به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طی روزهای اخیر اخبار مختلفی درباره ساخت کشتی مطلا که منقش به آیات قرآن است در فضای مجازی و برخی رسانهها منتشر شده و در این خصوص نظرات مختلف از جمله انتقادات و یا گفتوگوهای ضد و نقیض بسیاری درباره ساخت این کشتی و استفاده از طلا در آن مطرح میشود.
به همین منظور و برای کسب اطلاع دقیق از چند و چون ساخت این محصول و واقعیتهای آن گفت و گویی با «سیدعلیاصغر موسوی» طراح و سازنده این کشتی مطلا که آیات قرآن روی آن نقش بسته صورت گرفته است.
جرقه اولیه ساخت کشتی مطلا
موسوی درخصوص ایده ساخت این کشتی گفت: یکسال قبل دو اثر خود را به حرم امام علی(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) اهدا کردم، در آن سفر هنگامی که به حرم امام حسین(ع) وارد شدم دیدم دستانم خالی است، از همان جا با امام پیمان بستم که در اولین فرصت بهترین اثرم را تولید و به حرم نورانی سیدالشهدا(ع) اهدا کنم.
وی درباره نحوه طراحی کشتی گفت: از همان ابتدا حدیث قدسی «انالحسین مصباح الهدی و سفینه النجاة» به ذهنم آمد و با همین الهام طرح ساخت کشتی را متصور شدم و طراحی آن آغاز شد.
جنس کشتی از چوب و ورقهای برنج و برنز است
موسوی درخصوص فرآیند ساخت این کشتی گفت: موضوع طراحی کشتی را با برخی دوستان مطرح کردم و نهایتاً بدنه اصلی کشتی با جنس چوب ساخته شد و در روی آن ورقهایی از جنس برنز و برنج ساخته و نصب شد تا بتوانیم آیات قرآن کریم و برخی روایات را روی این ورقها حک کنیم.
سازنده کشتی مطلا از کتابت کل قرآن روی بدنه کشتی خبر داد و گفت: سپس با سوزن فولادی کل قرآن کریم را روی بدنه کشتی حک کردیم و کلمه مقدس «اللهاکبر» را به عنوان تذهیب دور تا دور کشتی نگارش شد.
استفاده از 140 گرم طلا برای آبکاری کشتی
وی ادامه داد: پس از اتمام حکاکیهای آیات قرآن و روایات برای اینکه ورقهای برنجی و برنزی رنگش یکدست شده و به مرور زمان سیاه نشود با آب طلا روکشی بر روی آن انجام دادیم که در مجموع حدود 140 گرم طلا برای این کار استفاده شد. همچنین ورقهای برنزی و برنجی استفاده شده بر روی کشتی حدود 25 کیلو وزن دارد و مابقی وزن کشتی که حدود 70 کیلو است، چوب است.
ابعاد کشتی مطلا
موسوی درخصوص ابعاد کشتی مطلا گفت: طول این کشتی 3 متر است، ارتفاع آن یک متر که با نصب بادبانها به 3 متر رسید و عرض آن هم یک متر است، البته 8 بادبان از جنس چرم روی این کشتی نصب شده که در آن «بسماللهالرحمنالرحیم»، «قرآن کریم» و سه حدیث «انالحسین مصباح الهدی و سفینه النجاة»، «حسین منی و ان من حسین» و «حدیث ثقلین» بر روی بادبانها نوشته شده است. همچنین در انتهای بادبانها علمکهایی قرار گرفته که سه دست روی آن به یاد دستهای علمدار کربلا نصب شده است. البته دو کابین هم بر روی کشتی طراحی و ساخته شده که نام مقدس الله و 14 معصوم روی این کابینها حکاکی شده است.
کل هزینه ساخت کشتی 40 میلیون تومان است/ همه هزینهها را خودم پرداخت کردم
وی درباره هزینه ساخت این کشتی گفت: برای ساخت این کشتی مطلا حدود 40 میلیون تومان هزینه شده که همه این پول را خودم از اموال خودم پرداخت کردهام و هیچ کمک دولتی و مردمی در این راستا دریافت نکردهام. البته این بزرگترین افتخار برای من است که اموالم را در این راه خرج کنم زیرا میتوانستم این پول را به جای تولید اثر هنری، صرف امورات زندگی و خانوادهام کنم. این را هم بگویم تمام محصولاتی که من ساختهام از روز اول یعنی از حدود 26 سال قبل همه با هزینههای شخصی بوده و همه این آثار به حرم مطهر حضرات معصومین(ع) اهدا شده است و از هیچ یک از این آثار نفع مالی نداشتهام.
وی با گلایه از هجمههایی که اخیراً برای ساخت این کشتی بر علیهاش شده است، گفت: متأسفانه برخی از دوستان دانسته یا نادانسته هجمههای زیادی را علیه این کار انجام دادند در حالی که این یک اثر هنری است و شاید در تولید آثار مختلف هنری که برای قرآن و اهل بیت(ع) هم تولید نمیشوند هزینههای بسیار سنگینتر از این صرف شود که بسیاری از آنها با بودجههای بیتالمال است. اما متأسفانه ساخت این اثر هنری با هزینه بسیار پایین آن هم با نیت و عشق به اهل بیت(ع) با هجمههای بسیاری روبهرو شد که کاملاً کذب، دروغ و بیاساس است.
منبع: فارس
انتهای پیام/
کار زیبایی خلق کرده ایول
ولی به نظر من خود ائمه اطهار هم که پیش قدمان در تاریخ برای کمک به نیازمندان و دردمندان بودند اگه پول اینکار مصرف همان موارد ذکر شده بود:
قطعا خود ابا عبدالله و حضرت ابوالفضل العباس علیهم السلام هم راضی میشدن.
ولی به نظر من خود ائمه اطهار هم که پیش قدمان در تاریخ برای کمک به نیازمندان و دردمندان بودند اگه پول اینکار مصرف همان موارد ذکر شده بود:
قطعا خود ابا عبدالله و حضرت ابوالفضل العباس علیهم السلام هم راضی میشدن.