معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ایران در حوزه مطالعات بالینی برطبق بررسی مجله اسکوپوس در رتبه ۲۳ قرار دارد.

پلی پیل؛ دارو ترکیبی برای جلوگیری از سکته قلبی/ رتبه ۲۳ ایران در حوزه مطالعات بالینی در جهانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مراسم سومین همایش مطالعات بالینی که در هتل استقلال برگزار شد، اظهار کرد: کمک به حوزه پژوهش باعث ارتقای سطح کیفی این مقوله می‌شود و ما از صنعت انتظار داریم که همکاری خوبی در همه زمینه‌ها با سازمان غذا و دارو داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر ما به تاریخ RCT نگاه کنیم، آنچه که پزشکی امروزی را شکل داده، این مقوله بوده که از قرن بیستم در دنیا خودش را نشان داده است.

وی ادامه داد: ممکن است برخی افراد نتایج را به دلیل منافع شخصی و استعدادشان دستکاری کنند، ولی نظارت‌های قوی در این خصوص وجود دارد و برای تهیه دارو سرمایه‌گذاری خوبی در دنیا انجام شده است و من به سازمان‌های صنعتی ذیربط پیشنهاد می‌ کنم برخی از درآمدهای خود را صرف تحقیق و توسعه کنند.

ثبت ۲۵۰ هزار مقاله در حوزه مطالعات بالینی در کشور

ملک‌زاده با اشاره به اینکه محل اجرای مطالعات بالینی از آمریکا و اروپا به کشورهای جهان سوم آمده است، افزود: در حال حاضر 250 هزار مطالعات بالینی به ثبت رسیده که از این تعداد 25 مقاله نهایی شده است، همچنین مقالات کارآزمایی بالینی منتشر شده در ایران حدود 5201 عدد بوده که ایران را جزو10 کشور اول قرار داده است.

معاون تحقیقات فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه توسعه ایران در مطالعات بالینی براساس اسکوپوس در رتبه 23 دنیا قرار دارد، اظهار کرد: داروی پلی پیل مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی را بین 30 تا 50 درصد کم می‌کند و از بروز سکته‌های مغزی تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

وی تأکید کرد: طی انجام تحقیقاتی که بر روی 10 هزار نفر از مردم انجام شده است، به یک گروه داروی پلی پیل داده شده است تا میزان اثربخشی به طور کامل مشخص شود و این آزمایش در استان گلستان انجام و پیش‌بینی می‌شود، حدود پنج سال طول بکشد، این داروی ترکیبی ضد سکته قلبی و مغزی است.

ملک‌زاده با اشاره به اینکه موانع زیادی برای طراحی یک مطالعه بالینی داریم، ادامه داد: در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ دنیا 20 درصد بودجه مراکز آموزشی به وسیله فارغ‌التحصیلان پرداخت می‌شود.

وی یادآور شد: توجه جدی به کیفیت پژوهش‌ها داشته و برخورد جدی با تخلفات انجام می دهیم.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار