کارنامه چهار دهه‌ای انقلاب در آموزش عالی جهش‌هایی عظیم را در دستاورد‌ها، شتاب علمی و رقابت با قدرت‌های دنیا نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از آغازین سال‌های دهه ۴۰، دانشگاه‌ها سعی کردند در مسیر تعالی گام بردارند و پیشرفت‌های چشمگیری را در حوزه علم و فناوری داشته باشند که البته   رتبه‌های مناسبی را در برخی زمینه‌ها در جهان کسب کردند.

امروزه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توانسته با کسب افتخارآمیزترین دستاوردها، اقتدار ملی را از طریق اقتدار علمی و اقتصاد مقاومتی را از راه اقتصاد دانش بنیان تحقق بخشد.

امروزه پژوهش و  تولید علم و فناوری یکی از مهمترین عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در کشور‌ها مطرح است؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کشور با عقب ماندگی‌های شدیدی در زمینه‌های مختلف آموزشی مواجه بود به طوری که این کمبود در دانشگاه‌های کشور دیده می‌شد.این وضع تا دهه ۶۰ ادامه داشت تا اینکه  بر قوای دانشجویان و مسئولان آموزشی عالی افزوده شد و  این وضع به طور محسوسی تغییر یافت.

آنچه دستاورد‌های وزارت علوم را قابل توجه و متمایز می‌سازد، این است که بسیاری از شاخص‌ها در سال 57وجود نداشتند و این افتخار‌ها بعد از پیروزی انقلاب به دست آمده و توسعه یافته است.

توسعه تحصیلات تکمیلی؛ دستاورد انقلاب در آموزش‌عالی/ تحصیل بیش از ۱۴ هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور

 توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور مرهون انقلاب اسلامی است

در این باره محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  عنوان کرد: به هر حال کلنگ احداث دانشگاه تهران ۱۵ بهمن سال ۱۳۱۳ بر زمین زده شد. دانشگاهی که سرانجام در همه ابعاد انقلاب اسلامی ایران، به ویژه تربیت نیروی انقلابی نقش مهمی ایفا کرده است.

وی ادامه داد: در آن زمان دانشگاهیان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش پررنگ و برجسته ای را ایفا کردند تا توانستند رژیم پهلوی را سرنگون کنند.

نیلی گفت:گروه‌های مختلف دانشجو و استادان همواره با اتحاد یکدیگر و با پیروی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در مقابل دشمنان ایستادگی کردند.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد:در واقع توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور ما پس از پیروزی انقلاب، نشانه عزت و اقتدار ایران اسلامی است که همه به برکت جوشش انقلاب عظیم اسلامی است.

توسعه تحصیلات تکمیلی؛ دستاورد انقلاب در آموزش‌عالی/ تحصیل بیش از ۱۴ هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور

ورودآموزش عالی به حوزه‌های میان رشته‌ای بعداز انقلاب 

بی شک طی این چندسال دستاورد‌های دانشگاهی جهشی مثبت داشته است، تا قبل از انقلاب اسلامی، کشور در عرصه تولید علم و دانش فاقد جایگاه جهانی بوده است، ولی امروز به لطف الهی توانسته جایگاه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد.

در این خصوص مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم عنوان کرد: امروز وضع آموزش عالی در کشور به هیچ وجه مقایسه با قبل انقلاب نیست به طوری که قبل از انقلاب  برای خیلی از رشته‌های مقاطع تحصیلی و کار‌های عملی کمبود و کسری جدی داشتیم.

وی ادامه داد: امروز خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی ایران با توجه به آرمان‌هایی که در نظام برای ما تعریف شده است توانسته ایم به این جایگاه و وضع آموزش عالی گسترده ارتقا پیدا کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد:امروز کشور ما به لطف الهی و آرمان‌های امام خمینی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و با جمعیت بالغ بر ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دانشجو و بیش از ۸۰ هزار استاد فرهیخته در کشور توانسته ایم به جایگاه بسیار خوب و مطلوبی برسیم.

شریعتی نیاسر اظهار کرد:امروزه توجه کشور‌های مختلف به پیشرفت‌های علمی ما قابل وصف با گذشته نیست به طوری که در بعضی از مواقع کشور‌هایی در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی از کشورمان درخواست کمک دارند.

وی با اشاره به ورود حوزه‌های میان رشته‌ای بعداز انقلاب به آموزش عالی افزود:خوشبختانه تاکنون در حوزه‌های میان رشته‌ای ورود خوبی داشته و در نشر آثار علمی در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن داریم به طوری که سالانه ما تعدادی از دانشمندان و اساتید ما به عنوان دانشمندان یک درصد دنیا معرفی می‌شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: خوشبختانه دانشگاه‌های خوبی در سطح کشور داریم که در حال رقابت با دانشگاه‌های سطح یک هستیم و به نظر من شرایط امروز ما بسیار افتخار آمیزتر نسبت به قبل از انقلاب است.

شریعتی نیاسر در خصوص چالش‌های آموزش عالی گفت: البته چالش‌هایی هم در آموزش عالی بود که به لطف الهی و همکاری دستگاه‌های ذیربط، مجلس و شورای عالی انقلاب تاکنون توانسته ایم این چالش و موانع را برطرف کنیم.

احمدی:  بعد از انقلاب مسیر دانشگاه‌ها به طور کلی تغییر کرد

وحید احمدی معاون سابق پژوهشی وزارت علوم و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در خصوص پیشرفت‌های پژوهشی قبل و بعد انقلاب عنوان کرد:  از لحاظ وضع دانشگاهی قبل از انقلاب دانشگاه‌ها و نظام علمی و آموزش عالی در جایگاه مطلوبی قرار نداشتند که خوشبختانه بعد از انقلاب مسیر دانشگاه‌ها به طور کلی تغییر کرد.

وی افزود:  قبل از انقلاب دانشگاها صرفا آموزشی و نظام علمی ما نظامی بود که ما عملا دوره‌های دکتری و از همه مهم‌تر ارتباط با صنعت را در درون دانشگاه ها نداشتیم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور بیان کرد: خوشبختانه در این دوره و بعد از انقلاب توانسته ایم به یک بلوغ کامل و به یک دگرگونی از لحاظ آموزشی برسیم به طوری که دانشگاه‌های گذشته قابل وصف با زمان حال نیست.

احمدی اضافه کرد: بعد از انقلاب دوره‌های دکتری در کشور راه افتاد و خوشبختانه توانسیم در دهه اول انقلاب این مسیر نظام آموزشی را تغییر و در پیشرفت علمی کشور قدم مطلوب تری برداریم.

افزایش بی‌سابقه ظرفیت دانشگاه‌ها و افزایش تعداد دانشجویان از حدود ۱۷۵ هزار در قبل از انقلاب به بیش از ۴ میلیون ۳۰۰ هزار دانشجو در بعد از انقلاب اسلامی، از مهمترین مصادیق پیشرفت و توسعه یافتگی در مسیر آموزش عالی به‌شمار می‌رود.

توسعه تحصیلات تکمیلی؛ دستاورد انقلاب در آموزش‌عالی/ تحصیل بیش از ۱۴ هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور

ایران روی پای خود ایستاده است

احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر هم در خصوص دستاورد‌های قبل و بعد از انقلاب در این دانشگاه گفت: اکنون آموزش عالی  قابل مقایسه با ۳۰ سال قبل نیست و در سال‌های پیش از انقلاب، درآمد کشور به منابع نفتی متکی بود و درآمد‌های حاصل از آن صرف انواع و اقسام کالا‌های مصرفی و تامین منافع ابرقدرت‌ها در منطقه می‌شد.

رئیس دانشگاه امیرکبیر عنوان کرد:گرچه در بعد از انقلاب فشار‌ها و تحریم‌ها علیه کشور زیاد شد، ولی در شرایط فعلی ایران روی پای خود ایستاده است.

معتمدی افزود: در اوایل انقلاب حدود ۱۰۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی و حدود ۵ دانشکده داشتیم اما حالا بیش از ۱۴ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری داریم، به هر حال چه از نظر کمی و کیفی نمی‌توانیم قبل و بعد از انقلاب را باهم مقایسه کنیم.

وی در خصوص رشد علمی در دانشگاه‌ها بعد از انقلاب گفت: فعالیت‌های علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موجب شده که کشور بر روی این دانشگاه توجه ویژه‌ای داشته باشد و برای توسعه این موقعیت باید مشخصه‌های دانشگاه آینده را در خود حفظ کنیم.

معتمدی عنوان کرد: قبل از انقلاب ما تحصیلات تکمیلی در دانشگاها نداشتیم  ولی بعد از انقلاب خوشبختانه با نگاه مطلوب دستگاه‌های ذیربط توانستیم در این حوزه ورود پیداکنیم و خوشبختانه تا امروز رشد خوبی را کسب کرده ایم.

وی افزود:به هرحال به نظر من بخش آموزش عالی از بخش‌های موفق نظام بعد از انقلاب بوده و خروجی‌های ماهم در بهترین دانشگاه‌های پذیرش و مورد استقبال قرار می‌گیرند.

رئیس دانشگاه امیرکبیربا بیان اینکه شتاب علمی کشور، به هیچ دلیلی، نباید کاهش یابد، اظهار کرد: معیار‌های جهانی و ملی نشان داده است که افتخار آموزش عالی کشور در حوزه علوم رشد قابل توجهی داشته است و به این جهت نمی‌توان این پیشرفت را با گذشته مقایسه کرد.

سرعت پیش‌رفت علمی در ایران ۱۱ برابر سرعت متوسط رشد علم در جهان است؛ این عدد نشان می‌دهد که ایران با چه سرعت بالایی در حال کم‌کردن فاصله خود نسبت به کشور‌های پیش‌رفته جهان بوده است به طوری که ایران در جایگاه مطلوب علمی جهان قرار دارد.

وضع کمی و کیفی دانشگاه ها ارتقا یافته است

نیسی مدیر پژوهشی دانشگاه علامه در این باره گفت:خوشبختانه با نگاه قبل و بعد به انقلاب می‌توان به وضوح دید که دانشگاه‌های کشور از نظر کمی و کیفی تا چه اندازه تغییر کرده اند.

وی تصریح کرد: باید بر اساس نیاز کشور رشد و حرکت کنیم، اگر امروز جایگاه دانشمندانمان را نسبت به قبل و بعد از انقلاب بررسی کنیم واقعا قابل وصف نیست.

کلام آخر دشمنان کشور همیشه در حال ضربه زدن به این نظام و ارزش‌های آن هستند که می‌توان با انسجام کامل در گرو همدلی و مشارکت عمومی مردم در تمامی عرصه‌های سازندگی و توسعه کشور توطئه دشمنان را خنثی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
دانشگاه ها و نوع آموزش نیاز به برنامه ریزی مجدد دارند مدت آموزش باید طوری باشد که فرد در سن 17 تا 18 سالگی آمادگی شروع بکار و ورود به بازار کار داشته باشد با توجه به بالا رفتن سن افراد و وضعیت اقتصادی موجود بهترین روش کاهش سن نفرات جهت ورود به بازار است تا کارایی لازم داشته باشند و هم فرصت یادگیری بیشتری داشته باشند هم در سنین جوانی کارایی بهتر دارند.
Germany
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
خدا قوت به مردان بزرگ ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
۱۵ بهمن سالروز تاسیس دانشگاه تهران مبارک باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
به طور کلی با توسعه کمی تحصیلات عالی مخالف نیستم اما صرفا برای کسانی که حقیقتا طالب علم و دانشند. آنچه اکنون شاهد آنیم توسعه بی برنامه تحصیلات تکمیلی و استقبال جوانان از تحصیلات با انگیزه های خیالی وبه نوعی دنباله روی نادانسته از معیارهای تحمیلی جامعه است که فایده چندانی جز اتلاف عمر جوانان، افزایش سطح توقع آنان برای اشتغال ، تاخیر ازدواج و کاهش کیفیت آموزشی دانشگاهها ندارد. واقعا آیا دستاوردهای یک دوره تحصیلی حداقل ۴ ساله در پایان آن ارزش هزینه ها و زمانی که صرف آن شده را دارد؟ شایسته است رسانه ها در جهت هرچه کیفی تر کردن تحصیلات دانشگاهی حرکت کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
ما الان در عرصه های مختلف فارغ التحصیلان متخصص زیادی داریم که باید از این سرمایه ها به خوبی استفاده کنیم
آخرین اخبار