به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیتالله سیدکاظم نورمفیدی در سال 1319 در خانوادهای متدیّن و اصیل در گرگان دیده به جهان گشود. اجداد وی از جمله پدربزرگ وی مرحوم حاج سیداحمد نورمفیدی از علما و روحانیون مورد وثوق ایالت استرآباد بودند.
آیتالله نورمفیدی پس از گذراندن دوران تحصیل در گرگان و مشهدمقدس در سال1336 به حوزه علمیّه قم هجرت کرد. سطوح عالی را نزد اساتید بزرگی همچون آیت اللهالعظمی فاضل لنکرانی گذراند. وی از سالهای اولیه طلبگی عشق و علاقه وافری به شخصیت و افکار حضرت امام خمینی(ره) پیدا کرد تا جاییکه درحال حاضر هم با اینکه 29 سال از رحلت حضرت امام میگذرد، بازهم خود را عاشق و شیفته ایشان میداند.این عشق و علاقه به امام خمینی (ره) از همان ابتدا وجود داشت و زمینه رفت و آمد به بیت ایشان را فراهم کرد که منجر به دوستی ایشان با مرحوم حاج آقا مصطفی و حاج احمد آقا شد.
آیتالله نورمفیدی پس از اتمام سطوح عالیه مدتی در درس خارج امام خمینی (ره) حاضر شد که با دستگیری و تبعید حضرت امام ادامه پیدا نکرد. پس از فوت حضرت آیتالله بروجردی، مُبلغ مرجعیت امام خمینی (ره) بود و تنها رساله ایشان را، با آن که ممنوع بود، پخش میکرد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی آیتالله نورمفیدی عهدهدار کمیته موقت انقلاب در منطقه و سپس به حکم شخص امام خمینی (ره) به سمت حاکم شرع دادگاه انقلاب منصوب شد. در جریان حمله مردم خشمگین گرگان به شهربانی این شهر در شب22 بهمن سال 57 ، هر چند در ابتدای امر تعدادی از ماموران شهربانی کشته شدند اما حضور آیتالله نورمفیدی باعث شد که از ادامه برخورد با ماموران شهربانی خارج از قانون و محاکمه جلوگیری شود. در مرداد ماه سال 1358 آیتالله نورمفیدی با حکم شخص امام خمینی (ره) به عنوان امام جمعه گرگان منصوب و نخستین نماز جمعه این شهر به امامت وی همزمان با نخستین نماز جمعه بعد انقلاب در تهران، اقامه شد. در سال1361 به رغم آنکه امام خمینی (ره) در هر استان یک نماینده داشت و گرگان و دشت بخشی از استان مازندران بود، حکم کمنظیری به آیت الله نورمفیدی دادند و با اجازه تصرف در اموری که نیاز به اذن ولی فقیه دارد، وی را به عنوان نماینده خود در گرگان و دشت منصوب کردند و البته این حکم پس از ارتحال امام خمینی (ره) توسط مقام معظم رهبری عیناً تنفیذ شد.
آیت الله سیدکاظم نورمفیدی را میتوان یکی از پرچمداران مبارزه با رژیم ستمشاهی در منطقه مازندران و گرگان دانست که در ترویج مرجعیت امام خمینی (ره) و توزیع رساله و اعلامیههای آن حضرت نقش پیشتاز و مؤثری داشت. آیت الله نورمفیدی بارها از سوی ساواک قم و گرگان مورد تعقیب قرار گرفت و احضار و تبعید شد و امروز با گذشته 39 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، وی برای پنجمین بار در کسوت نمایندگی مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری حضور دارد و قدیمی ترین نمازجمعه کشور را اقامه می کند.
آیت الله نورمفیدی روایتگر بخشی از تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی از زمان آغاز نهضت امام خمینی (ره) در سال 42 تا زمان پیروزی و دوران دفاع مقدس تا به امروز است.
شنیدن خاطرات نماینده ولی فقیه در استان گلستان و قدیمیترین امام جمعه کشور از دوران مبارزات پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حلاوت خاصی دارد و برای افرادی که در بحبوهه پیروزی انقلاب حضور داشتند، اتفاقات آن زمان را تصویرسازی میکند.
" رفراندوم" سبب رویارویی امام خمینی(ره) با شاه شد
نماینده ولی فقیه در استان گلستان با اشاره به آغاز نهضت امام خمینی (ره) اظهارداشت: انقلاب از همان سالهای 42 شروع شد، آن زمان در گرگان هم مثل همه شهرهای ایران خیلی این مسائل پررنگ نبود چون انقلاب و نهضتی را که امام خمینی (ره) و روحانیت و علمای حوزه علمیه شروع کرده بودند هنوز اینجاها خیلی رنگ نگرفته بود. البته کم و بیش و عده ای از جوانان و کسانی که با مسائل جامعه آشنایی داشتند، در میدان بودند اما هنوز عمومی نشده بود.
وی با بیان اینکه نخستین رویارویی مستقیم حضرت امام خمینی (ره) با شخص شاه و رژیم پهلوی در ماجرای رفراندوم رقم خورد، گفت: در جریان انجمنهای ایالتی و ولایتی توفیق اندکی پیدا شد که البته آن اتفاق مورد قبول امام خمینی (ره) واقع نشد و از نظر ایشان نهضت و انقلاب ادامه داشت. تا قبل از آن دولت وقت، وارد قضیه میشد اما پس از اتفاقاتی که رخ داد شخص شاه ورود کرد. او قضیه رفراندوم را مطرح کرد تا به اهدافی که در جریان انجمن های ایالتی و ولایتی دنبال می کرد، به شکل دیگری به آن برسد. با ورود خود شاه و تشویق آمریکاییها و بیان برخی این مسئله برای مردم جاذبه هایی هم داشت.
آیتالله نورمفیدی ادامه داد: امام خمینی(ره) شخصیتی که انقلاب و مبارزه با دیکتاتوری، استبداد و استعمار در ذاتش بود، در جریان رفراندوم هم وارد شد. با اینکه این بار نه با دولت بلکه با شخص شاه طرف بود. بنا بود که 6 بهمن این رفراندوم انجام بگیرد و امام خمینی (ره) هم مواضع تندی را علیه آن گرفت.
ماجرای نامهای که امام خمینی(ره) داد و پس گرفت
نماینده ولیفقیه در استان گلستان که آن روزها در قم حضور داشت از ماجرای نامه امام خمینی (ره) به علما و روحانیون منطقه گفت و افزود: یک روزی آقای صانعی که دفتر امام خمینی (ره) بود من را دید و گفت فردا صبح محضر امام خمینی (ره) بیا. روزهای زمستان بود و من هم صبح زود به منزل امام خمینی (ره) رفتم، ایشان پیش کرسی نشسته بودند، وارد شدم دیدم امام خمینی (ره) چیزی می نویسد، دستش را بوسیدم و روبروی ایشان سوی دیگر کرسی نشستم. ایشان نامه ای را به بنده دادند که خطاب به علمای منطقه بود. قرار شد نامه را به گرگان بیاورم و به محضر علما و شخصیت های روحانی برسانم، امام خمینی (ره) فرمود " به آقایان بگویید شرایط سختی است و به هر انگیزه ای که شده علما باید وارد مسئله شوند".
وی افزود: اما بعدها سرمسئلهای که شاید موضوع امنیتی بود، آقای حاج حسن صانعی مرا دید و پیغام داد که امام خمینی (ره) گفتند نامه را نبرید و برگردانید و من هم بردم و نامه را تحویل دادم، اما به منطقه آمدم و پیام امام خمینی(ره) را شفاهی منتقل کردم.
آیتالله نورمفیدی با بیان اینکه پس از آن ماجرا به منطقه بازگشت و اتفاقات دیگری رقم خورد، اظهارداشت: وقتی به گرگان آمدم موضوع را با برخی از آقایات مطرح کردم اما آن روز آنطور که انتظار بود از این پیام پاسخ نگرفتم. برای همین خودم با یکی از روحانیون شهر چیزهایی را دستی نوشتیم که رفراندوم شاه توسط علما، روحانیون و امام خمینی (ره) تحریم شده و شرکت درآن حرام شرعی است. ما به مساجد می رفتیم و نزدیک غروب، برخی از این دستنوشته ها را کنار مُهرها میگذاشتیم و در خیابانها هم پخش میکردیم، البته ساواک آن زمان حدس زد این کار شخص دیگری است و او را خواسته بودند و بنده خدا هم اطلاعی نداشت.
بیشتر بخوانید: خاطرات تکان دهنده زنی مبارز از زندان مخوف شاه/ ساواک چگونه ناخن مبارزان را میکشید؟
از حضور در راهپیماییها تا سنگباران شدن ماشینها
امام جمعه گرگان با بیان اینکه آن روزها آتش انقلاب و نهضت خیلی مشتعل نشده بود تا اینکه جریان ارتحال شهادتگونه مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی به وجود آمد، ادامه داد: حاج آقا مصطفی از امیدهای اسلام و شخصیت برجسته علمی و اخلاقی بود که درگذشت ایشان منجر به چهلمها و مراسمات دیگر در تبریز و یزد و جاهای دیگر شد. چهلم شهدای یزد بود یا برای تجلیل از شهادت حاج آقا مصطفی که ما در گرگان مجلس مفصلی گرفتیم و روحانیون و علما و مردم همه اقشار شرکت کردند و آن روز عوامل امنیتی هم حضور داشتند و عدهای هم سخنرانی کردند.
وی با اشاره به بالاگرفتن تب انقلاب در آن برهه از زمان خاطرنشان کرد: این زمانها انقلاب داغ شده بود، سالهای 56 و 57 در استان علاوه بر گرگان که مرکز منطقه بود در شهرهای دیگر مانند علیآبادکتول، آزادشهر، گنبدکاووس، مینودشت حتی گالیکش این حرکتها بود و تظاهرات برگزار می شد و گاهی هم مردم از جاهای دیگر کمکی می رفتند. خاطرم هست تظاهراتی بنا بود در آزادشهر برگزار شود و به ما خبر دادند تا آنروز به آزادشهر برویم که با جمعی از جوانان به آنجا رفتیم. غروب بود که تظاهرات تمام شد و میخواستیم سمت گرگان برگردیم که ماشینهای ما را سنگباران کردند اما فردی هم مجروح نشد.
آیتالله نورمفیدی با اشاره به سختگیریهای ساواک بیان داشت: پس از این اتفاقات من به همراه روحانیونی که در استان جنبه محوری داشتند در دادگاه غیابی به تبعید محکوم شدیم و ما را به مریوان تبعید کردند. آنجا برنامههایی داشتیم، ماه رمضان بود و شبها با برخی جوان هایی که بودند برنامههایی داشتیم. پس از دوسال ما را از مریوان به بندرلنگه تبعید کردند. تا اینکه خبر دادند محاکمه ما در ساری قرار است انجام شود. آن روزها انقلاب به همه شهرها سرایت کرده بود و همه مردم ورود کرده بودند. ما را آنجا محاکمه کردند اما در دادگاه ساری چه گذشت و چه حکمی دادند، نمیدانم.
5 آذر، نخستین حرکت گسترده مردم گرگان علیه رژیم
نماینده ولی فقیه در استان گلستان که پس از پایان دوران تبعید در بندرلنگه به گرگان بازگشت در مورد آن ایام گفت: ظاهرا نخستین حرکت گستردهای که در گرگان در آن روزها انجام شد، جریان 5 آذر بود که مردم در امامزاده عبدالله اجتماع کردند و بنا بود تظاهرات گستردهای انجام شود از سوی دیگر مأموران شاهنشاهی هم تهدایدات خود را کرده بودند که البته همان کار را هم انجام دادند و به مردم حمله کردند و عدهای هم شهید شدند. حتی سید نظامالدین نبوی در حالی که به بیمارستان رفته بود تا به بیماران خون بدهد همانجا در بیمارستان مغزش را منفجر کردند.
وی با بیان اینکه آن اتفاقات و شرایطی که رقم خورد، کاملا روشن بود که انقلاب اسلامی به ثمر میرسد، به برخی از اتفاقاتی که آن روزها در شهر گرگان رخ داده بود اشاره کرد و افزود: از چیزهایی که در گرگان اتفاق افتاد شاید یکی از کارهایی که خاص این شهر بود؛ باز کردن مغازهها توسط بازاریان در شب بود. پس از آنکه برخی از مغازهها را شبانه آتش زدند مردم و بازاریها تصمیم گرفتند شب ها مغازهها را نبندند. شبها خیابان ها مثل روز روشن بود و همه کاسبی میکردند بخ نظرم این مختص شهر گرگان بود که شبها بازارها رونق داشت و گرم بود و روزها مغازهها بسته میشد.یکی دیگر از چیزهایی که شاید مختصات گرگان بود شب 22 بهمن اتفاق افتاد و مردم جلوی شهربانی آمدند و به حساب 17، 18 نفر از مأموران شهربانی آن روز رسیدند اما با مداخلهای که داشتم همان شب جان چندنفر را هم نجات دادم.
12 بهمن روز به یادماندنی
آیتالله نورمفیدی به ماجرای روز 12 بهمن اشاره کرد و گفت: روز 12 بهمن برای استقبال از امام خمینی (ره) به تهران رفتیم. واقعا عجیب بود. ما را که تعداد زیادی هم از گرگان به آنجا رفته بودیم به مسجد لورزاده بردند و از آنجا هم جمعیت در خانههای مردم رفتند و از آنها پذیرایی شد. یک فضایی بالاتر از وحدت وجود داشت. محبت، یکپارچگی، نوع دوستی، فضای اخلاقی و معنوی و صفا و صمیمیت خاصی به وجود آمده بود.
اقامه قدیمیترین نمازجمعه کشور در گرگان
نماینده ولی فقیه در استان گلستان در بخش دیگر سخنان خود به اقامه نخستین نمازجمعه در گرگان همزمان با تهران اشاره کرد و بیان داشت: وقتی امام خمینی (ره) حکم آیت الله طالقانی را برای امام جمعه دادند، ما هم در گرگان با اجازه از محضر امام نماز جمعه را اقامه کردیم. الان قدیمی ترین نمازجمعه ایران و قدیمی ترین امام جمعه ایران این حقیر سراپا تقصیر هستم. البته حکم رسمی من برای امام جمعه برای بعد از آن زمان است اما اصل نمازجمعه همان روز 5 مرداد که در تهران اقامه شد، ما هم اینجا در زمین همین مصلی نماز را اقامه کردیم.مدتی هم در دانشگاه علوم کشاورزی بودیم تا اینجا سوله زده شد و تبدیل به این طراحی شد که امروز می بینیم. سال ها طول کشید اما دولت ها و آقایان کمک کردند تا امروز به اینجا رسیده است. خوشبختانه از مصلیهای خوب کشور است و از نظر من و خیلی از افراد و وزرایی که اینجا آمدند در عین سادگی، باشکوه و جذاب است.
وی با بیان اینکه نماز جمعه، نمازی عبادی وسیاسی است، گفت: ستاد تلاش میکند تا همه مردم به نمازجمعه بیایند. نمازجمعه هم عبادی است و هم سیاسی است که امروز جنبههای دیگری هم پیدا کرده است، شرکت در نمازجمعه هم به عنوان یک عبادت عمومی ارزش زیادی دارد و حج فقراست. زندگیها امروز پر از دغدغه و اضطراب است و این خودش گرفتاری و هزار بلیه می آورد. تنها چیزی که انسان را آرام می کند یاد خداست. نماز جمعه ها هم خدا را شکر باشکوه است و امیدواریم باشکوه تر شود.
از ابتدا هم با نرده گذاشتن در مصلی مخالف بودم
آیت الله نورمفیدی به موضوعی که اخیرا در کشور و در نمازجمعههای شهرهای مختلف رخ داد اشاره کرد و گفت: از اول هم با نرده مخالف بودم. دوست ندارم خیلی خودم را در فضای امنیتی قرار دهم چه با آن شکل چه اشکال دیگر مخالف بودم، اما برخی چیزها در اختیار ما نبود. حتی محافظان هم اخلاق مرا میدانند.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/