به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حادثه کشتی نفتکش سانچی، حادثهٔ تصادف ۲ کشتی در آبهای چین بود.
روز شنبه 16 دی ماه 1396 بود که این کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران از عسلویه حرکت کرده و طبق قرار برای تحویل میعانات گازی عازم داسان کره جنوبی شود، که در راه با یک کشتی فله بر چینی با ۶۴ هزار تن بار غله به نام «کریستال» در سواحل چین برخورد کرد.
محمولهٔ نفتکش سانچی نفت فوق سبک با درجهٔ اشتعال بسیار بالا بود که این موجب آتشسوزی سریع کشتی شد. در این حادثه که در ۳۰۰ کیلومتری بندر شانگهای در سواحل شرقی چین رخ داد، ۳۰ ایرانی و دو تبعه بنگلادشی ناپدید شدهاند که بعد از چند روز جستجو جسد ۳ نفر از ایرانیان مفقود شده در این حادثه پیدا شد.
نفتکش سانچی حامل ۱۳۶ هزار تُن نفت خام و میعانات سبک نفتی بود. طول این نفتکش ۲۷۴ متر بود و با پرچم پاناما بر روی دریا تردد میکرد. در مقابل کشتی کریستال صدمهٔ اساسی ندید و تمام سرنشینان آن در سلامت هستند.
زمانی که رئیس جمهور در گفتگوی زنده درباره سانچی سخن می گفت، علت حضور ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بررسی علت وقوع حادثه سانچی را متعلق بودن این کشتی به تامین اجتماعی عنوان کرد.
اما اصل ماجرا چیست و چگونه تامین اجتماعی دارای یک کشتی نفت کش شده است؟
در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، دولت به علت بدهی که به تامین اجتماعی داشت، تصمیم گرفت تا دو سوم سهام شرکت ملی نفت کش را به تامین اجتماعی واگذار کند.
تامین اجتماعی نیز سهام خود را میان صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی (شستا) تقسیم کرد،یک سوم باقی مانده نیز همچنان در اختیار وزارت نفت ماند.
سانچی یکی از چندین کشتی شرکت ملی نفت کش است و مسئولان شستا و صندوق بازنشستگی معتقدند که ارزش کشتی و بار آن حدود 100 میلیون دلار بوده است.
در مورد علت حرکت کشتی سانچی با پرچم پاناما حرف و حدیث بسیار وجود دارد اما حقیقت این است که بیشتر شرکت های کشتیرانی به جهت سهولت انجام امور ثبت کشتی و کارهای مرتبط با آن، کشتی های خود را در 3 کشور پاناما، قبرس و لیبریا به ثبت می رسانند.
این موضوع در دنیا امر متداولی است و کشتی های سایر کشورها نیز با پرچم این 3 کشور در آبها تردد می کنند.
انتهای پیام/