در پی بارش‌های مناسب روز‌های اخیر چشمه‌ی فصلی دریاچه‌ی کیو خرم آباد پرآب شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ دریاچه کیو یکی از جاذبه‌های گردشگری لرستان وشهرخرم آباد است، بامساحتی درحدود ۷ هکتار و با عمقی بین ۳ تا ۷ متردرشهرخرم آباد یکی از زیباترین دریاچه‌های فصلی و خودجوش در غرب کشور است.

جوشش چشمه اصلی دریاچه کیو +تصاویر

کیو در گویش محلی به معنی رنگ کبود و آبی تیره است و دلیل نام این دریاچه به کیو نیز به خاطر همین رنگ تیره دریاچه در زمان پر آبی و وجود گونه‌های گیاهی مختلف است.

جوشش چشمه اصلی دریاچه کیو +تصاویر

این دریاچه از ارزش‌های توریستی درون شهری فراوانی برخورداربوده وزیستگاهی مناسب برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر است.

وجود چشمه‌های فراوان در شهر خرم آباد این شعهر رابه شهر هزار چشمه معروف کرده است موقعیت طبیعی ممتاز و مواهب خدادادی از جمله آب و هوای معتدل در این دره موجب شده این شهر سکونتگاه انسان‌های اولیه در غار‌های پنج گانه پیش از تاریخ خرم آباد باشد.

جوشش چشمه اصلی دریاچه کیو +تصاویر

وجود چشمه‌ها و سراب‌های فراوان از جمله کیو، گلستان، گرداب سنگی، سراب مطهری و گرداب به عنوان مهمترین چشمه‌ها و سراب‌های این شهر و همچنین موقعیت ارتباطی آن در گذشته به عنوان شاهراه مواصلاتی شمال و غرب به جنوب کشور، این شهر را در زمره شهر‌های توریستی و زیبای ایران قرار داده است.

جوشش چشمه اصلی دریاچه کیو +تصاویر

این چشمه‌ها و سراب‌های جوشان که از کنار خیابان‌ها و کوچه‌های شهر در زیر درختان چنار کهنسال جاری هستند چهره زیبای شهر را دو چندان کرده اند.

جوشش چشمه اصلی دریاچه کیو +تصاویر

در خرم آباد بیش از هزار چشمه فصلی و دائمی داریم که دائمی‌ها حدود ۷۶۲ دهنه با دبی ۱۱۵ میلیون متر مکعب هستند.
با وجود این همه ظرفیت آبی در شهرستان خرم آباد، تا کنون این منابع آبی ساماندهی نشده اند.

جوشش چشمه اصلی دریاچه کیو +تصاویر

با ساماندهی این چشمه‌ها و سراب‌ها می‌شود بخش مهمی از آب شرب، کشاورزی و حتی فضای سبز شهر خرم آباد را تأمین کرد.

انتهای پیام/م

جوشش چشمه دریاچه کیو

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.