نماینده مردم تهران گفت: هم‌افزایی واحدهای امدادی و مدیریت بحران موضوعی است که در مانورهای عملیات امدادی مورد توجه نیست.

از مردم گرفتار در اتوبان‌ها تا محاصره در قطارهای خط مشهد در یک قدمی تهرانبه گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید در اینستاگرام خود ضمن اشاره به بارش برف سنگین و فراگیر از کوتاهی مسئولان راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازی برای شرایط پیش آمده و حبس صدها مسافر در قطارها و جاده‌ها انتقاد کرد.

این نماینده مجلس نوشت: برف سنگین و فراگیر پس از حدود بیست سال خاطرات اویل دهه هفتاد را برای تهرانی‌ها زنده کرد و یکبار دیگر نشاط و طراوت را به شهروندان ارزانی داشت. آمادگی و کارآمدی دستگاه‌ها و مجموعه‌های خدماتی و امدادی (مثل شهرداری و راهداری و هلال احمر و فردگاه‌ها و راه‌آهن و ترمینال‌ها) به حرف نیست مردم در عمل وزن و اندازه کارآمدی را می‌بینند و می‌سنجند.

دیروز از ساعت ۶/۳۰ صبح بیرون بودم قبل از جلسه صحن جلسه فراکسیون امید برای بررسی بودجه از ساعت ۷ تشکیل شد و حدود ساعت ۸/۱۰ وارد صحن شدیم بعلت شرایط جوی و خیابان‌ها و حضور با تاخیر همکاران در صحن مجلس و نرسیدن به حد نصاب، جلسه رسمی با یکساعت تاخیر آغاز شد.

قفل شدن پنج ساعته اتوبان تهران کرج و نیز هفت ساعته اتوبان قم -تهران از نیمه شب گذشته و گرفتاری هزاران مسافر در سرما و برف و بوران بی هیچ امدادی و در ریسک کامل از مهمترین مطالبی بود که بین نمایندگان رد و بدل می‌شد. بعضی از نمایندگان از همین مسیرها به تهران رسیده بودند و خود شاهد عینی و بخشی از ماجرا بودند. علاوه بر ریسک کاملی که برای درماندگان در مسیرهای تهران - کرج و قم - تهران از نیمه شب در فقدان نیروهای خدماتی و امدادی اتفاق افتاده بود، حس بی امانی مسافران هزاران خانواده منتظر را هم بیشتر مضطرب کرد.

قطارهای مسافری ورودی از مشهد به تهران ساعت‌هاست در چند کیلومتری تهران متوقف شده و امکان ادامه مسیر و ورود به ایستگاه راه آهن تهران را ندارند و مسافران بعضا بیش از هشت ساعت در قطارهای متوقف شده، محبوس شده‌اند. مسئولان فنی راه آهن هنوز هیچ اظهارنظری در این باره نکرده‌اند. نه برای توضیح علت مشکل و نه برای امداد به مسافران یا پیش‌بینی خاتمه این وضعیت. خارج شدن سیستم سیگنالینگ خط و ایستگاه بعلت برودت هوا یکی از ولایل فنی است که بین مسافران شایع شده و راهبران قطارها و مدیران فنی امکان هدایت قطارها را ازدست داده و مجبور به توقف قطار ها شده اند.

جا دارد مسئولان راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازی به فوریت ضمن عذرخواهی از مردم و توضیح شرایط پیش آمده، وضعیت را با امداد به صدها مسافر محبوس در قطارها به حالت عادی برگرداندند. هم‌افزایی واحدهای امدادی و مدیریت بحران در شهرها و خارج از شهرها موضوعی است که معمولا در برنامه‌ریزی‌ها و مانورهای عملیات امدادی بطور جدی مورد توجه قرار نگرفته است، چه اینکه اگر قرار گرفته بود وضعمان در شرایط برفی هشتم بهمن ۹۶ بهتر از این می بود.

مسئولیت‌پذیری و پاسخگو بودن به شهروندان و مسافران خصوصا در شرایط خاص و بحرانی کمترین مطالبه و توقع بجای مردم از مدیران و عوامل مربوط است. زحمات عوامل امدادی در جاده‌ها اعم از راهداری و پلیس و هلال احمر مورد توجه و تقدیر مردم است اما سخن بر سر مدیریت درشرایط بحرانی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های لجستیکی و امدادی با هدف پیشگیری از وخیم شدن شرایط و نجات جان مردم است.

وضعیت برفی تهران و جاده ها بحران نیست فقط کمی تست مدیریتی و امدادی از خود بجا گذاشته است، معتقدم هنوز در یک بحران گسترده، حجم ادعاهای مدیران سنجیده نشده است. 

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار