اراضی زیر کشت نیشکر که زمانی در تصرف دشمن بعثی بود در حال حاضر شکرستانی در خوزستان شده اند.

شهریور، معاون کشاورزی کشت و صنعت امیر کبیر در خصوص کشت نیشکر در این شرکت، در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در خوزستان ۷ شرکت توسعه نیشکر در استان وجود دارد که هر سال در پاییز و زمستان بزرگترین برداشت نیشکر مکانیزه و منظم ایران در خوزستان اتفاق می‌افتد؛ که مکانیزه بودن برداشت درراستای برداشت سبز است چرا که در برداشت‌های دیگر باید کامل سوخته باشد.

تصفیه شکر  در آزمایشگاه‌ها 

کریمی، مدیر تولید کشاورزی کشت و صنعت امیر کبیر اظهار داشت: بعد از ورود نیشکر در آسیاب، نیشکر وارد آسیاب‌های ۵ غلطکه می‌شود که پس از آن شکر خام به دست می‌آید و با انجام عملیاتی همچون پخت، تغلیظ و تصفیه دانه‌های بلوری شکر به دست می‌آیند.

وی افزود: تمام فرآیند تصفیه شکر در آزمایشگاه‌ها با دقت بالا انجام می‌شود که تحت کنترل بهداشتی است.

تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن شکر در خوزستان


موسوی، معاون صنعت کشت و صنعت امیر کبیر، در خصوص نیاز کشور بیان کرد: نیاز داخلی کشور به شکر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال است که از این مقدار حدود ۸۰۰ هزار تن در استان خوزستان تولید می‌شود.

وی گفت: شرکت توسعه نیشکر تا کنون همه توان خود را در راستای رفع مشکل بیکاری به کار گرفته است، دولت باید با ایجاد زیرساخت‌های لازم، امکان اشتغال بیکاران را فراهم کند.

وی درخصوص نیرو‌های شاغل در این شرکت توضیح داد: یک هزار و ۱۷۶ نفر به صورت مستقیم در واحد امیرکبیر مشغول به کار هستند که ۸۸۶ نفر آن‌ها معادل ۷۶ درصد ساکن شهر‌های اهواز، آبادان و خرمشهر بوده و ۲۳۷ نفر از شاغلان معادل ۲۰ درصد در روستا‌های مجاورِ طرح سکونت دارند.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر ۹۷۹ نفر نیرو‌های پیمانکاری با این شرکت همکاری دارند که ۳۹۲ نفر آن‌ها معادل ۴۰ درصد مجموعه پیمانکاری، ساکن ۳ شهر اهواز، آبادان و خرمشهر و ۵۲۸ نفر معادل ۵۴ درصد، ساکنان ۱۸ روستای اطراف این شرکت هستند.

فعالیت ۲۰ هزار نیروی کار 

گودرز مراد سلطانی، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی، نیز  گفت: شرکت کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی ۱۲ هزار هکتار زمین در اختیار دارد که از این میزان حدود ۱۱ هزار هکتار آن قابل کشت است.

وی افزود: این شرکت یک کارخانه تولید شکر دارد و عمده فعالیت در شرکت کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی در بحث کشت نیشکر و تولید شکر خام است.

مراد سلطانی، بیان کرد: در این شرکت حدود ۱۶۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و حدود ۴۰۰ نفر نیز به صورت فصلی برای انجام عملیاتی مانند برداشت، کشت، آبیاری  در این شرکت مشغول به کار می‌شوند.

استفاده از نیرو‌های بومی در صنعت نیشکر


محمدامین روزبخش زاده، مدیر عامل شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی، نیز در خصوص کشت و صنعت بیان داشت: دعبل خزاعی یکی از ۷ کشت و صنعت تحت پوشش شرکت نیشکر و صنایع جانبی دارای حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی قابل کشت و زرع است و سالانه تولید یک میلیون تن نیشکر و ۱۰۰ هزار تن شکر خام دارد.

وی، گفت: به طور مستند می‌توان گفت که ۹۹ درصد نیرو‌های ما بومی خوزستان هستند و سالانه ۳ هزار نفر در طول سال به طور مستقیم و غیرمستقیم در این شرکت به کار گرفته می‌شوند. ۲۲۰۰ نفر در سال به صورت مستقیم برای شرکت کار می‌کنند. این میزان از اشتغال ایجاد شده ظرفیت بالایی است چرا که گیاه نیشکر در قیاس با هر گیاه دیگری در کل کشور کشت می‌شود، ۵.۲ برابر اشتغال بیشتر ایجاد می‌کند.

مدیر شرکت نیشکر واحد سلمان فارسی نیز با اشاره به بومی بودن ۹۰ درصد از نیرو‌های این شرکت گفت: این شرکت ۱۲ هزار هکتار زمین دارد که ۱۱ هزار هکتار آن قابل کشت و مابقی تأسیسات کارخانه است. ساخت این شرکت از دهه ۷۰ شروع و سال ۸۳ به بهره برداری رسیده و تاکنون در حال فعالیت است.

وی افزود: حدود یک هزار و ۶۰۰ نفر پرسنل دائم داریم که با خود شرکت یا پیمانکاران نیروی انسانی ارتباط دارند؛ حدود ۴۰۰ نفر هم به صورت فصلی در فصول مختلف مثل برداشت، کشت و آبیاری و سایر عملیات بکارگیری می‌شوند.

در پایان باید گفت که شیرینی شکر زمانی دو چندان می‌شود که بدانیم از داشت تا برداشت و از برداشت تا عرضه توسط نیرو‌های بومی انجام می‌شود.

 

انتهای پیام/و

 

گزارش از الهام وادی

برچسب ها: اشتغال ، دهه فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار