منابع خبری در آدیس آبابا روز شنبه اعلام کردند در یک هفته تظاهرات اعتراض آمیز که در ایالت امهارا در شمال اتیوپی برگزار شد، دست کم پانزده نفر کشته شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری شین هوا از آدیس آبابا، منابع خبری در آدیس آبابا روز شنبه اعلام کردند در یک هفته تظاهرات اعتراض آمیز که در ایالت امهارا در شمال اتیوپی برگزار شد، دست کم پانزده نفر کشته شدند.

طبق اعلام این منابع، اولین خشونت‌ها و درگیری‌ها بیستم ژانویه در شهر ولدیا در پانصد کیلومتری شمال آدیس آبابا پایتخت اتیوپی روی داد. این خشونت‌ها که در یک مراسم مذهبی اتفاق افتاد خیلی زود به شهر‌ها و مناطق مجاور از جمله کوبو و مرسا سرایت کرد.

طبق اعلام منابع پلیس اتیوپی، سیزده نفر از پانزده نفری که در این خشونت‌ها کشته شدند غیرنظامی و دو نفر دیگر از نیرو‌های امنیتی اتیوپی بودند.

در مراسم مذهبی اپیفانی که طی آن مسیحیان ارتدکس اتیوپی تعمید حضرت عیسی مسیح را جشن می‌گیرند، برخی افراد شعار‌های ضددولتی سر دادند و در ادامه با نیرو‌های امنیتی و پلیس درگیر شدند. این خشونت‌ها خشم مردم را در شهر‌های کوبو و مرسا برانگیخت و درگیری‌های جدیدی در این شهر‌ها اتفاق افتاد که به کشته شدن هشت نفر منجر شد. در این خشونت‌ها همچنین میلیون‌ها دلار خسارت به اموال عمومی و خصوصی شهروندان وارد شد.

ایالت امهارات از نیمه دوم سال دو هزار و شانزده صحنه آشوب و ناامنی است. الحاق یک بخش از این ایالت به ایالت مجاور اصلی‌ترین علت بروز اختلافات و خشونت‌ها بود. بسیاری از ساکنان امهارا که بیست و هشت درصد از کل جمعیت اتیوپی را تشکیل می‌دهند دولت مرکزی مستقر در آدیس آبابا را متهم می‌کنند که این منطقه رابه لحاظ اقتصادی و سیاسی در انزوا قرار داده است.

اکتبر گذشته نیز درگیری‌های شدیدی میان اعضای قبیله گوموز و قبیله آمهاراس در منطقه آمهارا در شمال غربی اتیوپی روی داد که بر اثر آن دست کم هشت نفر کشته و چندین نفر دیگر نیز زخمی شدند. نیرو‌های امنیتی تعداد زیادی را به اتهام دست داشتن در این خشونت‌ها بازداشت کردند.

همچنین اوت سال گذشته تظاهرکنندگان وابسته به گروه نژادی امهارا برای نشان دادن اعتراض خود به سیاست‌های اقتصادی و پولی دولت اتیوپی در شهر بهیردار به خیابان‌ها آمدند و با نیرو‌های امنیتی و پلیس درگیر شدند.

امهارا دومین گروه نژادی بزرگ در اتیوپی است. از آشوب‌های سال دو هزار و شانزده تا کنون چندین حمله و انفجار در بهیردار اتفاق افتاده است که مقامات آن‌ها را به گروه‌های «تروریست» نسبت داده اند.

انتهای پیام/

تظاهرات خشونت آمیز در اتیوپی ۱۵ کشته بر جای گذاشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار