پیشرفت تکنولوژی در زمینه تسلیحات نظامی چنان تاثیری بر نیروهای نظامی گذاشت که در آینده باید منتظر سربازانی مدرن و جان‌سخت باشیم.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، تمام حوزه‌ها در بین تمام ملت‌ها از آن تاثیر گرفتند که یکی از آن‌ها حوزه ساخت تسلیحات نظامی بوده است.

از دیرباز دفاع یکی از نیاز‌های مهم هر بشری بوده و انسان به هر روشی دست زده تا وسیله‌ای برای دفاع از خود بسازد، اما پس از گذشت زمان و پیشرفت علوم، ابزار‌های جدید جای سلاح‌های قدیمی را گرفتند و همین موضوع باعث شد برخی کشور‌ها قدرتمندتر شده و جنگ‌ها را در سراسر دنیا آغاز کنند؛ اما این پیشرفت تا چه زمانی ادامه دارد و چه نیرو‌هایی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؟

 

آینده جنگ‌ها در گرو سربازان جان‌سخت

سنگ و چوب، سلا‌ح‌های اولیه بشر

در ابتدا راه انسان برای دفاع از خود و ساخت تسلیحات، به ابزار‌های اولیه یعنی چوب و سنگ روی آورد و پس از مدتی متوجه شد می‌تواند این مواد را با هم ترکیب کند و سلاح جدید بسازد که نتیجه آن ساخت نیزه‌های اولیه شد؛ مدت‌ها گذشت و انسان با ماده جدید آشنا شد که قادر بود از آن برای ساخت سلاح بهره ببرد.

آینده جنگ‌ها در گرو سربازان جان‌سخت

این ماده آهن یا به عبارت بهتر فلز بود که با کشف آن انقلابی در زندگی بشر و به دنبال آن در حوزه ساخت تجهیزات دفاعی ایجاد کرد و نتیجه آن شد که سلاح‌های قدیمی به روزشده و سلاح‌های جدید ساخته شدند، اما این پایان کار نبود.

در این مدت سلاح‌هایی چون تیر و کمان، شمشیر و نیزه‌ها جای خود را به انواع جدیدتر دادند و حتی اداوت جدیدی چون منجنیق ساخته شد، اما باز هم روند رو به رشد علم موجب شد تا انسان‌ها فکر ساخت تسلیحاتی جدید را در ذهن پرورش دهند که نتیجه آن ساخت تفنگ‌ها، تانک‌ها و مواردی از این دست شد.

آینده جنگ‌ها در گرو سربازان جان‌سخت

تسلیحات عاملی اصلی وقوع جنگ در دنیا

وقتی انسان‌ها در قالب یک ملت گرد هم جمع شدند، دانش‌های خود را با هم ادغام کردند و سلاح‌های مدرن را ساختند؛ سلاح‌هایی که می‌توان گفت عامل جنگ از همان روز‌های نخست شد. زمانی که سلاح‌ها ساخته و به روز می‌شد، انگیزه قدرت طلبی و تجاوز به مرزها دیگران نیز به موازات آن افزایش پیدا می‌کرد.

با ساخت تجهیزات مدرن برخی کشور‌ها که سابق کشف‌شدنشان زیاد هم دور نیست تصور کردند می‌توانند بر جهان پادشاهی کنند و منابع سایر کشور‌ها را به تاراج ببرند، پس با تسلیحات خود جنگ‌هایی چون جنگ جهانی اول و دوم را به راه انداختند؛ کاری که تنها دستاوردش کشته، زخمی و بی خانمان شدن صد‌ها میلیون نفر در نقاط مختلف دنیا بود و قطعا برنده‌ای نداشت.

آینده جنگ‌ها در گرو سربازان جان‌سخت

اما استفاده از تکنولوژی در ساخت تجهیزات به همین مقطع زمانی محدود نشد؛ از این زمان به بعد سرعت پیشرفت تکنولوژی افزایش چشم‌گیری پیدا کرد و به همین شکل، پیشرفته شدن تسلیحات نظامی هم سرعت مضاعفی گرفت، به نحوی که به صورت میانگین در هر سال یک سلاح قدیمی یا با تکنولوژی جدید بازسازی می‌شد و یا سلاحی مدرن‌تر مانند بمب‌های اتمی ساخته می‌شد.

اما با وجود این پیشرفت در ساخت و استفاده از تسلیحات یک نکته مشترک وجود دارد و آن هم نیروی انسانی است؛ سلاح‌ها هم به دست انسان ساخته و هم به دست انسان‌ها استفاده می‌شوند، پس علاوه بر ساخت تسلیحات مدرن، کشور‌های مختلف باید فکری به حال نیرو‌های پیاده خود در میدان‌های نبرد می‌کردند، از این رو چند سالی است که به فکر طراحی لباس‌های مخصوص نیرو‌های زمینی خود افتاده‌اند.

آینده جنگ‌ها در گرو سربازان جان‌سخت

پیاده نظام عامل اصلی پیروزی در میدان‌های نبرد

در عصر حاضر با وجود این که تمام دنیا برای محافظت از نیروی انسانی خود به سمت تجهیزاتی رفته‌اند که با آن‌ها از راه دور نقاط مورد نظر را منهدم کنند، اما باز هم این نیرو‌های پیاده هستند که با نفوذ و فتح، پیروزی را به ارمغان می‌آورند.

در واقع می‌توان گفت تمامی تسلیحات چون موشک، جنگنده، بالگرد و حتی شناور‌های دریایی برای پشتیبانی از نیرو‌های زمینی ساخته شدند تا پیاده نظام بتواند در سایه این ادوات در میدان نبرد پیشروی کند و این تسلیحات تنها پشتیبان نبرد زمینی است که این موجب شده جنگ‌های شهری رخ دهد، اما یک مشکل بزرگ در این مسیر وجود داشت و آن هم کشته شدن نیرو‌های پیاده بود.

آینده جنگ‌ها در گرو سربازان جان‌سخت

تجهیزات پشتیبانی یا برد محدودی دارند و یا مانند بالگرد‌ها و جنگنده‌ها با قابلیت حمل سوخت محدود قادر نیستند از نیرو‌های زمینی به شکل مداوم حمایت کنند، پس در صورت بروز جنگ شهری و سنگرگیری نیرو‌های مدافع در شهر، نیرو‌های مهاجم کار سختی را برای فتح شهر داشتند پس باید کاری انجام می‌شد؛ اینجا بود که نوبت به طراحان زبده رسید.

آن‌ها باید لباسی طراحی می‌کردند تا نیرو‌های پیاده به راحتی کشته نشوند و قادر به پیشروی باشند، پس دست به کار شدند تا این که توانستند اولین لباس نظامی مدرن امروزی را بسازند، لباسی که شاید بتواند سرباز خود را در امنیتی بسیار بیشتر از لباس‌های معمولی قرار دهد.

آمریکا و روسیه؛ دو رقیب جدی در طراحی لباس نظامی آینده

ایالات متحده آمریکا و روسیه دو قدرت برتر نظامی هستند که از سال‌های دور به دانش ساخت تجهیزات مدرن دست پیدا کردند و توانستند سلاح‌های زیادی را ساخته و به دنیا صادر کنند و بازار کشور‌های مختلف را تصرف کرده و پس آن به سراغ طراحی لباس نظامی بروند. [بیشتر بخوانید]

آینده جنگ‌ها در گرو سربازان جان‌سخت

این دو کشور طراحی‌های زیادی را انجام دادند و سرانجام موفق به ساخت لباسی شدند که جان سربازان را در جنگ حفظ کند؛ در ابتدا آمریکا توانست لباس را تست کند؛ لباسی که سربازان آمریکایی را به مرد آهنی تبدیل می‌کرد، لباسی که به راحتی در مقابل گلوله‌های سربی مقاومت می‌کرد.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ ساخت لباس سبک حمله تاکتیکی با نام تالوس که برای برخی عملیات‌های ویژه یگان ویژه نیروی دریایی یا نیرو‌های عملیات ویژه آمریکا بود را آغاز کرد، همان نیروهایی که در خلیج فارس پای خود را از گلیم خود درازتر کرده و توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تنبیه شدند ؛ اما پس از شروع طراحی معلوم شد که این لباس به لباس شخصیت پلیس آهنی در فیلم‌ها شباهت زیادی دارد، اما این تشابه چالشی هم برای طراحان ایجاد کرد.

آینده جنگ‌ها در گرو سربازان جان‌سخت

نیرو‌های نظامی برخلاف مرد آهنی باید تحرک و سرعت بالایی داشته باشند، پس باید لباس سبک‌تری طراحی می‌شد و این طراحان را به فکر فرو برد و پس از بررسی‌ها قرار شد لباس با زره مایع ساخته شود، اما زره مایع قادر نیست مانع از کشته شدن سربازان با شلیک گلوله شود، پس ارتقای این زره ادامه داشت تا این که متخصصان توانستند زره را به نوعی از لباس تبدیل کنند که در هنگام برخورد گلوله و یا نزدیک شدن به میدان مغناطیسی زره از حالت مایع به جامد تبدیل شود و شدت برخورد گلوله را بشکند و جان سرباز را حفظ کند، اما باز هم یک مشکل وجود داشت.

آینده جنگ‌ها در گرو سربازان جان‌سخت

این زره با این که تمام بدن حتی صورت سربازان را پوشش می‌داد و برای راحتی آن‌ها از سنسور‌های زیادی بهره می‌برد، اما برای راه‌اندازی این سنسورها، سیستم‌های مخابراتی و ربات‌های آن نیاز به الکتریسیته دارد و به همین خاطر یک موتور در پشت لباس تعبیه شده است، اما این پایان طرح پر اما و اگر ایالات متحده آمریکا نبود و هنوز ارتقای آن ادامه دارد.

آینده جنگ‌ها در گرو سربازان جان‌سخت

در حال حاضر دانشمندان دانشگاه ام آی تی ارتقای این لباس را در دستور کار دارند و قصد نصب یک موتور احتراقی کوچک با سرعت ده هزار دور در دقیقه  بر لباس را دارند، موتوری که بر پایه موتور ایکس ساخت شرکت لیکوئید پیستون کار می‌کند و از چرخه هیبریدی با کارایی بالا بهره می‌برد.

بر اساس اعلام شرکت طراح، این موتور دارای کارایی نظری ۷۵ درصدی و بسیار ساکت و کم‌صدا خواهد بود، زیرا فقط دارای دو قطعه متحرک شفت و موتور است؛ در واقع هدف اصلی از نصب این موتور، شارژ مجدد باتری‌هایی است که انرژی مورد نیاز برای اجزای داخلی زره را تامین می‌کند.

سربازان جنگ ستارگان الهام بخش لباس نظامی روسیه

پس از آمریکا نوبت به روسیه رسید که لباسی بسازد تا جان سربازان خود در میدان‌های نبرد حفظ کند؛ آن‌ها برخلاف رقیب خود که به سراغ مردآهنی رفتند، لباسی شبیه به یونیفرم سربازان فیلم جنگ ستارگان را طراحی و در ماه‌های آخر سال ۲۰۱۷ آن را رونمایی کردند.

آینده جنگ‌ها در گرو سربازان جان‌سخت

این لباس توسط موسسه پژوهشی مرکزی روسیه برای ساخت ماشین آلات دقیق موسوم به TSNIIMash که نهادی دولتی و مسئول طراحی جنگ افزار و همچنین بزرگ‌ترین تامین کننده نظامی ارتش روسیه است؛ توسعه پیدا کرد و به گفته رسانه‌های این کشور لباس آنها دارای ابزار‌هایی خارق‌العاده مشابه آن‌چه که در فیلم جنگ ستارگان شاهد بودیم؛ است و سربازان روسی چنین لباسی را در میدان‌های نبرد آینده بر تن خواهند داشت.

در لباس طراحی شده توسط روسیه علاوه بر اسکلت خارجی الکتریکی که برای افزایش استقامت و کارایی سربازان در میدان نبرد استفاده شده، برای محافظت از سر و صورت نیز کلاهی طراحی شده که به دوربین دید در شب، سیم‌کشی‌های مربوط به سیستم رادیویی و یک لامپ کوچک برای نقشه خوانی و یا بررسی سلاح مجهز شده است.

آینده جنگ‌ها در گرو سربازان جان‌سخت

آینده جنگ‌ها در گرو سربازان جان‌سخت

آینده جنگ‌ها در گرو سربازان جان‌سخت

در این زمینه اولگ چیکاروف نایب رئیس بخش سیستم‌های جنگ افزاری موسسه TsNIIMash گفت: ما مشغول کار روی طرح مفهومی لباس رزمی آینده ارتش روسیه هستیم و آن‌چه که در نمایشگاه رونمایی شد، طرحی از لباس مد نظر ماست که علاقه‌مندیم تا چند سال آینده آن را توسعه دهیم.

با سرعت پیشرفت تکنولوژی و رقابت بلوک شرق و غرب در بازار تسلیحاتی، باید منتظر ماند تا در زمینه لباس سرباز‌ها نیز رقابت شدید صورت بگیرد و در این بین کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران می‌توانند از آن بهره ببرند تا با انتقال تکنولوژی، نیرو‌های خود را قوی‌تر از قبل کنند، تکنولوژی‌ای که بدست آوردن آن برای فرزندان ایران کاری بسیار آسان است.

درست مثل دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای و ساخت موشک که دشمنان هر کاری مثل تحریم، ترور و جنگ نیابتی انجام دادند، اما موفق به توقف آن نشدند. تحریم‌ها برای جوانانی که سیره انقلابی دارند به فرصت تبدیل شد، درست مثل تحریم و تهدید جنگ 8 ساله که به بزرگ‌ترین فرصت انقلاب اسلامی تبدیل شد،  فرصتی که امروز شهرهای موشکی را به نمایش می‌گذارد و ترسی که در دل دشمنان می‌اندازد، ترسی که زیاد هم به جا نیست، زیرا همه موشک‌های ما علامت استاندارد دارند!!!

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، روسیه ، ارتش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
هر چه قدر بشر پیشرفت کند در مقابل قدرت خداوند و ماوراء طبیعی عاجز هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
این لباس ها به دلیل هزینه زیاد فقط برای نیروی ویژه به کار میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
به نظر من جنگهای آینده جنگ پهبادها و رباتهاست و در حقیقت جنگ مغزهاست نه بدن ها
آخرین اخبار