سایت فدراسیون جهانی وزنه برداری در گزارشی از پیشرفت این رشته و چگونگی شروع وزنه‌برداری زنان منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران سایت فدراسیون جهانی وزنه برداری در گزارشی از پیشرفت این رشته و چگونگی شروع وزنه‌برداری زنان منتشر کرد.

در گزارش فدراسیون جهانی وزنه‌برداری آمده است: در اولین آخر هفته‌ ماه فوریه زنان و دختران در اولین مسابقات رسمی وزنه‌برداری در ایران شرکت می‌کنند و یکی از موانع باقی مانده برابری جنسیتی جهانی در یک ورزش است.

ورزشی که 90 سال بر اساس قوانین تنها مردانه بوده است.گروه کوچکی از آمریکایی ها برای بار اول 30 سال پیش برای حضور تعدادی از زنان در وزنه‌برداری تلاش کردند. هنوز هم باید کار انجام شود. در برخی از کشورها وزنه‌برداری تنها ورزش مردانه است. گرچه هیچ کدام از آنها در ایران مهم نیستند  و تعداد مسئولان تکنیکی و مربیان زن در ایران کم هستند اما با این وجود شروع وزنه‌برداری زنان در ایران که یکی از این کشورهای تاثیرگذار در تاریخ وزنه‌برداری است، می تواند گامی مهم به حساب آید.

بوکس و کشتی پیش از وزنه‌برداری زنان به ورزش راه پیدا کرده اند و برای اولین بار در  المپیک توکیو 2020 برای نخستین بار تعداد وزنه‌برداران مرد و زن در  المپیک و همچنین تعداد مدال ها یکسان خواهد بود.

علی مرادی، رییس فدراسیون وزنه‌برداری ایران اعلام کرد که وزنه‌ زدن سارا احمد، وزنه‌بردار مصری با حجاب در بازی‌های  المپیک ریو برای ایرانیان الهام بخش بوده است.زیرا او توانست در میان بزرگان این رشته به عنوان سوم و مدال برنز دست یابد. همچنین مرادی امیدوار است تا زنان ایرانی در رقابت های المپیک 2020 توکیو برای کشورمان به روی تخته بروند. زمانی که سارا احمد اولین زن عربی بود که مدال المپیک کسب کرد تشویق شدیم که این کار را انجام دهیم.

مدال گرفتن سارا احمد 18 ساله در  المپیک اولین گام برای افزایش وزنه برداری زنان در جهان اسلام بود. هنگامی که احمد در دسامبر گذشته در رقابت های جهانی وزنه برداری آناهایم آمریکا در دسته 69 کیلوگرم موفق به کسب مدال برنز شد، یکی دیگر از پیشگامان این ورزش بود که در بین مخاطبان حضور داشت.

حضور زنان در وزنه‌برداری مدیون جودی گلنی، وزنه‌بردار آمریکایی، میبل ریدر و ماری لوین، رئیس سابق فدراسیون وزنه‌برداری آمریکا است.

درسال 1983 طبق تصویب IOC قرار شد زنان در رقابت های وزنه برداری شرکت کنند.گلننی قهرمان ملی ایالات متحده، مربی و اولین زنی بود که در رقابت های IWF داوری می کرد. او در بیشتر مواقع با راد کار می کرد تا بتواند وزنه برداری را در حوزه بانوان ارتقا دهد در حالی که بسیاری از مردان به این ایده دشمنی داشتند.

هنگامی که کمپین از سال 1970 شروع شد، هیچ زنی عضو کمیته‌ بین‌المللی المپیک نبود و در ورزش‌های دوچرخه‌سواری، هاکی، تیراندازی، پینگ‌پنگ، قایقرانی و جودو هیچ زنی در مسابقات شرکت نمی‌کرد.

در هر صورت برای اولین بار در سال 2000 و در وزنه‌برداری  المپیک بانوان شرکت کردند. ضمن اینکه کشتی در سال 2004 و بوکس هم در سال 2012 در رقابت های المپیک حضور یافتند. در حال حاضر، نگرش ها اساسا متفاوت است، به ویژه در میان افرادی که ورزش را اداره می کنند. به عنوان مثال زنان مجاز به اجرای بیش از 400 متر در مسابقات المپیک نبودند زیرا آنها توسط مردان مورد ضرب و شتم قرار می گرفتند.

راجر، که مجله Iron Man را با همسرش Peary در سال 1936 تاسیس کرد و بیش از نیم قرن یکی از چهره های شناخته شده در ورزش های قدرتی بود، روز تولد خود را در ماه ژوئن گذشته جشن گرفت.Glenney، که با یک کشیش در ونکوور، واشنگتن ازدواج کرده است و کلاس های مطالعه کتاب مقدس را می آموزد، یک شخصیت باریک و بی نظیر است که همیشه مخالف شدید کسانی بود که زنان را "ضعیف" و ناخواسته در وزنه برداری می دانستند.

در سال 1986 برای اولین بار IWF مسابقات وزنه‌برداری مخصوص زنان برگزار کرد. در 1987 لوین موفق به کسب نخستین مدال در مسابقات جهانی زنان در دایتون ساحل فلوریدا شد. در سال 1991، زنان و مردان برای اولین بار در مسابقات جهانی در کنار یکدیگر رقابت کردند. 

در سال 2011 فدراسیون جهانی وزنه‌برداری قوانین مربوط به لباس را تغییر داد تا هم زنان مسلمان بتوانند در وزنه‌برداری مسابقه دهند و هم تشویق بیشتر زنان با حجاب کشورهای اسلامی برای رقابت. تاماش آیان، رییس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری نیز در این سال‌ها از حضور زنان در وزنه‌برداری حمایت کرده است. آیان درباره حضور زنان با گلنی دیدار و مذاکره کرد و در نهایت قبول کرد که زنان نیز در وزنه‌برداری فعالیت داشته باشند.

انتهای پیام/

ابراز رضایت فدراسیون جهانی وزنه برداری از حضور فعال بانوان ایرانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار