رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: طرح نظارتی نوروز امسال در آذربایجان‌غربی از ۱۵ بهمن ماه آغاز و تا ۳۰ فروردین سال آینده ادامه می‌یابد.

آغاز طرح نظارتی نوروز در آذربایجان‌غربی از ۱۵ بهمن ماهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛   جعفرصادق اسکندری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی  با اشاره به دستورالعمل اجرایی طرح نظارتی پایش بازار کالا و خدمات ویژه نوروز سال1397 اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح، ضرورت کنترل و نظارت بر وضعیت بازار کالا و خدمات الویت‌دار در مراحل تامین، توزیع، ارائه خدمات و قیمت، با توجه به افزایش خرید و تقاضای عمومی برای بسیاری از کالاها و خدمات در روزهای پایانی سال و با هدف ایجاد آرامش در فضای روانی جامعه است.

وی تصریح کرد: همچنین ایجاد زمینه مناسب برای تامین مایحتاج عمومی، جلوگیری از تخلفات احتمالی و رسیدگی سریع، دقیق و کارشناسی به شکایات و گزارش‌های مردمی و اتخاذ تمهیدات لازم به منظور هم افزایی و همکاری موثر با سایر نهادها و دستگاه‌های ذیربط در شهرستان در راستای وحدت رویه در اقدامات نظارتی دنبال می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به اینکه زمان اجراء این برنامه در دو مرحله انجام می‎شود افزود: مرحله مقدماتی آن از هفت تا 14 بهمن و مرحله عملیاتی و اجرایی آن نیز از 15 بهمن تا 30 فروردین سال آینده اجرا می‌شود.

وی گفت: در این ایام هماهنگی لازم با کمیسیون نظارت شهرستان به منظور نظارت و تثبیت نرخ کالاهای مصوب در زمینه کالاها و خدمات پرمصرف انجام می‌شود.

اسکندری اظهار کرد: در بخش کالایی در طرح نوروز سال 97، عرصه فعالیت در بخش کالایی شامل نان، لبنیات مثل شیر، ماست و پنیر، البسه و پوشاک، کیف، کفش، آجیل، خشکبار، خواربار و شیرینی‌جات، لبنیات، گوشت‌قرمز، گوشت ‌مرغ، ماهی، قند و شکر، روغن‌ نباتی، برنج و نیز میوه مثل سیب و پرتقال انجام می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات بخش خدماتی بیان کرد: در این رابطه،عرصه فعالیت در بخش خدماتی شامل شرکت‌های مسافرتی هوایی، زمینی و دفتر فروش آنها، حمل و نقل درون‌شهری و برون شهری، اماکن تفریحی و فرهنگی، سیاحتی و زیارتی، واحدهای اقامتی، غذاخوری‌ها و رستورانهای بین راهی، نظارت بر عملکرد انبارها و سردخانه ها، میادین میوه و تره‌بار انجام می‌شود.

تغییر قیمت تا پایان فروردین 97 ممنوع است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی تصریح کرد: از سوی دیگر هرگونه تغییر قیمت کالا و خدمات تا پایان فروردین ماه سال 1397 ممنوع است.

وی با بیان اینکه در این ایام، نظارت ویژه بر تأمین، جذب، توزیع و قیمت میوه و مرکبات به ویژه پرتقال، سیب و طرح تنظیم بازار و میوه‌های پرمصرف انجام می‌شودگفت: علاوه بر آن، نظارت بر مراکز نگهداری کالا مثل سردخانه‌ها و انبارها و بررسی میزان موجودی کالا در اول و پایان دوره به منظور پشتوانه ذخیره‌سازی انجام می‌شود.

نظارت بر نمایشگاه های فروش بهاره

اسکندری از برنامه‌ریزی برای نظارت بر نحوه عملکرد نمایشگاه‌های عرضه مستقیم بهاره و فروش فوق‌العاده محصولات خبر داد و تصریح کرد: در این رابطه ضمن استقرار غرفه ثابت عوامل واحد بازرسی و رسیدگی به شکایات در مدخل ورودی کلیه نمایشگاه‌ها به منظور نظارت به هنگام و احقاق حقوق مصرف کنندگان، پایش و نظارت مستمر بر نحوه خدمات‌رسانی پارکینگ نمایشگاه و جلوگیری از تخلفات احتمالی صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: کالاهای اولویت‌دار در نمایشگاه‌های بهاره شامل پوشاک، کیف و کفش، اقلام پروتئینی، آجیل و خشکبار، شیرینی، میوه و سایر کالاهای پر مصرف این ایام است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با تاکید بر عدم عرضه کالاهای غیر استاندارد و قاچاق در نمایشگاه‌های بهاره افزود: علاوه بر آن نظارت ویژه بر رعایت نصب برچسب قیمت و صدور فاکتور و رعایت ضرایب سود مجاز در مقاطع عمده و خرده‌فروشی توسط مبادی صنفی عرضه کننده کالا و خدمات انجام می‌شود.

وی از بهره‌گیری از توان اتحادیه‌ها در همگانی کردن نصب برچسب قیمت کالا و خدمات خبر داد و افزود: علاوه بر آن، توجه و حساسیت بر واحدهای برگزار کننده حراج به ویژه از نظر دارا بودن مجوز لازم از اتحادیه صنف مربوطه، دارا بودن پروانه کسب و اجرای حراج در مدت قانونی و رعایت درصد تخفیف قانونی پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح نظارتی نوروز 97 در استان اظهار کرد: در این رابطه برنامه‌ریزی لازم برای تعیین و معرفی شبکه‌های توزیع منتخب و قابل شناسایی به منظور عرضه بهینه اقلام مشمول طرح تأمین و توزیع ایام نوروز، با هدف جلوگیری از هر گونه تخلف در توزیع اقلام به لحاظ کیفیت و کمیت و قیمت کالاها انجام می‌شود.

اسکندری با تاکید بر نظارت مؤثر به منظور حصول اطمینان از خالص‌فروشی کالا اعم از شیرینی و میوه بیان کرد: علاوه بر آن، برخورد قاطع و بازدارنده با متخلفین تحت عنوان کم‌فروشی نیز در این طرح پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی از نظارت بر نحوه تولید، چاپ و مصرف جعبه های مقوایی شیرینی مطابق با معیارهای سازمان ملی استاندارد و تأیید دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و افزود: علاوه بر آن، نظارت بر حسن اجرای قیمت‌های مصوب پایانه‌های مسافربری و حمل و نقل درون شهری ونظارت بر نحوه ارائه خدمات در اتوبوس های ویژه بر اساس ضوابط و مقررات نیز انجام می‌شود.

اسکندری با تاکید بر نظارت بر نحوه ارائه خدمات پارکینگ ها و توقفگاه ها و حصول اطمینان از رعایت سقف قیمت‌های مصوب در استان در طرح بازرسی نوروزی بیان کرد: همچنین نظارت بر نحوه فروش بلیط‌های پروازهای داخلی و خارجی، فروش تورهای داخلی و چگونگی ارائه خدمات به مسافرین، توجه به قرارداد دفاتر با مسافران و الزام تمامی دفاتر به ثبت قرارداد با سربرگ دفتر در تمامی تورهای داخلی و خارجی برای جلوگیری از ثبت قراردادهای صوری صورت می‌پذیرد.

استقرار گروه های بازرسی سیار وثایبت در مراکر عرضه کالا

وی بیان کرد: در مدت اجرای طرح بازرسی نوروزی از 15 بهمن تا 30 فروردین سال آینده، گروه‌های بازرسی سیار و ثابت در مراکز عمده عرضه کالا، میادین میوه و تره بار، پایانه های مسافربری بین شهری به ویژه استان های سیاحتی، زیارتی و مهمان‌پذیر مستقر می‌شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی افزود: علاوه بر آن، نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا و سطح شهر به منظور سهولت در دسترسی مصرف کنندگان به مراجع نظارتی و رسیدگی سریع و مؤثر به تخلفات برگزار می‌شود.

به گفته وی، جلوگیری از عرضه کالاهای قاچاق و برخورد بازدارنده با تخلفات احرازی مطابق قوانین و بخشنامه‌های مربوط و نیز استفاده از توان انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و ناظرین افتخاری به منظور انجام نظارت و بازرسی نامحسوس بر واحدهای صنفی نیز صورت می‌گیرد.

تلفن 124 آماده دریافت گزارشهای مردمی

اسکندری اظهار کرد: لازم است در طرح بازرسی نوروز 97 به نحوی برنامه-ریزی شده و تلفن 124 شهرستان‌ها به صورت فعال در تمام اوقات در دریافت گزارشات مردمی اقدامات لازم را به عمل آورند.

وی بیان کرد: بدیهی است در طول اجرای طرح نظارتی، انعکاس بهنگام گزارشات بازار و جلوگیری از بروز التهاب در بازار نیازمند بررسی و اتخاذ تصمیمات سریع بوده، مورد درخواست و تأکید جدی است.

انتهای پیام/ح

آغاز طرح بازرسی نوروزی آذربایجان غربی از 15 بهمن ماه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.