عضو هیئت مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور گفت: در کشت گلخانه‌ای، مصرف آب ۹۰ درصد کاهش و تولید محصول ۱۰ برابر افزایش می‌یابد.

به گزارش گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ جعفر علیپور بهزادی در نشست با معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار چهارمحال و بختیاری در شهرکرد، احداث و توسعه پروژه‌های گلخانه‌ای به منظور استفاده بهینه از منابع آب و خاک و افزایش کمی و کیفی تولید محصولات در واحد سطح را از برنامه‌های این شرکت بیان کرد.

وی با بیان وجود ۴۵۰ هزار هکتار فضای باز کشت محصولات صیفی در ایران، از برنامه ریزی برای توسعه فضا‌های گلخانه‌ای خبر داد.

عضو موظف هیئت مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور گفت: شرکت شهرک‌های کشاورزی بدون هیچگونه چشمداشت دریافت سود و درآمدزایی، برای گسترش و توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای بویژه در نقاط مستعد برنامه ریزی و تلاش می‌کند.

علیپور بهزادی افزود: چهارمحال و بختیاری به دلیل برخورداری از منابع آب و اقلیم مناسب از استان‌های مستعد برای توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای است.

وی ادامه داد: شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور حدود ۷۰ درصد هزینه‌های اجرای زیر ساخت‌ها جهت ایجاد و توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای را بر عهده می‌گیرد و ۳۰ درصد مابقی نیز در قالب ۶ قسط ۶ ماهه و به مدت ۳۶ ماه از محل اعتبارات استانی تأمین خواهد شد.

علیپور بهزادی اضافه کرد: با احداث فضا‌های کشت گلخانه‌ای، مصرف آب ۹۰ درصد کاهش و تولید محصول ۱۰ برابر افزایش می‌یابد و به طور میانگین در هر هکتار فضای گلخانه ای، ۶۰۰ تن محصول برداشت می‌شود.

وی اظهار داشت: احداث هر هکتار فضا‌ی گلخانه‌ای، زمینه اشتغال مستقیم ۸ نفر و اشتغال غیر مستقیم ۱۰ نفر را فراهم می‌کند.

عضو موظف هیئت مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور همچنین از انجام مطالعه اولیه جهت احداث دو هزار و ۵۰۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای در ۵۰ نقطه چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: مراحل احداث ۹ مجتمع در سطح ۲۰ تا ۵۰ هکتار در این استان در حال اجراست.

علیپور بهزادی یادآور شد: با بهره برداری از این گلخانه‌ها وضعیت بحران خشکسالی دهه اخیر در چهارمحال و بختیاری مدیریت و تولید محصولات گلخانه‌ای و صیفی جات در این استان متحول می‌شود.

وی با اشاره به رتبه‌های کشوری چهارمحال و بختیاری در تولید بسیاری محصولات مانند ماهی قزل آلا افزود: شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور برای راه اندازی شهرک تخصصی ماهیان سردآبی در این استان آمادگی دارد.

معاون فنی و اجرایی شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران هم با بیان انجام مطالعات آمایش برای شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در راه اندازی این شرکت‌ها به زنجیره تکمیل توجه شده است.

سید رحمت الله پریچهر افزود: فراهم کردن بستر‌ها و زیرساخت‌های لازم برای سرمایه گذاری در شرکت شهرک‌های کشاورزی استان‌ها در جذب و تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی مؤثر می‌باشد.

وی اضافه کرد: کشت سالم تر، صرفه جویی در مصرف آب، بهبود مدیریت، دفع مطلوب‌تر آفات و افزایش بازدهی از مهم‌ترین مزایای توسعه شهرک‌های کشاورزی و راه اندازی گلخانه در کشور محسوب می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار چهارمحال و بختیاری نیز، نبود زنجیره تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی و تولیدی را از مهم‌ترین مشکلات این استان بیان کرد و گفت: تمامی شرکت‌های خدمات رسان استان موظف به تأمین زیرساخت‌های لازم برای احداث، راه اندازی و توسعه شهرک‌های کشاورزی هستند.

سیامک سلیمانی با بیان تأثیر منفی خشکسالی‌های دهه اخیر بر روند سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: تسریع در روند پاسخ دهی به استعلامات و پرداخت به موقع تسهیلات، وضعیت سرمایه گذاری در این زمینه را بهبود می‌بخشد.

به گفته وی؛ چهارمحال و بختیاری هم اکنون ۲۸ شهرک کشاورزی دارد.

انتهای پیام/ف

۵۰ مجتمع گلخانه‌ای در چهارمحال و بختیاری احداث می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار