ملک‌زاده گفت: تعداد مقالات علمی حدود ۵ هزار عدد است که ۳۴ درصد آنها مربوط به دانشگاه تهران است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت صبح امروز در مراسم نوزدهمین دوره جشنواره ابن سینا که در تالار ابن سینا برگزار شد، اظهار کرد: توسعه پایدار بوسیله سازمان بهداشت جهانی بررسی شده است و این برنامه دارای ۳۳ شاخص در حیطه سلامت است.
 
وی بیان کرد: کاهش فقر و گرسنگی، افزایش سطح سلامت، دسترسی به آموزش همگانی و آب آشامیدنی و تاسیسات بهداشتی از جمله عوامل پیشرفت ایران محسوب می‌شود.
 
ملک زاده با اشاره به اینکه تحصیلات زنان در ارتقای سطح جامعه تاثیرگذار است، افزود: دسترسی نداشتن به شغل و رشد اقتصادی و ناکافی بودن نوآوری صنعتی و زیر ساخت‌ها همچنین نبود رشد پایدار از جمله چالش های موجود ایران به حساب می‌آید.
 
وی ادامه داد: در حدود ۳۰ درصد از جمعیت ایران را روستایی ها تشکیل می‌دهند و این مسئله می تواند چالش هایی را برای کشور ایجاد کند.
وی تاکید کرد: کاهش نرخ مرگ و میر، مقابله با بیماری های عفونی، دسترسی به خدمات سلامت از جمله پیشرفت‌های کشورمان محسوب می شود.

کاهش آمار مرگ و میر نوزادان در حین تولد

ملک زاده افزود: سرانه مصرف کالری ما در حدود ۱۰۰۰ واحد افزایش داشته است و مرگ و میر نوزادان حین تولد نیز خوشبختانه کم شده است.
ملک زاده اظهار کرد: ریزفاکتوری مثل تغذیه باعث بروز بیماری های غیر واگیری مثل دیابت و فشار خون و قلب و عروقی شده و این مسئله  چالش‌هایی بوجود آورده است.
 
وی افزود: مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای، آلودگی و مسمومیت های غیر عمدی و عارضه ایدز از دیگر چالش های کشورمان محسوب می شود.
 
معاون تحقیقات وزارت بهداشت افزود: کشورمان جایگاه اول آسیا در حوزه پژوهش را کسب کرده و در بین دانشگاه‌های دنیا در رتبه ۱۰۰ در مقوله پژوهش هستیم.

وی افزود: تعداد کارهای علمی در حدود ۵ هزار مقاله بوده که ۳۴ درصد مقالات تولید شده مربوط به دانشگاه تهران است و همچنین ۴۳ درصد کل استنادات علمی نیز مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

وی با اشاره به اینکه ۷۳ درصد از مقالات با همکاری‌های بین المللی نوشته شده است، عنوان کرد: ۵۵ درصد از اعضای هیئت علمی دارای مقالات علمی و پراستناد بوده و رتبه کل دانشگاه علوم پزشکی تهران ۷۰۶ است .

ملک زاده در خصوص اینکه ۶۱۳ نفر در شاخص hindex نمره ۱۵ را کسب کرده‌اند، یادآور شد: ما باید از همه محققان کشورمان حمایت همه جانبه انجام دهیم‌.

برگزیده شدن ۲۶ نفر در جشنواره ابن سینا

صحرائیان معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: اگر به روند رشد و توسعه دانشگاه تهران نگاه کنیم همه تربیت شدگان آن، مشغول به پژوهش و آموزش هستند.

وی بیان کرد: دانشگاه فراخوان خود را در آذر ماه اعلام کرده و در این جشنواره ۸۰ نفر در زمینه آموزش و ۱۱ نفر در زمینه خدمات و ۷۶ نفر در زمینه پژوهش ثبت نام کرده‌اند.

صحراییان با بیان اینکه در محور آموزش و خدمات حرفه‌ای در 5 محور و پژوهش در ۷ محور امتیاز بندی و بررسی شده است، افزود: پس از بررسی‌های لازم ۲۶ نفر در این جشنواره برگزیده شدند و امیدوارم در این زمینه شاهد رشد هرچه بیشتر دانشگاه باشیم.

خلق ثروت از علم و پژوهش  از اهداف معاونت پژوهشی وزارت بهداشت است

وی عنوان کرد: یکی از اهداف معاونت پژوهشی خلق ثروت از علم و پژوهش است و امروز از 5 محصول دانش بنیان رونمایی می‌شود.

صحراییان با اشاره به اینکه باید از شرکت های دانش بنیان در راستای تولید ثروت و محصولات فناور استفاده بهینه کرد، یاد آور شد: دانشگاه علوم پزشکی تهران  پراستناد ترین استادان را در اختیار دارد و من امیدوارم شاهد رشد بیشتر شویم.

لزوم اعتماد به استادان و محققان در دانشگاه نسل سوم

در ادامه مراسم کریمی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران گفت: دانشگاه تهران قدیمی ترین مرکز آموزش عالی و پزشکی کشور محسوب می‌شود و به نوعی میراث دار علم است.
وی بیان کرد: وظیفه این دانشگاه در هشت دهه گذشته همان وظایف مراکز نسل اول بوده و استادان زیادی به تربیت دانشجویان پرداخته و محققان این دانشگاه باعث شدند جایگاه خوبی را به دست آوریم. این دانشگاه ۱۹۳۶ عضو هیئت علمی داشته که ۴۰۷ نفر از اعضا استاد تمام هستند و این نشان می دهد که پتانسیل خوبی در دانشگاه پزشکی تهران وجود دارد.

کریمی با بیان اینکه مسائل مختلفی از جمله آسیب‌های اجتماعی و مشکلات آلودگی هوا در کشور وجود دارد، افزود: ما در دانشگاه نسل دو و پژوهش محور وظیفه سنگینی داریم و در این راستا باید از محققان حمایت کامل انجام شود و به استادان اعتماد کامل کنبم و با آزادی عمل در دانشگاه، ایده‌های استادان و محققان عملیاتی و اجرایی شود.

وی ادامه داد: ما با توجه به بودجه کم پژوهشی هیچ راهی جز جذب سرمایه‌های خارجی نداریم و  تنها دغدغه محققان و استادان باید مسئله پژوهش باشد.

وی ادامه داد: برای تاسیس پارک علم و فناوری از  زمینی  بازدید کردیم که در این راستا شخص وزیر بسیار کمک کرده است، ما در آینده با بیماری‌های جدیدی روبه رو می‌شویم که دانشگاه‌های نسل دو و سه این مسائل را حل نمی کند بلکه باید به سمت دانشگاه نسل چهارم پیش برویم تا بتوانیم مشکلات و مسائل آینده را مشاهده کنیم تا برای رفع آن راه حل‌های خوبی ارائه دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار