معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی در کسب رتبه‌های کشوری در حوزه کشاورزی و دامپروری ۱۷ تولید کننده نمونه کشوری دارد که دو نفر از شهرستان تربت جام هستند.

خراسان رضوی ۱۷ تولید کننده نمونه کشوری در حوزه کشاورزی و دامپروری دارد به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،صالحی در مراسم تجلیل از تولید کنندگان برتر کشاورزی و دامپروری تربت جام با اشاره به بحران، تغییر اقلیم و کاهش باران در خراسان رضوی افزود: نسب به دوره آماری ۸۳ درصد کاهش بارندگی در استان داریم و شاهد افزایش 1.0 درجه‌ای هوا هستیم که برای جبران این مقدار باید ۲۰ میلیمتر بارندگی صورت بگیرد تا جبران شود.

وی با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی گفت: بخش کشاورزی با سیاست گذاری دولت برای تامین مواد غذایی و ذخیره سازی آن از ۵۰ درصد به ۸۰ در نیاز جامعه صورت گرفته که به دنبال رساندن این مقدار به ۸۵ درصد است.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به انتقاد رسانه‌ها از نبود الگو کشت در استان گفت: الگو کشت مناطق در سال ۸۹ مشخص و در اختیار شهرستان‌ها می‌باشد که بدلیل ملی نبودن تا کنون نتوانسته الگو‌ها را مطابق برنامه پیدا شود.

 

۱۲ درصدمحصولات کشاورزی خراسان رضوی   در تربتجام تولید می شود

 

 مدیریت جهاد کشاورزی تربت جام هم در ادامه این مراسم با تقدیر ازبخش کشاورزی و دامپروری گفت: این شهرستان با ۶۳۸ منبع آبی سالیانه ۵۰ هزار هکتار زیر کشت محصولات کشاورزی و باغی می‌باشد که ۱۲ درصد تولید استان را دارا می‌باشد.

اصغر خوشخو افزود: همه ساله این شهرستان در تولید محصول گندم و خربزه رتبه اول، گوشت قرمز و سفید اول تا پنجم خراسان رضوی را کسب می‌کند.

وی با اشاره به اثرات بحران آب گفت: سطح زیر کشت محصولات کشاورزی از سال ۹۲ از میزان ۲۲ هزار هکتار به ۱۳ هزار و ۷۰۰ هکتار رسیده است که به اجبار باید به سمت کشت محصولات اقتصادی‌تر برویم.

مدیریت جهاد کشاورزی تربت جام با اشاره به جایگاه دام سبک و سنگین افزود: متاسفانه مدیریت دام سبک در شهرستان جایگاه مطلوبی ندارد و نوع دامی که به منطقه وارد شده جایگاه دام اصیل را گرفته و دامپروان بدانند دوره گله گردی به دلیل فقر منابع گذشته است.

خوشخو گفت: دامپروران تربت جام ۹۸ درصد به روش سنتی اداره می‌کنند که دام این شهرستان از ۵۳۰ هزار به زیر ۴۰۰ راس رسیده است و امروز با توجه به هزینه‌های بالا روش سنتی اقتصادی نیست.

وی با اشاره به در آمد زایی خربزه در منطقه افزود: کشاورزان منطقه با اجرای طرح جدید مدیریت بهینه را در تولید خربزه صورت داده اند و امسال ۴۰ در صد کشاورزان به صورت نشاء اقدام به کشت این محصول کردند و باید قبول کنیم هیچ الگوی کشتی با توجه به در آمد و اشتغال جایگزین این محصول نیست.

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گفت: در مراکزتحقیقاتی به اندازه انگشتان یک دست پژوهش نداریم و هر رسانه‌ای بدون کشاورز اظهار نظر می‌کند ظلم به کشاورزی دارد.
 

تربت جام مقام اول تا چهارم را در تولید محصولات کشاورزی دارد


فرماندار تربت جام در ادامه این مراسم با اشاره به مهمترین اهداف بخش کشاورزی گفت: مهمترین اهداف در بخش کشاورزی را می‌توان ساماندهی تولیدات، علمی کار کردن، استفاده از تکنولوژی‌های نوین، کاهش ضایعات و بالا بردن بهروری دانست که باید دنبال ایجاد و بدست آورنش باشیم.

مرتضی حمیدی با اشاره به رتبه کشاورزی تربت جام در خراسان رضوی افزود: کشاورزی تربت جام مقام اول تا چهارم را در تولید دارد، اما شاهدیم محصولات روی دست کشاورز می‌ماند و بازار فروش و فرآوری نداریم.

وی گفت:نگاه دولت بر توسعه کشاورزی می‌باشد و محصول خربزه که بیشترین میزان تولید را دارد ۳۰ درصد فرآوری صورت می‌گیرد و صنعت فرآوری حلقه مفقود این منطقه است.

فرماندار تربت جام با اشاره به ورود تکنولوژی به عرصه کشاورزی افزود: قرن ۲۱ دوره پیشرفت و توسعه علم می‌باشد که لازم است کشاورزان و مدیران در همه عرصه‌ها به توسعه و تکنولوژی توجه عمیق داشته باشند.

حمیدی گفت: اجرای صحیح و توجه به اقتصاد مقاومتی اولویت اول حاکمیت و نظام است که لازم است همراه با افزایش بهروری و به رعایت معیار‌های تولید همراه با کیفیت توجه شود.

وی با اشاره به منابع آبی منطقه افزود: منابع آبی شهرستان با مشکل مواجه هست و نمی‌توانیم از این موضوع گذر کنیم، زیرا دولت و مردم ضرر می‌کنند باید تمرکز بیشتری به نحوه استفاده از منابع آب داشته باشیم و بهینه استفاده کنیم.

فرماندار تربت جام گفت: اولویت بخش کشاورزی صادرات محصولات است تا رونق بیشتر به این عرصه وارد شود و واردات را تقلیل دهیم تا کشور مستقل بماند.

حمیدی با اشاره به تسهیلات دولت برای رونق اقتصادی افزود: صندوق توسعه ملی برای طرح‌های کشاورزی و دیگر بخش‌های اقتصادی تسهیلات در نظر گرفته است که فعالین اقتصادی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

انتهای پیام//ز. ج.
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.