دونالد ترامپ و اطرافیانش، اقداماتی را برای تحت فشار قرار دادن مسئولان پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا آغاز کرده‌اند.

جنگ ترامپ با مسئولان تحقیقات روسیه به اوج رسیدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی‌ان‌ان گزارش داد: اقدامات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و متحدانش علیه مسئولان تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات 2016 روز دوشنبه به اوج رسید.

بر اساس این گزارش، ابتدا خبر استعفای «اندرو مک کیب» معاون رئیس اف‌بی‌آی، پس از اینکه هفته‌ها مورد تهاجم ترامپ و دوستانش در کنگره قرار گرفت، اعلام شد. آنها مک کیب را به توطئه علیه ترامپ متهم کردند.

سپس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در یک رای‌گیری تصمیم گرفت یادداشتی را منتشر کند که اف‌بی‌آی را به سوءاستفاده از قانون نظارتی در جریان تحقیقات همدستی ترامپ و روسیه متهم می‌کند.

هفته گذشته مشخص شد «رابرت مولر» بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات 2016 آمریکا در کارش به سرعت پیشرفت کرده و به نتیجه گیری نزدیک شده است. همین موضوع باعث شوکه شدن اهالی کاخ سفید شد و احتمال ایجاد یه بحران سیاسی را تقویت کرد.

کاخ سفید اعلام کرد هیچ نقشی در استعفای ناگهانی مک کیب ندارد. اما با توجه به اقدامات جمهوری‌خواهان و رسانه‌های طرفدار ترامپ، اصلا دور از انتظار نیست که مولر یا «راد روزنستاین» قائم مقام دادستان آمریکا، نفرات بعدی باشند که استعفا می دهند. چنین اتفاقی هرج و مرج سیاسی را به دنبال خواهد داشت و ریاست‌جمهوری ترامپ را به خطر می‌اندازد.

از طرفی سوال‌هایی درباره اینکه آیا ترامپ شخصاً در تحقیقات مولر شهادت خواهد داد یا خیر، مطرح شده است و برخی از دوستان رئیس‌جمهور هشدار داده‌اند که ممکن است او در دام تیم بازرس ویژه بیافتد. خشم ترامپ زمانی بالا گرفت که «استفن بوید» مشاور دادستان کل آمریکا، اعلام کرد انتشار این یادداشت «فوق‌العاده بی‌پروایی» است.

اتفاقات سال گذشته الگویی واضح و ثابت را نشان می‌دهد که طبق آن ترامپ خواستار وفاداری مقاماتی مانند مک کیب و «جیمز کومی» رئیس سابق اف بی آی شده است. ترامپ همچنین به طور آشکار از «جف سشنز» دادستان کل آمریکا انتقاد کرد و گفت اگر می‌دانست سشنز قرار است خودش را از تحقیقات روسیه کنار بکشد هرگز او را به این سِمت نمی‌گماشت. این گفته ترامپ نشان می‌دهد او خواستار وفاداری جف سشنز بوده است.

دولت آمریکا اخیراً در تلاش است نشان دهد مولر در قضاوتش بی طرف نیست. این کار با هدف زیر سوال بردن نتایج نهایی تحقیقات روسیه یا جلوگیری از استیضاح رئیس‌جمهور انجام می‌گیرد.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه تایید کرد رئیس‌جمهور کسانی را که در حال انجام تحقیقات هستند تحت فشار گذاشته تا سریعتر آن را حل کنند تا او بتواند به انجام کارهایی که برای مردم آمریکا مهم است بپردازد. اما سندرز اخراج مک کیب به دستور کاخ سفید را رد کرد.

انتهای پیام/

تلاش‌های ترامپ علیه تحقیقات مولر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار