کشاورز گفت: با توجه به ارتقای کیفیت گندم، گندم تولیدی جوابگوی تمامی نیاز کشور است.

کیفیت گندم تولیدی جوابگوی نیاز کشور است/خودکفایی گندم کماکان ادامه داردبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس کشاورز معاون امور زراعت جهاد کشاورزی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزاری شد، با اشاره به اینکه در چهار سال اخیر تولید و صادرات سبزی و صیفی رشد خوبی داشتیم، اظهار کرد: در 9 ماهه امسال 370هزارتن گوجه فرنگی، 500هزارتن فرآورده گوجه فرنگی، 800 هزارتن هندوانه و خربزه  و 100هزار تن پیاز صادر شد.

وی با اشاره به اینکه تکنولوژی موجود در زمینه سبزی و صیفی در اختیار کشاورز از جایگاه ممتازی برخوردار است، افزود: کشاورزان مناطق جنوب جیرفت،کهنوج، هرمزگان و بوشهر از توصیه های وزارتخانه به خوبی استقبال کردند، به طوریکه اقدام به کشت نشا و آبیاری طیف مزارع خود کردند.

بهره وری آب، 6 درصد افزایش یافت

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در چهار سال گذشته 6 درصد بهره وری آب افزایش یافته است، افزود: این امر بیانگر صرفه جویی 4.5 میلیارد متر مکعب آب در سال های اخیر است که در صورت استمرار در برنامه ششم، بحران آب مدیریت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تولید گندم بسیار حائز اهمیت است، گفت: مصرف گندم 40 درصد کالری و 38 درصد پروتئین را تامین می‌کند .

کشاورز تصریح کرد: سطح زیر کشت گندم در مساحت 6 میلیون هکتاری نصف اراضی زراعی کشور را تشکیل می دهد و توجه کشاورزان در تولید این محصول بیشتر به آب باران است.

وی از کاهش 2.5 درصدی تولید گندم در سال زراعی 95-96 خبر داد و گفت: برنامه تولید گندم 12.6 میلیون تن بود که به سبب کاهش میزان بارندگی با 2.5 درصد، به رقم 12.3 میلیون تن رسید که با وجود شرایط اقلیمی رقم مناسبی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه خودکفایی گندم کماکان استمرار خواهد داشت، بیان کرد: سیاست و برنامه وزارت جهاد در این بخش از قبیل تدارک بذر، نهاده و مکانیزاسیون به نحو مطلوبی ادامه خواهد داشت.

کشاورز با اشاره به اینکه کارایی مصرف آب از حدود 500گرم پنج سال گذشته به 750گرم رسیده است، یادآور شد: این امر بدان معناست که از هر متر مکعب 750گرم گندم، تولید کردیم که این امر با رشد 50 درصدی همراه بوده است.

وی از ارتقای کیفیت گندم تولید داخل خبر داد و گفت: هم اکنون گندم تولیدی، جوابگوی تمامی نیازهای کشور است و کیفیت آن مشکلی ندارد.

کودهای عرضه شده در سال 92کیفیت لازم را نداشتند

معاون امور زراعت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه براساس رصد بازار،کودهای عرضه شده در سال 92کیفیت لازم را نداشتند، بیان کرد: با ایجاد نظام کنترل کیفیت ،هم اکنون کودهای کشور دارای کد رهگیری هستند، بنابراین ویژگی‌ و مشخصات کود کیفی در سازمان آب و خاک ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 8 هزار و 209 برند برای ثبت و بررسی به آزمایشگاه آمدند، افزود: از این تعداد هزار و 400 برند گواهی قبولی اخذ کردند، هزار و 200 برند مسدود شدند و مابقی در آزمایشگاه در حال بررسی است.

کشاورز ادامه داد: با عرضه کنندگان کودهای بی کیفیت برخورد شدیدی اعم از بستن کارخانه و اخذ جرائم سنگین صورت گرفت که در برخی موارد متخلفان از وابسته های وزارتخانه بودند.

به گفته این مقام مسئول؛ تاکنون بیش از 15کارخانه متخلف در سمنان، استانهای شمالی،کردستان، یزد و خوزستان تعطیل شدند.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه کودهای بی کیفیت از فلزات سنگینی برخوردارند؛ به سبب سلامت تولید، خاک و جامعه باید تعطیل شوند.

کشاورز با اشاره به اینکه عرضه کود بدون برچسب قاچاق است، تصریح کرد:کودهای بدون برچسب حق عرضه ندارند و باید به سازمان تعزیرات معرفی شوند.

وی یادآور شد: یک درصد کشاورزی دنیا به ما تعلق دارد، این درحالی است که در سال 95، 46 صدم  دنیا یعنی کمتر از متوسط جهانی کود مصرف کرده ایم.

کشاورز با اشاره به اینکه نیاز کودی کشور 4.5 میلیون تن است، افزود: این در حالی است که ما به سختی 2.5میلیون تن کود مصرف می‌کنیم که بدین منظور رویکردهای جدیدی تدارک دیده شده است. 

وی با اشاره به اینکه بیش از 88 درصد کود از منابع داخلی تأمین می شود، افزود: هم اکنون سرمایه گذاران زیادی خواهان تولید کود هستند که در صورت تولید کود تجاری، تمامی آن ها را خرید تضمینی خواهیم کرد.

تولید برنج 113 درصد افزایش داشت

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سیاست محدود کردن کشت برنج در سایر مناطق به جز استان های شمالی در دستور کار قرار گرفته اند، افزود: خوشبختانه تا حدودی در این زمینه موفق شدیم، اما باید سایر نظارتخانه ها در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند.

وی از افزایش 113 درصدی تولید برنج خبرد داد و گفت: در برنامه سال زراعی 95 – 96 پیش بینی تولید یک میلیون و 970 هزار تن بود، اما خوشبختانه این رقم با رشد قابل توجهی به دو میلیون و دویست هزار تن رسید.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در طی سه سال اخیر توزیع بذر گواهی شده برنج را آغاز کردیم، ادامه داد: در طی 4 سال گذشته 5 هزار و 610 دستگاه کنباین برنج تزریق شد، در حالیکه در سال های گذشته یا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم، تنها هزار و 100 دستگاه کنباین داشتیم که این امر تاثیر بسزایی در سهولت کار برنج کاران دارد.

نیازی به واردات شکرت در سال 97 نیست

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در گذشته 55 درصد شکر مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می شد، بیان کرد: وزارتخانه با سیاستگزاری فریز کردن کشت بهاره را در دستور کار خود قرار داد به گونه ای که با تمرکز در بهره وری توانست، عملکرد چغندر قند طی سال های گذشته را از 42 به 60 تن افزایش دهد.

به گفته وی؛ هم اکنون عملکرد چغندر قند کشور، در حد اتحادیه اروپا است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در گذشته کشت چغندر قند پاییزه تعطیل شده بود، یادآور شد: با روی کار آمدن دولت یازدهم و استقبال کشاورزان کشت چغندر قند پاییزه را مجددا آغاز کردیم، به طوریکه امسال عملکرد کشت چغندر قند به 74 تن رسید.

کشاورز ادامه داد: از تولید 8 میلیون و 50 هزار تن چغندر قند و احتساب شکرِ نی شکری، بیش از یک میلیون 920 هزار تن شکر تولید خواهد شد، به طوریکه در سال 97 واردات ضرورتی نخواهد داشت.

 نرخ خرید تضمینی گندم با نان گره خورده است

وی با اشاره به اینکه موضوع گندم با نان گره خورده است، بیان کرد: قیمت نان عموما یارانه‌ای است ، همین امر موضوع تصمیم گیری درباره نرخ خرید تضمینی را سخت کرده است.

کشاورز با اشاره به اینکه تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم بی سابقه نیست، افزود: در برخی مواقع نرخ خرید تضمینی گندم بعد از فصل برداشت افزایش می دادند که به هر ترتیب انتظار می رود هر چه سریع‌تر نرخ خرید تضمینی در سال زراعی جدید تعیین و تکلیف شود.

ورود گیاه کینوا برای اولین بار به کشور

وی با اشاره به اینکه گیاهان علوفه ای اهمیت فراوانی دارند،گفت: تولید شیر در کشور را به سبب سلامت جامعه باید افزایش دهیم.

کشاورز با بیان اینکه گیاهان علوفه ای از قبیل یونجه، ذرت علوفه‌ ای و شبدر قابل واردات نیست، ادامه داد: اصل علوفه متکی بر یونجه است که به سبب آب بر بودن محصول ، خشکسالی مناطق فارس و خراسان سطح زیر کشت محصول را به شدت تهدید کرده است.

وی با اشاره به اینکه علوفه باید به قدر نیاز در کشور تولید شود، بیان کرد: طی دو سال گذشته ، با وجود کمبود آب، چند گیاه جدید از قبیل آمارانتوس علوفه ای، چغندر قند علوفه ای، سورگوم و ارزن مقاوم به خشکی تولید شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه گیاه کینوا برای اولین بار از طریق فائو به کشور آورده شده است، بیان کرد: در بیش از 24 هکتار در 7 استان اعم از خراسان، قم، اصفهان، یزد و زابل مقاوم به خشکی تولید شد و ظرف پنج سال آینده در نظر داریم که تولید را به 30 هزار هکتار افزایش دهیم.

ظرفیت تولید کلزا در ایران بیش از اروپا است

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید کلزای ایران از اروپا بالاتر است، افزود: برای حفظ پایداری کشاورزی، تولید کلزا امری ضروری است .

به گفته وی؛ با افزایش عملکرد تولید کلزا،  انتظار می رود که کمتر از سه تن کلزا تولید نشود.

کشاورز با اشاره به اینکه گلرنگ به علت خشکی وارد کشاورزی شد، افزود: با توجه به بحران منابع آبی در برخی مناطق به غیر از تولید گلرنگ، امکان کشت محصول دیگری وجود ندارد.

 خودکفایی تولید پنبه در آینده نزدیک

وی با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار رشد منفی تولید پنبه به مثبت 6 درصد رسیده است، افزود: پنبه از نظر اشتغال و مقاومت به خشکی تولید صنعتی مهمی به شمار می رود که باید بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی؛ پیش بینی می شود که تا 5 سال آینده به خودکفایی تولید پنبه دست یابیم .

 عرضه 81 هزار تراکتور در سال های اخیر

کشاورز با اشاره به اینکه ضریب مکانیزاسیون به بیش از 1.6 درصد رسیده است، بیان کرد: براین اساس تمامی زیر بخش ها از قبیل زراعت، باغبانی، دام و طیور و جنگل و مرتع از این امر بهره مند خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از عرضه ماشین های نو و جدید حمایت خاصی می‌کنیم، تصریح کرد: در سال های اخیر 81 هزار هکتار تراکتور و 2080کمباین توزیع شد.

کشاورز با اشاره به اینکه ارزان‌ترین کارمزد بانکی به توسعه مکانیزاسیون اختصاص دارد، تصریح کرد: تسهیلات توسعه مکانیزاسیون و بذر با کارمزد 15 درصد در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه با کشاورزی حفاظتی آغاز شده است،گفت: کشاورزی حفاظتی در دوره‌های مختلف آغاز شد که پس از توقف مجدد در برنامه ششم توسعه با انعقاد دو قرارداد بین المللی برای انتقال دانش و تعریف ساختار عملیاتی در دستور کار قرار گرفت که به سبب کاهش هزینه ها و مقرون به صرفه بودن باید گسترش یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار