روزنامه صباح با اشاره به دوری تدریجی متحدان آمریکا از این کشور نوشت اگر واشنگتن سیاست‌های مخرب خود را در قبال مسائل جهانی تغییر ندهد، دچار مشکل می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه صباح چاپ ترکیه نوشت: به نوعی می‌توان گفت مسئله‌ای که هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، از آن بیم داشت، به واقعیت پیوسته است.  کیسینجر از مدافعان طرح چهار ژاندارم بود که فرانکلین روزولت، رئیس جمهور اسبق آمریکا، آن را مطرح کرده بود و بر اساس آن آمریکا، انگلیس، اتحاد شوروی و چین می‌بایست در دوره پس از جنگ دوم جهانی، اداره امور جهان را بر عهده می‌گرفتند. کیسینجر بر این باور بود که قرار گرفتن پایتخت‌های دیگر کشور‌ها در یک صف در مقابل واشنگتن می‌تواند خطر مرگبار باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: این موضوع را همه می‌دانند که اساس پیمان اتحاد با آمریکا در اروپا و آسیا را محاصره روسیه و چین از طریق ژاپن، هند، پاکستان، ترکیه و ایران تشکیل می‌داد. اما راهبرد کیسینجر در زمینه ممانعت از نزدیک شدن روسیه، چین و ترکیه به یکدیگر پس از سال 2000 میلادی فروپاشید. جهان به اندازه‌ای دچار تغییرات شد که حتی حکومت‌های طرفدار آمریکا در آفریقا و خاورمیانه نیز شروع به دور شدن از واشنگتن کردند. بسیاری از تحلیلگران این موضوع را نشانه مرگ سلطه آمریکا توصیف کردند.

اعتماد متقابل میان آمریکا و دیگر کشور‌های جهان در دوره پس از پایان جنگ سرد اکنون به پایین‌ترین میزان رسیده است. آمریکا با روسیه، چین و ترکیه در دوران پس از سال ۱۹۸۹ میلادی درباره هیچ موضوع و یا مسئله مهمی به راه حل دست نیافت. ترکیه، روسیه و چین در این سال‌ها به موازین بین‌المللی پایبند ماندند و با سیاست‌های سلطه‌جویانه آمریکا نیز مخالفت کردند. روسیه سیاست پیوستن به خانواده بزرگ غرب را کنار گذاشت و ترکیه نیز در مسیر همگرایی با اروپا ترمز را فشار داد و جهت خود را به طرف دیگر مناطق جهان تغییر داد.

روسیه بجای پیوستن به خانواده بزرگ غرب ترجیح داد که اتحادیه اوراسیا را به همراه دیگر بازیگران منطقه تشکیل دهد. آمریکا نیز برای جلوگیری از ایجاد چنین اتحادیه بزرگی، امتیازاتی را به کشور‌های مختلف ارائه کرد، اما این اقدامات آمریکا بی‌نتیجه بود.

روسیه، ترکیه و چین حاضر به بر هم زدن اتحاد با یکدیگر به نفع آمریکا نشدند. این در حالی است که دولت آمریکا همچنان با رویای جهان تک قطبی حرکت می‌کند و در این زمینه به کمک گرفتن از گروه‌های تروریستی نیز امید بسته است.

جان دان، متفکر آمریکایی، در اثر خود به نام «نابودی جادوی دموکراسی» که مارس ۲۰۱۵ میلادی منتشر شد، با اشاره به اینکه به تدریج وارد دنیای جدیدی می‌شویم، می‌نویسد: ما نیازمند معماری سیاسی جهانی جدیدی هستیم. همانگونه که گونه‌های در معرض انقراض رفتار‌های خود را تغییر می‌دهند، ما نیز باید برای مقابله با طوفانی که نزدیک می‌شود، دیدگاه خود را تغییر دهیم. وی تاکید می‌کند که «بربر» نامیدن دیگر از این پس هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

صباح در انتهای مطلب خود نوشت: به نظر می‌رسد، دولت آمریکا چنانچه راهبرد خود را تغییر ندهد، در درون گردابی عمیق فروخواهد رفت. واشنگتن هر کاری انجام دهد، این روند سرانجام به جهانی که دارای شمار بیشتری از قطب‌های قدرت است، منجر خواهد شد.

انتهای پیام/

گزارش روزنامه صباح از کاهش نفوذ آمریکا روی کشورهای مختلف

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار