به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خیرالله خادمی معاون وزیر راه وشهرسازی در نشست خبری امروز با بیان اینکه ۲ هزار ۷۷۵ کیلومتر انواع راه های مختلف از جمله راه آهن، راه اصلی و آزاد راه در دهه فجر به بهره برداری می رسد ، اظهار کرد: ۲۶۵ کیلومتر مربوط به مسیر ریلی و ۵۶۸ کیلومتر بزرگراه و یک هزار و۹۴۲ کیلومتر مربوط به راه های روستایی است.
وی در ادامه افزود: راهآهن کرمانشاه هفته آینده با حضور رئیس جمهور به بهرهبرداری میرسد.
خادمی با بیان اینکه مسیر ریلی راه آهن ارومیه تا پایان سال به بهره برداری می رسد، گفت: سیر قطار مسافری این خط با چند ماه تاخیر به بهرهبرداری میرسد.
وی با بیان اینکه قطعه اول آزاد راه تهران- شمال به عنوان موثرترین مسیر برای رفع ترافیک موجود است، گفت: این مسیر شرایط لازم را برای رفتن زیر بار ترافیک ندارد، بنابراین تا نوروز ۹۷ نیز افتتاح نمی شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اختلاف نظر با مجریان آزادراه تهران – شمال همواره وجود داشته است، گفت: مدیریت اجرای آزاد راه تهران – شمال بر عهده سرمایهگذار است و ما به عنوان یک ناظر عالی وظیفه تأمین بخشی از منابع مالی را بر عهده داریم.
به گفته وی؛ انتخاب پیمانکار و نحوه مدیریت و اجرای آن به طور کامل بر عهده سرمایهگذار و بنیاد مستضعفان است.
وی با بیان اینکه پیش بینی زمان اتمام کار در آزاد راه تهران – شمال بسیار سخت است، گفت: در این آزاد راه محدودیت زمانی وجود دارد. با دستور مسئولان، کارگران تنها روزها به کار مشغول هستند و شبها به دلیل حجم بالای صدا و مشکلات ایجاد شده برای اهالی منطقه، امکان کار کردن وجود ندارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تأکید کرد: محدودیت دیگری که برای این آزاد راه ایجاد شده مربوط به انفجار است، چراکه به دلیل خطر ریزش، انفجار ممنوع شده است و تمامی پیمانکاران با پیکو اقدام به ساخت این آزادراه کردهاند.
خادمی تصریح کرد: آورده شرکت ساخت در آزادراه تهران – شمال هزار و 600 میلیارد تومان بوده که از طریق فاینانس پرداخت شده است. کل هزینه برآورد شده برای ساخت قطعههای 3، 4 و یک، 2 هزار و 800 میلیارد تومان پیشبینی شده است.
وی درباره ورود چینیها به قطعه 2 آزادراه تهران – شمال گفت: طبق صحبتهایی که با بنیاد مستضعفان انجام شده، ورود چینیها برای قطعه 3 این آزاد راه است، اما تا به امروز اطلاعات جدیدتری به شرکت ما داده نشده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تولید ریل از شرکت ذوبآهن اصفهان، گفت: با شرکت ذوب آهن اصفهان قرارداد خرید 20 هزار تن ریل منعقد شده است. این شرکت در مرحله تولید آزمایشی است و سعی دارد، توان فنی خود را افزایش دهد.
خادمی با بیان اینکه هم اکنون پول شبکه راهی اعم از ریل و جاده 278 هزار کیلومتر است، گفت: از این میزان 221 هزار کیلومتر راه فرعی، 42 کیلومتر راه اصلی و بزرگراه، 2 هزار و 400 کیلومتر آزادراه و 13 هزار کیلومتر راه آهن است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با بیان اینکه ساخت 41 هزار کیلومتر انواع راه ریلی و شبکه راهی در تعهد شرکت ساخت است، گفت: از این میزان 15 هزار کیلومتر به بهرهبرداری رسیده و 14 هزار کیلومتر نیز در مرحله اجراست. تاکنون ساخت 11 هزار کیلومتر هنوز آغاز نشده است.
وی به ارزش ریالی قرارداد پروژههای منعقد شده اشاره کرد و گفت: ارزش قرارداد پروژههای منعقد شده 27 هزار میلیارد تومان است.
خادمی تأکید کرد: عدد مورد نیاز با احتساب تعدیل حدود 50 هزار میلیارد تومان خواهد بود، اما برای ساخت 41 هزار کیلومتر 140 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه سالانه در مجموع 5 هزار میلیارد تومان توسط دولت و 2 هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی تأمین میشود، گفت: ساخت این پروژهها با این میزان تأمین اعتبارات، 20 سال زمان میبرد.
وی با بیان اینکه ساخت پروژههای اقتصاد مقاومتی در اولویت ما قرار دارند، گفت: 2 هزار و 600 کیلومتر طول این پروژهها بوده که 800 کیلومتر از آن راه اصلی، 237 کیلومتر آزادراه و 516 کیلومتر راهآهن از جمله این پروژههای اقتصاد مقاومتی به شمار میرود که تاکنون 77 درصد پیشرفت داشته است.
خادمی تأکید کرد: هزار و 227 کیلومتر از پروژههای اقتصاد مقاومتی به بهرهبرداری رسیده و مابقی در 6 ماهه ابتدای سال آینده افتتاح میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با بیان اینکه خوشبختانه 80 درصد از تخصیص مالی پروژهها را دریافت کردهایم، اما هنوز اوراق مشارکت برای آزادراهها ارائه نشده است، گفت: چالشی که در حوزه تأمین اعتبارات داشتیم از محل اسناد خزانه اسلامی بود که با تأخیر انجام شد.
وی گفت: قطعه چهارم کنارگذر جنوبی آزادراه تهران از چرمشهر تا اتوبان قم به طول 40 کیلومتر آماده بهرهبرداری است.
خادمی در پایان گفت: مبلغ اعتباری برای پروژههای عمرانی 2 هزار و 320 میلیارد تومان است.
انتهای پیام /