به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ حمید ضیایی پرور معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش فعالان شبکههای اجتماعی در قزوین با اشاره به اینکه ۸۰ درصد کاربران اینترنت کشور عضو شبکههای اجتماعی عمدتا شامل تلگرام و اینستاگرام هستند، افزود: ایرانیان روزانه ۲.۷ میلیارد بازدید از تلگرام دارند و ۷۵۰ هزار کانال فارسی در آن تشکیل شده است.
ضیایی پرور، نبود فیلتر، سرعت و امنیت دادهها را از جمله مزایا و در مقابل سرعت ایجاد کانالهای مخالف با ارزشها و حاکمیت نظام و جستجو ناپذیری، آرشیوناپذیری و پروتکلهای غیر بومی را از معایب تلگرام برشمرد.
وی همچنین گفت: افراد ۲۵ تا ۳۷ سال بیشترین فراوانی سنی را در بین کاربران اینترنت کشور دارند.
به گفته ضیایی پرور، ایرانیان بیشتر به دنبال محتواهای تفریحی و خبری هستند.
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از کارکردهای رسانه تفریح و سرگرمی است که در رسانه رسمی به آن چندان توجه نمیشود هرچند اخیرا ۲ برنامه دورهمی و خندوانه به این موضوع پرداخته اند که اتفاقا جزو پربازدیدترین برنامهها محسوب میشوند.
وی همچنین گفت: شبکههای اجتماعی به این دلیل موفق شده اند که در زمینه امکان اشتراک گذاری تصویر، ویدیو و همچنین تفریح و سرگرمی فعال هستند.
ضیایی پرور افزود: شبکههای اجتماعی موبایلی به علت امکان اشتراک گذاری دیتا، امکان مکان یایی، سادگی دسترسی و امکانات تلفن جذابیت زیادی بین کاربران اینترنتی دارند.
وی در ادامه به فرصتها و تهدیدهای شبکههای اجتماعی اشاره کرد و افزود: واگرایی ادیان، نقض حریم خصوصی افراد، امکانات فناورانه برای جاسوسی مدرن، اعتماد عمومی به شبکههای خارجی و تضعیف مبانی دینی و اعتقادی ایرانیان، اخبار شایعات و نادرست که کاربر نمیتواند اطلاعات درست را از نادرست تشخیص دهد از جمله معایب و تهدیدهای این حوزه به شمار میروند.
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: گسترش زبان فارسی، ارتباطات بین نسلی میان ایرانیان و حوزه تمدن فارسی زبانان، دفاع از حقوق بشر، تغییر تصویر عمومی ایران در دنیا و ترویج مبانی دینی، اشتغال و کارآفرینی از فرصتهای شبکههای اجتماعی است.
ضیایی پرور به مصادیق موفق استفاده گسترده کاربران از شبکههای اجتماعی هم پرداخت و گفت: مقابله با تحریف نام خلیج فارس اولین پویش (کمپین) تاثیرگذار ایرانیها در فضای مجازی بود و میتوان اذعان کرد دشمنان امروز از فضای مجازی میترسند.
انتهای پیام/