16 بنا و بقعه ارزشمند تاریخی در استان خراسان شمالی توسط اداره میراث فرهنگی استان مرمت و ساماندهی شد.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهمترین آرامگاه ها و بقاع متبرکه استان خراسان شمالی درحالی از سوی اداره میراث فرهنگی استان مورد مرمت قرار گرفت که گفته می شود اکثر این بناهای ارزشمند تاریخی در معرض آسیب های جدی قرار داشت.

علی اکبر وحدتی معاون میراث فرهنگی استان خراسان شمالی با بیان این مطلب گفت: با توجه به سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی و اختصاص اعتبارات مناسب، تعدادی از مهمترین بقاع متبرکه و مزارهای تاریخی استان که برخی از آنها امامزاده و بعضی نیز مشاهیر و مفاخر تاریخی استان محسوب می شوند، مورد مرمت و ساماندهی قرار گرفت.

وی افزود: مقبره بابا و بی بی در روستای خسرویه شهرستان قاروج است که یکی از آرامگاه های دوره تیموری محسوب می شود. این بنا دارای کتیبه و صندوقچه منبت کاری است که آن نیز مربوط به دوره تیموری است.

معاون میراث فرهنگی استان خراسان شمالی گفت: مقبره بابا و بی بی با اختصاص 176 میلیون تومان به طور کامل مرمت شد. این درحالی است که سال گذشته این مقبره با داشتن ارزشهای معماری به دلیل آسیب های فیزیکی، شرایط بسیار نامناسبی داشت اما با اعتباری که تخصیص یافت، براساس طرح مرمتی به طور کامل ساماندهی شد.

همچنین وحدتی افزود: امامزاده معروف به شاهزاده علی که در روستای بیرک و باش محله فاروج واقع شده است؛ یکی از بناهای دوره ایلخانی ـ تیموری است که گنبد آن در سنوات گذشته فروریخته بود که پس از مرمت و تکمیل گنبد فضای داخلی گنبدخانه نیز به طور کامل مرمت شد.

وی همچنین به بقعه امامزاده عسگری روستای گیفان در شهرستان بجنورد اشاره کرد که قدمت آن به دوره صفوی می رسد. به گفته وحدتی، این بنا با یک گنبد بسیار مرتفع دوپوش متصل احداث شده و مصالح اصلی آن از آجر است. درحال حاضر این بقعه در گورستان تاریخی و مربوط به دوره صفوی قرار دارد. این درحالی است که امامزاده بازار قارناس که در شهرستان مانع و سملقان قرار گرفته و از بناهای دوره قاجاری است و از پلان چهار طاق برخوردار است، نیز مورد مورد مرمت قرار گرفت.

وحدتی اما به بقعه معروف به سید بزرگ در نوار مرزی ترکمنستان اشاره کرد. وی افزود: این بقعه یکی از زیارتگاه های معتبر اهالی ترکمن شهرستان راز و جرگلان به شمار می رود که از مصالح سنگ و آجر تشکیل شده با این وجود در سنوات گذشته بعد از ثبت هیچ اقدام مرمتی روی آن صورت نگرفته بود و با توجه به شرایط کالبدی بنا نیاز به رسیدگی فوری داشت که درحال حاضر این بقعه به طور کامل و صد درصد مورد مرمت قرار گرفت. علاوه بر این در همین شهرستان امامزاده معروف به شاهزاده حمید در روستای راستقان قرار دارد که از بناهای دوره ایلخانی و تیموری به شمار می رود. این بنا هم که از مصالح آجر ساخته شده است، مرمت شد. این درحالی است که امامزاده معروف به شاهزاده نبی در روستای غلامان در منطقه مرزی همین منطقه مرمت شد. البته در سالهای گذشته مرمت ایوان ورودی این بنا انجام شده بود ولی در پروژه اخیر علاوه بر مرمت کامل بنا صحن اطراف آن هم کف سازی و توسعه صحن داده شد.

وحدتی تاکید کرد: در شهرستان جاجرم بقعه شاهزاده ابراهیم در روستای دربند که یک بنای قرن 6 و 7 هجری است با مصالح خشت خام ساخته شده دارای پلان چهارطاقی است. مرمت این بقعه شامل مرمت طاق های ورودی امامزاده، کف سازی گنبدخانه، مرمت تزئینات و سنگفرش و توسعه صحن می شود.

آنطور که معاون میراث فرهنگی کشور معتقد است، در شهرستان جاجرم بقعه یکی از مشاهیر مهم مذهبی به نام خواجه علی بن مهزیار وجود دارد که این بنا نیز مورد مرمت قرار گرفت. مرمت این بنا شامل بدنه سازی بقعه و ساماندهی صحن می شود.

همچنین به گفته وی، در شهرستان اسفراین مزار شیخ علی لالای اتکانی یکی از مشایخ قرن هفتم واقع شده است که این بنا به دلیل نوع مصالح خشت و گل آسیب بسیار جدی دیده بود. در این پروژه ضمن مرمت و استحکام بخشی، جرزهای اطراف بنا و گنبد آجری آن که به دلیل رانش شکاف برداشته بود مرمت شد. در شهرستان اسفراین نیز امامزاده محمد در روستای باغشجرد که مربوط به دوره ایلخانی است نه تنها گنبد آن مورد مرمت قرار گرفت که کف سازی صحن هم انجام شد.

معاون میراث فرهنگی استان خراسان شمالی ادامه داد: امامزاده حمزه بن موسی که در روستای دهنه شیرین واقع شده، ساماندهی صحن و کف سازی امامزاده توسط کارشناسان انجام شد. این درحالی است که حصار کشی اطراف صحن این بقعه که مربوط به دوره تیموری است، انجام شد. همچنین در روستای کوران اسفراین، امامزاده احمد بن موسی معروف به امامزاده کبیر کوران وجود دارد که بزرگترین بنای مذهبی و بقعه تاریخی استان خراسان شمالی است. این بقعه که مربوط به دوره تیموری است اما در دوره صفوی توسعه داده شد. با این وجود ایوان ضلع غربی آن ریزش کرده بود که بر اساس طرح مرمتی، استحکام بخشی و مرمت شد.

وحدتی افزود: در شهرستان گرمه یکی از مزارهای دوره قرن هفتم و هشتم هجری بنای معروف به باغ مزار واقع شده که بنایی با مصالح آجر با پلان چهارطاقی است. هم اکنون مرمت ایوان های ورودی و گنبد به طور کامل صورت گرفته و بخشی از صحن اطراف نیز کف سازی شده است. همچنین بنای مربوط به نظرگاه امام علی که از ابنیه دوره قاجار است با مصالح خشت و گل ساخته شده با نماسازی بنا، سبک سازی بام و ساماندهی صحن، مرمت آن به طور کامل انجام شد.

معاون میراث فرهنگی استان خراسان شمالی در پایان تاکید کرد: دو مورد توسعه صحن که یکی از آنها بقعه شاهزاده نبی غلامان است، انجام گرفت که به دلیل آنکه در لبه شیب قرار داشت و دارای بستر نامناسبی بود با توسعه صحن هم مقام سازی بستر انجام گرفت و هم فضای گردش مناسبی برای انجام مراسم مذهبی ایجاد شد. این درحالی است که توسعه صحن ها صرفا در قالب کف سازی بوده و هیچ سازه ای در اطراف بناها ایجاد نشده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.