کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: حق جمهوری اسلامی ایران است که مقام اول را در بازسازی کشور عراق‌ داشته باشد، زیرا امنیت و پیشرفت این کشور هم سو با ایران است.

ایران باید با یک برنامه مدون در بازسازی عراق حضور داشته باشد/ پیش بینی عراقی‌ها برای جمع شدن کمک 80 میلیارد دلاری محقق نشدسید هادی سید افقهی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاهخبرنگاران جوان، با اشاره به برگزاری کنفرانس بازسازی عراق در کویت، اظهار کرد: قطع به یقین هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران به مردم، دولت عراق و نیروهای مسلح‌ این کشور کمک نکرده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: ایران در مبارزه با داعش و گروه‌های هم تراز  با  آن در عراق  همواره کنار مردم و دولت این کشور بوده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در چند مورد کمک‌های استراتژیک و سرنوشت‌سازی را به عراق داشته است به طوری که این کمک‌ها دارای ابعاد نظامی، سیاسی و اقتصادی‌ بوده است و در عین حال شهدای گرانقدری‌ برای تمامیت ارضی و امنیتی این کشور تقدیم کرده‌ است.

سید افقهی افزود: تهران در جوامع بین المللی نیز از موضع‌گیری‌های بغداد حمایت کرده‌ و صادقانه منافع این کشور را مد نظر داشته است.

کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: اگر کمک‌های به موقع جمهوری اسلامی ایران نبود د‌اعش بغداد را تصرف‌ می‌کرد و خلافت‌ ننگین‌ خود را  بنیان می‌گذاشت.

وی تصریح کرد: پس از چند سال ویرانی که داعش‌ و هم پیمانانش‌  در این کشور به وجود آورده‌اند ما شاهد بودیم که متأسفانه  این کنفرانس‌  در کویت برگزار شد و کمک‌های جدی حاصل نشد‌ و آنچه توقع دولت عراق‌ بود محقق نشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه عراقی‌ها پیش بینی می‌کردند حدود 80 میلیارد دلار کمک مالی جمع شود، گفت: رقمی که تاکنون جمع‌آوری شده به سطح 30 میلیارد دلار هم نرسیده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از نظر حقوقی، اخلاقی و شایستگی‌ها بیشترین فرصت و ظرفیت‌ را در بازسازی عراق دارد چرا که امکانات گسترده و سطح بالایی در زمینه فناوری، معماری، پل‌سازی و پزشکی دارد، در نتیجه  الان موقعیتی‌ است که باید با یک برنامه مدون‌ و مدیریت عالی در بازسازی عراق حضور داشته باشد و مانع از حضور کشورهایی شود که روزی به دنبال ایجاد جنگ و آشوب در بغداد بودند.

سید افقهی در پایان خاطرنشان کرد: از هر لحا‌ظی  نگاه‌ کنیم حق جمهوری اسلامی ایران  است که مقام اول را در بازسازی کشور عراق‌ داشته باشد، زیرا امنیت و پیشرفت این کشور هم سو با ایران است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: سیاست خارجی ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار