۱۴۰ هزار حلقه چاه کشاورزی سطح الارضی در مازندران شناسایی شد که برای ۹۰ هزار حلقه چاه پروانه صادر شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، علی پیرفلک دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازندران با اشاره به اینکه سه نوع چاه سطح الارضی، نیمه عمیق و عمیق در استان حفر شده است، گفت: ۷۰ درصد چاه‌های کشاورزی استان سطح الارضی و تعدادی هم عمیق و نیمه عمیق است.

وی افزود: ۱۴۰ هزار حلقه چاه کشاورزی سطح الارضی در استان وجود دارد که در چند سال اخیر با هماهنگی شرکت آب منطقه ای، شرکت نفت و جهاد کشاورزی برای ۹۰ هزار حلقه چاه پروانه صادر شد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازندران گفت: ۵۰ هزار حلقه چاه نیز دراستان فاقد پروانه بهره برداری است.

پیرفلک از شرکت آب منطقه‌ای خواست برای چاه‌هایی که مجاز هستند و پروانه ندارند کد کاربری ایجاد کنند تا کشاورزان با ثبت نام در این سامانه در فصل زراعی سال آینده مشکل سوخت نداشته باشند.

علیرضا یونسی معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران نیز گفت: با توجه به اینکه فصل زراعت برنج را در پیش داریم که باید هم به کمبود‌های منابع آبی که وجود دارد توجه شود و هم تامین سوخت برای کشاورزان فراهم شود تا اقدام به کشت این محصول استراتژیک شود.

وی افزود: در شرایطی قرار داریم که از یک سو مشکل منابع آبی داریم و از سوی دیگر باید نیاز معیشتی مردم تامین شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با بیان اینکه برای دریافت سوخت آن دسته از کشاورزانی که چاه‌های کشاورزی آنان غیرمجاز و یا در مناطق غیرمجاز حفر شده، گفت: فرمانداران با تدبیر منطقه‌ای برای دریافت سوخت آنان تدابیری را اتخاذ کنند.

دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در مازندران تنها ۱۰ درصد آب‌های سطحی پشت سد ذخیره می‌شود که مدیریت این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه آب بعنوان اصلی‌ترین فاکتور برای کشت برنج به شمار می‌رود و کمبود یا نبود آن منجر به رها کردن شالیزار‌ها می‌شود، افزود: سوخت یکی دیگر از فاکتور‌های مهم در زراعت برنج است که نباید برای تامین آن غافل بود.

سید محمد موسوی مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: برداشت سالانه میانگین آب از آب‌های زیرزمینی مازندران حدود یک میلیارد متر مکعب است، حدود ۹۰ هزار چاه دارای پروانه در استان وجود دارد.

وی افزود: بیش از ۵۰ هزار حلقه چاه فاقد پروانه بهره برداری و ۳ هزار حلقه چاه نیز غیرمجاز در مازندران فعال است.

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب مازندران گفت: کشاورزانی که نام آن‌ها در فهرست چاه‌های فاقد پروانه حفر شده قبل از سال ۸۵ قرار دارند، می‌توانند به امور منابع آب تابعه شرکت آب منطقه‌ای در شهرستان‌ها مراجعه کنند.

موسوی افزود: بیش از ۳۰ دستگاه حفاری غیرمجاز در حین حفاری امسال توقیف شد و پیگیری قضایی در خصوص حفار و مالک چاه غیرمجاز در دست اقدام است.

وی گفت: در طول ۲ سال اخیر نیز حدود ۳۵۰ حلقه چاه غیرمجاز بسته شد و از سوی مراجع قضایی برای آن‌ها حکم صادر شد.

انتهای پیام/آ

صدور مجوز برای چاه‌های کشاورزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.