به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛طـرح راه آهـن قزویـن – رشت بطول ۱۶۵ کیلومتر، بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت طـرح km/h ۱۶۰ برای مسافری و km/h ۱۲۰ برای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین شروع و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت میرسد.
مسیر از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل می شود و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا منتهی می گردد.
همچنین تعداد نه ایستگاه شامل: دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر در نظر گرفته شده است.
این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر استان گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم میباشد.
با توجه به موقعیت جغرافیایی قزوین و قرار گرفتن در مسیر استانهای شمال و شمال غرب این طرح یکی از مهمترین پروژههای کشور محسوب میشود که نقش مهمی در جابه جایی مسافر و کالا دارد.
ازاین خط آهن به عنوان یک بار انداز ملی نام برده میشود، چرا که با افتتاح آن خلیج فارس به دریای خزر متصل و صادارات و واردات کالا به اروپا تسهیل میشود.
اهمیت راه اندازی این خط ریلی برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای همسایه سبب شده است در چند سال اخیر مسئولان کشور به طور مستقیم نظارت بر روند احداث این خط را به عهده بگیرند.
کار احداث راه آهن قزوین، رشت با ۱۶۴ کیلومتر از سال ۸۵ آغاز شده است و به گفته خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در حال حاضر ۹۷ درصد پیشرفت دارد و قرار است از سال آینده برای جابه جایی کالا و مسافر از آن استفاده شود.
حق لطفی مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ گفت: این طرح از ایستگاه سیاه چشمه شهرستان قزوین آغاز شده است و پس از عبور از شهرلوشان به رشت متصل خواهد شد.
حق لطفی افزود: حدود ۵۰ کیلومتر از این پروژه ملی در استان قزوین قرار دارد.
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی دربازدید از این پروژه ملی درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ گفت: تمام تلاش وزارت راه بر این است که راه آهن قزوین - رشت امسال آماده عبور قطار شود.
خادمی افزود: از مجموع ۱۶۴ کیلومتر خط آهن این مسیر، فقط ۱۸ کیلومتر یعنی حدود ۳ درصد باقیمانده است و برای ریل سازی، ریل گذاری، احداث ساختمان، پل ها، تونلها و ابنیه آن تاکنون بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
وی گفت: یکی از تعهدات دولت اجرای ۹۱۹ کیلومتر شبکه ریلی است که مهمترین پروژه آن راه آهن قزوین به رشت و آستارا و اتصال آن به آذربایجان است، که امتداد راه آهن قزوین- رشت تا آستارا، زمان ترانزیت کالا به روسیه و آذربایجان را به نصف کاهش میدهد.
به گفته مدیرعامل شرکتهای ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، امسال هم ۳۰۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق و بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان آن هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه برای رسیدن قطار به رشت ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار جدید نیاز خواهد بود، تاکید کرد: تا کنون در این طرح نزدیک به ۱۴۰۰ میلیارد تومان منابع اعتباری تزریق شده و رسیدن ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر طرح نهایی خواهد شد. هرچند پس از رسیدن قطار به رشت نیاز به تکمیل برخی زیرساختها وجود دارد که احتمالا ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
به گفته وی، در کنار دشوار بودن ساخت این طرح که به موقعیت خاص جغرافیایی آن باز می گردد، نرسیدن برخی مصالح فنی مورد نیاز نیز قدری دشواری های کار بالا برده که امیدواریم مشکلات مربوط به آنها حل شود، زیرا در صورت تامین آنها میتوان انتظار داشت این طرح بسیار مهم ریلی در زمانی کوتاه به بهره برداری برسد.
مدیر کل راه آهن منطقه شمالغرب کشور درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ گفت: در حال حاضر از ۱۶۴ کیلومتر پروژه راه آهن قزوین - رشت ۱۴۵ کیلومتر، آن ریل گذاری شده است.
علی خدایی افزود: ۱۹ کیلومتر باقی مانده هم در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ به پایان خواهد رسید.
مدیرکل راه آهن منطقه شمالغرب کشور اعلام کرد: با بهره برداری از مسیر ریلی قزوین - رشت این مسیر به خطوط ریلی اصلی منطقه شمالغرب کشور اضافه میشود.
با توجه به اینکه راه آهن قزوین_ رشت در امتداد آزاد راه قزوین، رشت ساخته میشود برای تکمیل یکی از مهمترین پلهای این راه آهن، محور جنوبی آزاد راه قزوین، رشت بسته شد.
هاتف رئیس کارگاه پروژه راه آهن قزوین، رشت،در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ گفت: به منظور احداث و نصب ۴ هزار و ۵۰۰ تن عرشه فلزی بروی پل روگذر راه آهن واقع در کیلومتر ۵۵ آزادراه قزوین - رشت، از هفتم بهمن محور جنوبی آزاد راه رشت به قزوین به مدت دو هفته بسته شده است.
راه آهن قزوین - رشت- انزلی- آستارا کشورهای آسیای میانه، اروپا و روسیه را به خلیج فارس و اقیانوس هند متصل میکند و به لحاظ اقتصادی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
با ادامه این طرح تا بندر آستارا، شاهد ایجاد مسیری امن و مطمئن در جا به جایی کالا و مسافر بین کشورهای اروپای شرقی، روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر تا خلیج فارس خواهیم بود.
راه آهن قزوین رشت به عنوان یکی از ۵ طرح کلان ریلی اقتصاد مقاومتی از سوی دولت یازدهم پیگیری شد تا طرح رساندن قطار به ۴ استان جدید پیگیری شود.
این طرح بعد از رسیدن به رشت، به سمت دو شهر بندر انزلی و آستارا ادامه خواهد داشت و سرانجام به خط ریلی مشترک ایران و آذربایجان متصل میشود.
پیش از این دولت موفق شد ریل را به دو استان همدان و کرمانشاه برساند و در کنار آن دو طرح اتصال ارومیه به شبکه ریلی و ساخت خط دوم راه آهن تبریز در دستور کار قرار دارد.
دولت پس از تکمیل این خطوط، اتصال ریلی سنندج و اردبیل به شبکه مرکزی کشور را به عنوان اولویتهای جدید دنبال خواهد کرد.
آنطور که مسئولان وزارت راه و شهرسازی میگویند: با بهره برداری از این پروژه ملی، سالانه ۹ میلیون تن کالا و بیش از ۳ میلیون مسافر با راه آهن جابه جا میشوند.
گزارش از مهدی چگینی
انتهای پیام/پ