصول دستاوردهای ارزنده اقتصادی منتهی خواهد شد.
انتهای پیام/
جالب این بود که ۲۰۶ رو تحویل که گرفتم توی دو هفته اول آب روغن قاطی کرد .
جالب این بود که ۲۰۶ رو تحویل که گرفتم توی دو هفته اول آب روغن قاطی کرد .
من چطور میتونم یه خودرو بخرم ازدواج کنم
توروخدا قیمت خودرو رو به قبل بر گردونید .
زنده باد ایران .
اولی گیربکس و صفحه کلاج با هم سازگار نیستند و در موقع سر بالایی و ترافیک با مسافر دود از صفحه بلند میشه. دوم هزینه های بالای آن و کیفیت پایین امکانات و سومی افت قیمت شدید تا 50درصد . هیچ فرقی بین برند چینی نیست از چری و برلیانس و ام جی و لیفان و سانگ یونگ و .... . خواهشمند است این اشتباه منو تکرار نکنید. سپاسگذارم
گرونم هستن
پس اقایون تولید کننده دقت کنید این دو روز دنیا زود میگذره و قیامتی هم هست
البته اگه اعتقاد دارید
وقتی ایران هنوز پیکان 40 سال پیش رو تولید میکنه و از پراید با این همه قتل دل نمیکنه
شما باشین چیکار میکنین
.........