با اعزام اکیپ های امداد و نجات و استفاده از کوهنوردان و گروههای مردمی تلاش ها برای پیداکردن لاشه هواپیما همچنان ادامه دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رضایی فر رئیس کمیسیون بررسی سانحه سقوط هواپیمایی تهران - یاسوج در تیتر امشب گفت: هواپیمای ای تی آر شرکت هواپیمایی آسمان(پرواز 3704) به مقصد یاسوج در ساعت 7:35 دقیقه کلیه مسافران را سوار کرده و ساعت 8:05 دقیقه فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک می کند.

تلاش ها برای یافتن لاشه هواپیما ادامه دارد
 
رضایی فر گفت: این هواپیما در ارتفاع 21 پایی ادامه مسیر داده است و آخرین مکالمه خلبان با برج مراقبت ساعت  9:30 دقیقه بوده که تا آن ساعت همه چیز عادی بوده و هیچ نقضی یا موردی را خلبان اعلام نکرده بود.

وی گفت: بعد از ساعت 9:30 ارتباط خلبان با برج مراقبت قطع شد و چندین بار برج مراقبت، خلبان را صدا کرد ولی جوابی دریافت نکرد که جستجو ها از همان لحظات اولیه آغاز شد. 

رضایی فر گفت: موتور این هواپیما از نوع ملخ دار بوده است و در ارتفاع پایین حرکت می کرده است و  برای مسافرت های با مسافت کوتاه  و شهرهای نزدیک استفاده می شود.

وی گفت: خلبان این هواپیما، خلبانی با تجربه بوده و سابقه پرواز 17 هزار و 400 ساعت را داشته و معلم خلبان بوده و بر کار معلم خلبان ها هم نظارت داشته است.

رضایی فر گفت: حداقل یازده گروه کارشناسی برای بررسی ابعاد حادثه تشکیل شده و تا وقتی لاشه هواپیما پیدا نشود نمی توان هیچگونه اظهار نظری کرد.

رئیس کمیسیون بررسی سانحه سقوط هواپیمایی تهران - یاسوج  گفت: سيستمELT دستگاهی است که وقتی هواپیمایی دچار سانحه می شود، فعال شده و موقعیت مکانی هواپیما را به ماهواره‌ها اعلام می‌کند و  هواپیما ATR مجهز به این سیستم بوده و قرارداد ما با ماهواره های ترکیه بوده است.

او گفت: تجربه نشان داده است در شرایط مختلف سيستمELT عمل نمی کند و تاکنون هیچ سیگنالی از این سیستم دریافت نکرده ایم.

رضایی فر گفت: برخی از فرودگاه ها مانند فرودگاه یاسوج رادار ندارد و برخی هم مانند مهر آباد رادار دارند و این هواپیما را تا ساعت 9:25 در رادار مرکز کنترل فضای کشور داشتند. 

وی گفت: هواپیما ای آر تی  تمام مجوز های لازم را برای پرواز از سازمان هواپیمایی داشته و 3 ماه پیش از چک سنگین بیرون آمده بود و در این مدت هیچ مشکلی نداشته است.

رضایی فر درباره روشن بودن تلفن همراه یکی از مسافران گفت: همراه این مسافر از فرودگاه مهرآباد روشن بود که روی تهرانسر تهران ردیابی شد و در مسیر کاشان و حتی تا سمیرم هم ردیابی شد که پس از آن سیگنال قطع شد.
 
تلاش ها برای یافتن لاشه هواپیما ادامه دارد
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ارتباط تصویری گفت: آخرین بررسی ها در حال انجام است. عابدزاده گفت: موقعیت جدید با توجه به مطالعات کسب شده احتمال می دهد که نقطه حادثه در کجا قرار گرفته است. اصولا هواپیماها دستگاهی دارند که می تواند با فرکانس نقطه جغرافیایی خود را مشخص  کند که متاسفانه دستگاه ای ام تی عمل نکرده بنابراین موقعیت دقیق را نمی توان مشخص کرد. 
رئیس سازمان هواپیمایی درباره علل حادثه نیز گفت: گزینه های زیادی مطرح است و از مردم می خواهیم که فقط اطلاعات را از رسانه ملی پیگیری کنند و کمتر به  فضای مجازی توجه کنند. او افزود در حال جستجوی جعبه سیاه هواپیما هستیم و به محض پیدا شدن جعبه سیاه بررسی ها انجام خواهد شد و علت سانحه به اطلاع مردم خواهد رسید. 

 احمدی استاندار کهگیلویه و بویر احمد نیز در ارتباط تصویری درباره آخرین وضعیت امداد رسانی گفت: بارش برف و باران و کولاک دید افقی را به حداقل رسانده است. تا ساعاتی پیش کوهنوردان و نیروهای امدادی و هلال احمر را به منطقه رساندیم اما به دلیل محدودیت راههای تردد و ترافیک و بارش از مردم درخواست می شود  که اجازه عبور به نیروهای امدادرسان بدهند تا کاوش و جستجو انجام شود. پیش بینی می شود فردا با بهبود نسبی هوا بتوانیم امدادرسانی را ادامه د هیم تا بتوانیم در حداقل زمان خدمات مورد نظر را عرضه کنیم. 
 
وی افزود: به دلیل شرایط جوی هنوز نتوانسته ایم از بالگرد استفاده کنیم.پیش بینی می شود که در مناطق بالایی کوه برخورد صورت گرفته باشد. 
 
جلسات ستاد بحران در تهران و چند شهر تشکیل شده است. از کوهنوردان و مردم بومی محل نیز برای امداد رسانی بهتر کمک گرفته ایم. امیدواریم فردا شرایط جوی بهتر شود تا بتوانیم امداد رسانی را با سرعت بیشتری انجام دهیم. 
استاندار در ادامه گفت: به دلیل حساسیت موضوع عملیات امداد و نجات همچنان ادامه دارد. از زمان محو شدن هواپیما از صفحه رادار کار امداد رسانی آغاز شده است. حدود 20 اکیپ از استان کهگیلویه و بویر احمد شامل نیروهای انتظامی و امدادی به منطقه اعزام شده اند از استان های همجوار مثل اصفهان نیز نیروهای کمکی به منطقه  اعزام شده اند. خود مردم و  روستائیان و مردمی که به منطقه آشنایی دارند نیز به صورت خودجوش کمک می کنند اما به دلیل شرایط نامساعد جوی جستجوها با مشکل مواجه می شود. 
 
اگر شرایط جوی فردا بهبود پیدا کند از بالگرد استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم به منطقه نفوذ پیدا کنیم و لاشه هواپیما را پیدا کنیم. 
استاندار در ادامه گفت: مردمی که در منطقه بودند اظهارنظرهای مختلفی داشتند. اما منطقه پوشیده از برف است و کولاک هست و دید کافی وجود ندارد. وجود دود که مردم گفته اند ممکن است مه بوده باشد که با آتش و دود اشتباه گرفته شده باشد. 
او درباره استفاده از پهپاد نیز گفت: استفاده از پهپاد بحث تخصصی است و نمی توان اظهار نظر فنی کرد اما ما برای استفاده از اینگونه وسایل بازهم باید دید کافی داشته باشیم. هرچه بالاتر می رویم تراکم ابر بیشتر است اما فردا به محض روشن شدن هوا عملیات را ادامه خواهیم داد. از نظر تجهیزات و نیرو مشکل و کمبودی نداریم اما به دلیل شرایط نامساعد جوی  و صعب العبور بودن منطقه امداد رسانی کند انجام می شود تا موجب حوادث دیگر نشویم. 

 خبرنگار اعزامی نیز گفت: مردم منطقه ساعت 9 صبح صدای  انفجار مهیبی را شنیده اند که بعد از آن گروه های امدادی و مردم عازم کوههای دنا شدند. هنوز اعزام گروه های امدادی به منطقه ادامه دارد. ستاد بحران تشکیل شده و  مسائل را رصد می کنند اما شرایط بد جوی کار امداد رسانی را سخت کرده است. جمعی از مردم و کوهنوردان مشغول تجسس لاشه هواپیما هستند و همه تلاش های از سوی نیروهای سپاه، نیروی انتظامی و مردم در حال انجام است. 
 نقطه ای که مردم عنوان می کنند در ارتفاع سه هزار متری است اما نمی توان فقط به این مسئله بسنده کرد. برخی مردم نیز دودی دیده اند ولی  به دلیل مه آلود بودن منطقه ممکن است این نیز خطای دید باشد. 
 فرماندار سمیرم نیز گفت: تعدادی تیم به محل اعزام شده است فردا نیز 26 تیم تخصصی که شامل کوهنوردان حرفه ای هستند با نیروهای محلی که خواستار کمک هستند به منطقه اعزام خواهند شد. 

 سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات گفت: 45 تیمی که در منطقه هستند سیگنال تلفن همراه روشن یکی از مسافران را ردیابی کردند اما شواهدی دست نیافتند. شرایط نامساعد جوی کار امداد رسانی را بسیار سخت کرده است. فردا نیز عملیات امداد و نجات ادامه خواهد یافت. 
استان های همجوار نیز به کمک فراخوانده شدند. 
وی درباره امکان استفاده از پهپاد گفت: بنده درباره بخش فنی پهپادها اطلاعات کافی ندارم پیش بینی ما این است که فردا بتوانیم از بالگردها استفاده کنیم. 
 

منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

بررسی سانحه سقوط هواپیمای تهران_یاسوج

برچسب ها: سقوط هواپیما ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار