معاون سازمان صنعت،معدن و تجارت لرستان از بررسی با تجزیه و تحلیل فرصت‌ها و تهدید‌های طرح مشاغل خانگی خبرداد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛بهزاد منصوری معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اظهار کرد: مشاغل خانگی فرصت مناسبی برای آن دسته از افرادی است که می‌خواهند به صورت خویش‌فرما در مسیر فعالیت‌های اقتصادی گام بردارند. دست به تولید در مقیاس کوچک زدن مستلزم زیرساخت‌های معناداری است که بخشی به حوزه فعالین دولت و جایگاه و نظام اقتصادی برمی‌گردد و قسمتی مربوط به خود فعالان این حوزه است.

منصوری ادامه داد: اگر کسی بخواهد برای خود شغلی با ۵۰ میلیون ریال ایجاد کند باید پرسید که آیا این شغل اقتصادی است و می‌تواند معاش فرد را تأمین کند؛ اگر این چنین شود و امکان‌پذیر باشد طرح خوبی است و فرد با تأمین منابع اولیه می‌تواند معاش اقتصادی خود را فراهم کند.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان خاطرنشان کرد: هر دستگاهی که شرایطی فراهم می‌کند باید روند گرفتن مجوز‌های لازم و اینکه رسته‌های فعالیتی که در این حوزه می‌خواهند فعالیت کنند تحت چه عنوانی هستندرا پیگیری کند.

وی طرح مشاغل خانگی را راه‌گشا عنوان کرد و افزود: در رابطه با اعتبارسنجی باید حساسیت بیشتری داشت و بررسی شود که یافته‌های ما در رابطه با مجموعه تحت تولیدات، چه کمکی به فرد و نظام اقتصادی می‌تواند داشته باشد.

منصوری خاطرنشان کرد: این طرح مولد اقتصادی برای اشتغال‌های انفرادی بوده و تنها مختص به ایران نیست و خیلی از کشور‌ها انجام داده‌اند. اما باید بررسی کرد برای چه کسانی انجام می‌دهند. برای همین مقداری با حساسیت و وسواس بایدآن را دنبال کنیم و با تجزیه و تحلیل فرصت‌ها و تهدید‌های آن بررسی شوند.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه در این طرح، سازمان در چند مجموعه تولید فرش و حِرف و رسته‌های صنفی تعریف شده افراد را سوق داده است، گفت: در ادامه باید به دنبال ایجاد فضایی باشیم تا افراد بتوانند به صورت خودجوش بخشی از نیاز خود را به چرخه اقتصاد در این مکان به جریان بیندازد و برای همین منابعی را باید به این موضوع اختصاص داد.

وی با اشاره به اینکه در ماده ۱۷ قانون کسب و کار این موضوع دیده شده است، افزود: با وجود این موضوع اقدامی در این راستا انجام نشده است.

منصوری خاطرنشان کرد: می‌توانیم این فضا را در دوره‌های مختلف زمانی فراهم کنیم و خروجی‌های این بخش را مورد بررسی قرار داد. اگر تجلی تولید و عرضه محصولات را در مکانی ببینیم به راحتی تجزیه و تحلیل می‌شوند و می‌توان گفت: در کدام قسمت نقص داریم که باید تقویت و یا کجا نقطه قوت ماست و برنامه‌ریزی‌های بیشتری انجام داد.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه طرح مشاغل خانگی به جهاد دانشگاهی استان واگذار شده است، گفت: طبق گزارشاتی که شده این طرح به صورت کاملاً آکادمیک و اجرایی در دست اقدام است که باید دید چه نتیجه‌ای به همراه خواهد داشت.

تفاهم‌نامه همکاری جهاد دانشگاهی با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با موضوع توسعه مشاغل خانگی در ۸ استان برای ۲۰ هزار نفر مهر ماه امسال منعقد شده که مدت آن از زمان امضا سه سال بوده و در صورت توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.

انتهای پیام/م

فرصت‌ها و تهدید‌های طرح مشاغل خانگی بررسی شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.