تبریز سومین شهر ایران است که پس از انقلاب اسلامی دارای خطوط حمل و نقل ریلی شهری شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ بعد از انقلاب و گسترده شدن شهر تبریز و افزایش جمعیت، مسافرت های درون شهری تبریز نیز بیشتر شد.به همین دلیل  ضرورت استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی برای کاهش مشکلات ترافیکی این شهر ، سازمان قطار شهری تبریز در سال 1379 تأسیس و مطالعات امکان سنجی خطوط قطار شهری تبریز در اواخر سال 1380 آغاز شد.

در جلسه بیست و نهم شورای عالی ترافیک شهرهای کشور، احداث خط یک قطار شهری تبریز به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن به طور واقعی از سال 1384 آغاز شد. در جلسه شصت وپنجم شورای عالی ترافیک، در دی ماه 1385 احداث سایر خطوط درون شهری تبریز وخط حومه ای تبریز – سهند به تصویب رسید که شامل 4 مسیر به طول 70 کیلومتر با 70 ایستگاه و یک خط برون شهری از تبریز به شهرجدید سهند به طول حدوداً 20 کیلومتر است.

80 درصد پیشرفت فیزیکی خط یک مترو تبریز

بهره برداری خط یک قطار شهری تبریز تا پایان سال 97

اصغر باقری فر، سرپرست سازمان قطار شهری تبریز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ گفت: متروی تبریز به صورت رسمی از ۵ شهریور ۱۳۹۴ با راه‌اندازی فاز نخست خط ۱، در حد فاصل ایستگاه ائل‌گلی تا ایستگاه استاد شهریار و فاز دوم این خط نیز به فاصله یک ونیم سال در حد فاصل ایستگاه استاد شهریار تا ایستگاه میدان ساعت به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: برای اتمام هر کیلومتر ساخت مترو با تمامی تجهیزات و تاسیسات و ایستگاه ها حدود 200 میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.

باقری فر گفت:خط یک به طول 17.2 کیلومتر با 18 ایستگاه از میدان ائل گلی آغاز و از طریق بلوار شهید باکری و29بهمن، خیابان امام خمینی، چهارراه محققی، باغ گلستان و خیابان خیام به کوی لاله ختم می شود.حدود 8کیلومتر از مسیر به صورت تونل عمیق طراحی شده و با دو دستگاه حفار TBM در عمق حدود 14 الی 25متری کف تونل ، حفاری آن به اتمام رسیده است.

وی افزود:در حال حاضر دو فاز از سه فاز خط یک تا ایستگاه 11 میدان ایل گولی تا میدان ساعت با یک ایستگاه عبوری به بهره برداری رسیده و در صورت تامین منابع مالی حدود 650 میلیارد تومان ــ برای اجرای عملیات باقی مانده ابنیه و سویل، مترو سیستم، پله های برقی، آسانسورها و... ــ انتظار می رود تا پایان سال 97 خط یک قطار شهری تبریز به بهره برداری کامل برسد.

به گفته باقری تاکنون برای خط یک مترو تبریز 15 هزارو 900 میلیارد ریال تزریق و 2 هزارمیلیارد ریال نیز اوراق مشارکت به فروش رسیده است.

وی گفت:با راه اندازی لاین تونل شمالی خط یک مترو تبریز زمان انتظار مسافر در ایستگاه مترو از 30 دقیقه انتظار به 17 دقیقه کاهش یافته است .

80 درصد پیشرفت فیزیکی خط یک مترو تبریز

باقری با اشاره به پیشرفت 80 درصدی عملیات اجرایی خط یک، گفت : 12 رام قطار در خط یک مترو تبریز، هر رام شامل 5 واگن است تا این لحظه تأمین شده ودر افق طرح این تعداد ناوگان با بهره برداری کامل خط یک به 36 رام با 180 دستگاه واگن خواهد رسید.

وی در ادامه گفت: خط دو ، از طولانی‌ترین خطوط مترو تبریز، به طول 22.4 کیلومتر است. در حال حاضر 8 ایستگاه از 20 ایستگاه آن در حال احداث بوده وحفاری تونل آن هم تا 5 کیلومتر انجام شده است.

به گفته باقری فر خط 2 متروی تبریز به طول حدود 22.4 کیلومتر طولانی ترین مسیر از شبکه ریلی کلانشهر تبریز این خط، شامل ۲۰ ایستگاه است که از محدوده زمین‌های قراملک (کارخانه کود آلی) شروع شده، از طریق خیابان وحدت و میدان قراملک (اولین ایستگاه) و پس از عبور از زیر خیابان آخونی، خیابان قدس، محققی، میدان دانشسرا، وارد خیابان عباسی شده و تا میدان شهید فهمیده به سمت شهرک نصر، مرزداران، دانشگاه آزاد، نمایشگاه بین المللی و نهایتاً در میدان بسیج خاتمه می‌یابد

باقری گفت:درحال حاضر برای اتمام خط 2 مترو تبریز 3 هزارو 200 میلیارد تومان منبع مالی نیاز است و تاکنون حدود 250 میلیارد تومان هزینه صرف شده است.

وی با تشریح مسیر های خط 3 و 4 و 5 مترو تبریز ادامه داد: خط سه مترو تبریز با امتداد شمالی و جنوبی و به طول حدود 15 کیلومتر وشامل 14 ایستگاه از فرودگاه بین المللی تبریز آغاز وبا عبور از میدان بزرگ آذربایجان و خیابان انقلاب، از طریق میدان دانشسرا وخیابان ارتش به پایانه بزرگ اتوبوسهای بین شهری تبریزجنب بزرگراه شهید کسائی ختم می شود. خط چهارمترو نیز با کاربری تراموا و به طول 15.4 کیلومتر شامل 18 ایستگاه از میدان آذربایجان آغاز و پس از عبور از میدان جهاد (نصف راه)، در مسیر آزادی(کمربندی) از چهارراه آبرسان و چهارراه عباسی عبور کرده و به انتهای خیابان شهید رجایی ختم می شود، از ویژگی های منحصر به فرد این خط که به صورت لوپ طراحی شده، حلقه اتصالی بین تمامی خطوط ریلی مترو تبریز است و در نهایت خط 5 و یا خط حومه متروتبریز سهند نیز در محل ایستگاه 18 با خط یک دارای ایستگاه مشترک بوده وبا عبور از مقابل کارخانه تراکتور سازی به سمت شهر جدید سهند ادامه خواهد یافت.

80 درصد پیشرفت فیزیکی خط یک مترو تبریز

مترو تبریز روزانه 11 کیلومتر به مسافران سرویس دهی می‌کند

شیلان معاونت اداری و مالی شرکت بهره برداری سازمان قطار شهری تبریز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ گفت: در حال حاضر فاز ۱ و ۲ خط ۱ متروی تبریز به طول ۱۱ کیلومتر از ایستگاه متروی ایل‌گلی تا ایستگاه میدان ساعت در ایام هفته از ساعت 7 صبح تا ساعت 17 عصر و روزهای جمعه از ساعت 10 الی 14 بعداز ظهر برای شهروندان ارائه خدمات می‌کند.

وی افزود:ارائه خدمات با اجرای طرح فروش بلیط و تامین بخشی از هزینه های جاری با افزایش سطح کیفیت خدمات روبروست.

شیلان افزود:با تکمیل و راه‌اندازی کامل تجهیزات خط یک، به خصوص سیستم سیگینالینگ، کنترل کامل قطارها از مرکز فرمان امکان پذیر می‌شود که این امر باعث کاهش زمان سیر و انتظار مسافران شده و خدمات رسانی به همشهریان با تعداد قطار بیشتری انجام می‌شود .

به گفته وی درحال حاضر در کل مجموع قطارشهری تبریز شاهد فعالیت حدود دو هزار نفر نیروی انسانی هستیم که این موضوع در بهبود شاخص‌های اشتغال و معیشت صدها خانواده موثر بوده است .

شیلان در پایان سخنان خود گفت: متناسب با تبریز 2018 در ایستگاه هشتم خط 2 تبریز متروی تبریز مقابل فرمانداری و استانداری فضا سازی بصری از جاذبه های گردشگری و تاریخی شهر تبریز بر روی تونل های مترو تبریز طراحی خواهد شد.

80 درصد پیشرفت فیزیکی خط یک مترو تبریز

اكثر كشورهای پيشرفته و كشورهای در حال توسعه در جهان اقدام به توسعه وگسترش انواع سامانه های حمل ونقل شهری کرده اند . استفاده از قطار شهری بعنوان يكی از مهمترين زيرساخت های صنايع حمل ونقل شهری حائز اهميت بوده و كشورهای مختلف بسته به نوع استراتژی و ساختار سياسی ، اجتماعی و اقتصادی خود اهداف گوناگونی را از ساخت و گسترش سامانه مربوطه دنبال می کنند. ازاین رو امید است با تامین منابع مالی و بهره برداری از ایستگاه های مترو و تلاش چندین ساله دست اندرکاران  و هم چنین صبر و شکیبایی شهروندان  شاهد شهری زیبا و مدرن در چشم اندازهای مترو باشیم.

گزارش:عالیه شفایی

انتهای پیام/ش

برچسب ها: مترو ، ترافیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
ساخت خط ۲ و ۳ مترو کرج چی پس؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
ساخت ایستگاه مترو دانشگاه اصفهان, ساخت ایستگاه مترو ترمینال کاوه اصفهان
Iran (Islamic Republic of)
آقای مهدی عابدیان زیدی
۱۲:۵۱ ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
وسط خیابان ها دومتر زیر زمین خط مترو استان به استان آغاز می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
یاشاسین تبریز .منتظر تبریز 2018هستیم.