خوزستان، موتور محرکه تولید در کشور

نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی خوزستان را موتور محرکه تولید در کشور عنوان کرد و خواستار بررسی مشکلات استان در سطح ملی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی خوزستان در میزگرد صدا و سیما مرکز خوزستان که با حضور رییس سازمان محیط زیست کشور و استاندار خوزستان برگزار گردید، منافع خوزستان را برابر منافع تمام ایران عنوان کرد و خواستار بررسی مشکلات استان در سطح ملی شد.

وی به درگیری خوزستان در 8 سال جنگ تحمیلی اشاره کرد و اذعان داشت: بیش از 12 سال است که مردم استان با گرد و غبار دست به گریبان اند که تحمل این شرایط به مراتب از جنگ هم دشوارتر است.

یوسفی با بیان اینکه خوزستان موتور محرکه تولید در کشور است افزود: بخش قابل توجهی از مشکلات زیست محیطی خوزستان به عملکرد وزرای نفت، نیرو و جهاد کشاورزی دوره های متوالی باز می گردد و مخاطب اصلی انتقادات ما آن ها هستند.

نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی خوزستان شاه بیت مشکلات زیست محیطی را کمبود آب دانست و اظهار کرد: نبود مدیریت صحیح منابع آبی و بحث انتقال آب عامل اصلی مشکلات حوزه آب است و اگر امروز شاهد بحران گرد و غبار هستیم بخش عمده آن به اجرای طرح های انتقال آب خوزستان باز می گردد.

وی بیان داشت: تصمیماتی که وزارت نیرو درخصوص انتقال آب می گیرد بر مبنای محاسباتی است که یک شرکت خصوصی ارائه می دهد، اما مساله آنجاست که این شرکت خصوصی متعلق به استانی می باشد که قرار است آب خوزستان به آنجا منتقل گردد.

همایون یوسفی با اشاره به اینکه در دهه های گذشته مقدار آورد آب کارون 60 میلیارد مترمکعب بود اذعان داشت: درحال حاضر به 14 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است، همچنین آورد حوضه مارون از یک هزار و 500 میلیون متر مکعب به 80 میلیون مترمکعب کم شده است.

وی به وجود 12 طرح انتقال آب در حوضه آبی خوزستان اشاره و تصریح کرد: برخی از این طرح ها اجرا، برخی در مرحله اجرا و بخشی دیگر در مرحله مطالعه هستند، اما اکثر آن ها تاییدیه محیط زیست را ندارند.

یوسفی اظهار داشت: برای رفع نیازهای آبی در استان خوزستان به 25 میلیارد مترمکعب آب است، این در حالیست که تنها 20 میلیارد متر مکعب آب وجود دارد و این بدان معنا است که در خود استان با کمبود آب مواجه هستیم.

نماینده مردم اهواز با اشاره به اینکه در شرایط عادی میزان استاندارد برداشت از رودخانه ها 40 درصد است گفت: برداشت تا 60 درصد نیز از رودخانه کارون قابل اغماض است، اما درحال حاضر بیش از 90 درصد آورد این رودخانه برداشت می گردد.

وی بحث کمبود آب را بحث مرتبط با حیات مردم دانست و اذعان کرد: درحال حاضر یک میلیارد مترمکعب آب برای تامین حق آبه تالاب شادگان، 600 میلیون متر مکعب برای اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری، 600 میلیون متر مکعب برای کنترل کانون های ریزگرد، 250 میلیون متر مکعب برای آبیاری نخیلات اهواز، آبادان، شادگان و خرمشهر نیاز است.

انتهای پیام/گ

خوزستان موتور محرکه تولید در کشور است

برچسب ها: بحران آب ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.