نماینده تهران گفت: بهره‌برداری از فرصت‌های پسابرجام با توجه به محدودیت منابع داخلی از طریق دیپلماسی اقتصادی الزامی گریزناپذیر است.

بهره‌برداری از فرصت‌های پسابرجام از طریق دیپلماسی اقتصادی، الزامی گریزناپذیر استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیده فاطمه حسینی نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در نطق میان دستور امروز (سه‌شنبه، 10 بهمن‌ماه) اظهار کرد: کشور در هفته‌های گذشته با اعتراض‌ها و ناآرامی‌هایی مواجه بود که در برخی موارد تجمعاتی هم شکل گرفت، اما هنوز بحث درباره منشأ و ابعاد آن وجود دارد.

وی افزود: ناآرامی های اخیر می‌تواند پیش لرزه یک واکنش اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بحران‌زا در کشور باشد از این رو همه ارکان نظام باید آسیب‌شناسانه به فکر پیشگیری از آن باشند.

حسینی ادامه داد: امروز همه جریان‌های سیاسی بر حق اعتراض شهروندان براساس قانون اساسی تأکید کردند و مهم است که همه بدانند ناراضیانی که حق اعتراض مسالمت‌آمیز دارند جزء شهروندان محترم محسوب می‌شوند.

نماینده مردم تهران گفت: مسئولان در دولت و قوه قضائیه باید درباره رخداد اخیر به صورت دقیق به افکار عمومی گزارش دهند تا ابعاد آن روشن شود، همچنین برای جلوگیری از بروز ناآرامی‌های مشابه باید زیربنایی‌ترین کار به رسمیت شناختن مسیرهای قانونی اعتراض از طریق نهادهای نمایندگی گروه‌های اجتماعی و تسهیل روند صدور مجوز برای تجمع‌های مسالمت‌آمیز باشد.

وی با بیان اینکه زمان، زمان گفتگوی ملی است، تصریح کرد: بیش از یکسال گذشته سخن از گفتگوی ملی در مجلس آغاز شد، باید همه با هر تفکر سیاسی به این ضرورت جامه عمل بپوشانیم، چرا که از نفرت و سوءظن‌ها آسیب می‌بینیم و کشور در معرض خشونت، افراطی‌گری، قطبی شدن، اتلاف منابع انسانی، تخریب اعتماد، امید و سرمایه اجتماعی قرار می‌گیرد.

حسینی ادامه داد: از رقبای سیاسی دولت می‌خواهم توجه داشته باشند که افراطی‌گری‌ در نقدها، نقد سازنده را به اتهام‌پراکنی فتنه‌انگیز بدل می‌کند، لذا باید از موجباتی که منجر به سلب اعتماد عمومی از دولت و نظام می‌شود، خودداری کند.

نماینده مردم تهران بیان کرد: چالش‌ها و ابرچالش‌های پیش‌روی کشور بر کسی پوشیده نیست، لذا از رئیس جمهور درخواست می‌کنم شفاف‌تر با مردم صحبت کنند، روحانی باید از سربسته سخن گفتن بپرهیزد.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: مردم در انتخابات گذشته برای تعیین سرنوشت کشورشان مبادرت ورزیدند، همچنین پیش از این عبور از سالها تحریم، دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را رقم زدند، لذا رئیس جمهور باید با صراحت با آنها سخن بگوید و مردم را به مشارکت مجدانه فرابخواند.

حسینی اظهار کرد: رئیس جمهور باید پای سخنان احزاب و گروه‌های سیاسی بیشتر بنشیند و از آنها در حل چالش‌های جامعه دعوت به همفکری و چاره‌اندیشی کند. همچنین تعامل بیشتر با نمایندگان ملت و نخبگان جامعه باید در دستور کار روحانی قرار بگیرد.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: ایران اسلامی باید در عرصه مسائل بین‌الملل فعال‌تر از گذشته ظاهر شود و بهره‌برداری از فرصت‌های پسابرجام با توجه به محدودیت منابع داخلی از طریق دیپلماسی اقتصادی الزامی گریزناپذیر است.

وی بیان کرد: ارز از منابع کمیاب و تحت فشار خارجی است که این روزها افزایش بی‌سابقه آن پیامدهای زیادی به دنبال داشته و مردم را نگران کرده است.

حسینی تصریح کرد: ارز شاخصی است که بر قیمت بسیاری از کالاهایی که در زندگی روزمره مردم نقش دارد، اثرگذار است و اکنون این شاخص یکی از ابزارهای فشار خارجی تلقی می‌شود، به طوری که امکان جابجایی و انتقال آن با مشکل مواجه است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه منابع و مصارف ارز باید مدیریت شود، اضافه کرد: دولت و بانک مرکزی باید در قالب اقتصاد مقاومتی این مسائل را پیش‌بینی کند و برای چنین شرایطی سناریوی دیگری اجرا کند. بنده پیشنهاد می‌کنم منابع حاصل از صادرات غیرنفتی برای واردات کالاهای سرمایه‌ای صرف و مدیریت شود.

وی افزود: باید دانست چرا مردم سرمایه و دارایی خود را به ارز تبدیل می‌کنند و برای دغدغه‌های مردم راهکارهایی پیشنهاد شود.

حسینی با اشاره به بافت فرسوده استان تهران خاطرنشان کرد: بافت‌های فرسوده خطرات عمده‌ای در مواقع زلزله به دنبال دارند، همچنین ترافیک و آلودگی هوای تهران هم باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار