دونالد ترامپ برای مقابله با آنچه نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه خوانده شده است، قصد دارد حضور نظامی آمریکا در سوریه را حفظ کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه الشرق الاوسط در مطلبی نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، در چارچوب اعمال تغییرات راهبردی جدید در خصوص حفظ حضور نظامی واشنگتن در سوریه، در حال بررسی فهرستی از گزینه های موجود برای انتصاب فردی به سمت جدید «نماینده ریاست جمهوری در سوریه» است.

الشرق الاوسط در این مطلب ادعا می کند هدف از این تغییرات، مقابله با گسترش نفوذ روزافزون ایران در منطقه خاورمیانه و مذاکره با روسیه در خصوص دستیابی به راه حلی سیاسی برای حل بحران سوریه است.

گفته می شود ترامپ به زودی چندین شخص مشغول به کار در سمت های مرتبط با امور خاورمیانه و سوریه را تغییر خواهد داد. انتصاب «دیوید شنکر»، کارشناس اندیشکده واشنگتن، به جای «دیوید ساترفیلد» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، یکی از این تغییرات است.

با این حال مهم ترین تغییر در سمت های مرتبط با امور خاورمیانه، انتصاب یک نماینده ریاست جمهوری در سوریه است. این نماینده عمدتا عهده دار تمامی مسائل مرتبط با سوریه خواهد بود. وظایف این نماینده مذاکره با متحدان محلی و همچنین روسیه درخصوص درگیری های سوریه و کنترل مناطق شرقی این کشور است.

روسیه و آمریکا در ماه مه توافق کردند که رود فرات خط متمایزکننده میان نیروهای دو کشور در خاک سوریه باشد. بنابراین، در حال حاضر مناطق شرقی فرات تحت کنترل نیروهای ائتلاف آمریکایی قرار دارد و مناطق غرب فرات در کنترل نیروهای روس است.

پس از کش و قوس های فراوان، دولت آمریکا بر سر حفظ حضور نظامی خود در خاک سوریه به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش به توافق رسید. با این حال مقامات غربی معتقدند واشنگتن با حفظ حضور نظامی خود در سوریه به دنبال چند هدف عمده است که مهم ترینشان مقابله با نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه است.

دیپلمات های آمریکایی اعلام کردند چندین اقدام مهم در راستای اعمال راهبرد جدید آمریکا در قبال سوریه در دستور کار قرار خواهد گرفت. از جمله این اقدامات عبارتند از:

  • تقویت معارضان سوری و تشکیل یک نیرو با وظایف جدید که شامل دفاع از مناطق تحت کنترل خواهد بود.
  • توسعه و گسترش 5 فرودگاه نظامی و پایگاه هوایی موجود، به ویژه پایگاه هایی که در کوبانی قرار دارند.
  • سرعت بخشیدن به روند بازگشت پناهجویان به رقه و دیگر شهرهای شرقی سوریه.
  • حمایت از شوراهای محلی به منظور کنترل مناطق آزاد شده از دست داعش.
  • اعزام دیپلمات های آمریکایی به مناطق آزادشده. دیپلمات های آمریکا و فرانسه به تازگی به رقه اعزام شده اند.
  • تقویت اقدامات اقتصادی به منظور پیدا کردن راه حل هایی برای سود جستن از منابع نفت، گاز، آب و کشاورزی.
  • گشودن مرز مشترک عراق و سوریه به منظور ارسال کمک ها به شرق فرات.
  • تغییر ساختار سیاسی این مناطق و ایجاد احزاب سیاسی جدید.
  • آغاز کمپین جمع آوری کمک های مالی برای بازسازی مناطق شرقی سوریه.
  • اعطای مجوز فعالیت چهره های شاخص معارضان سوری در مناطق شرقی سوریه.

این موارد در سفر پنج روزه رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، به منطقه مورد بحث و همفکری قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

گزارش روزنامه الشرق الاوسط درباره راهبرد ترامپ در قبال منطقه جنوب غرب آسیا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار