به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در اولین جشنواره یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران که با هدف تبیین برنامه دانشگاه در حوزه یادگیری الکترونیکی و رونمایی از دستاوردهای مرکز برگزار شد، با بیان اینکه آموزش یکی از مهمترین مقولههای بشری برای توانمندسازی انسانهاست، گفت: ما به دنبال ایجاد رضایت بیشتر در مردم جامعه هستیم. البته باید اذعان کرد افزایش رضایت، رفاه و توانمندسازی وظیفه حکومتهاست و بهترین روشها برای تحقق این امور طبیعتاً آموزش است. لذا در حیطه آموزش باید سرمایهگذاری وسیعی صورت گیرد و کشورهایی موفق بوده که توجه کافی به این حیطه داشته و سرمایهگذاریهای لازم را انجام دادهاند.
رئیس دانشگاه تهران با تصریح اینکه مقوله آموزش مستقل از تکنولوژی آموزش نیست، افزود: کاری که حاکمیتها باید انجام دهند این است که دسترسی به آموزش را افزایش دهند. یعنی ما در حین کیفیتبخشی به امور آموزشی باید دسترسی به آن را هم افزایش دهیم و این کاملاً به موازات تکنولوژی صورت میگیرد.
نیلی احمد آبادی با اشاره به 2 موضوع تولید و انتقال دانش گفت: دانشگاهها باید در این 2 موضوع بسیار جدیت از خود نشان دهند، در کنار تولید علم و محتوا باید توسعه و انتقال هم صورت داده شود.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: تکنولوژیهای جدید دسترسی به آموزش را افزایش داده است و این دسترسی امکان تولید محتوای با کیفیت را بیشتر خواهد کرد. آنچه ما دنبال میکنیم استفاده از تکنولوژیهای جدید برای آموزشهای کلاسیک است و در واقع آموزشهای الکترونیک، استفاده از ابزار نوین برای یادگیری گستردهتر و عمیقتر است.
رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه ما انتظار داریم که ابزار در خدمت آموزش قرار گیرد و نه آموزش در خدمت ابزار، افزایش دسترسی و افزایش کیفیت آموزش را دو موضوع در جهت قرار گرفتن ابزار در خدمت آموزش برشمرد.
وی افزود:هر تکنولوژیای که باعث کاهش کیفیت شود از هدف خود دور شده است. لذا زمانی که بحث آموزشهای الکترونیکی مطرح شد هدف این بود که ما در هر نقطهای از دنیا بتوانیم بهترین استاد را مرتبط به یادگیرنده و دانشجو کنیم و دراین راستا حق انتخاب بیشتری را برای دانشجو و دانشآموز فراهم و آموزش با کیفیت بالاتری ارائه دهیم. از طرف دیگر هر زمان فرد اراده کرد بتواند به فضای مجازی دسترسی داشته باشد و از آن استفاده کند.
وی با عنوان اینکه استفاده از ابزار نوین و کیفیتبخشی آموزشهای الکترونیکی در دنیا به سرعت در حال گسترش است، گفت: ما امروزه نقش آموزشهای الکترونیکی را بیشتر مشاهده میکنیم. دانشگاه تهران با زیرساختهای اولیه که ایجاد کرد رشد خوبی را در این زمینه به انجام رساند و این یک سرمایه برای دانشگاه تهران محسوب میشود.
نیلی احمدآبادی یادآور شد: دانشگاه توانست دانش آموختگان خوبی را در حوزه آموزشهای الکترونیکی تقدیم جامعه کند و من تاکید دارم هر مدرکی که دانشگاه تهران صادر میکند دارای اعتبار و ارزش است. اما همانگونه که ما آموزشهای کلاسیک راباید ارتقا کیفیت دهیم، آموزشهای الکترونیک هم باید از کیفیت و ارتقا لازم بهرهمند شود.
رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: اگر در دورانی که ما در آموزشهای الکترونیکی از رشد قابل قبول برخوردار نبودیم به دلیل پذیرش بیش از حد ظرفیت دانشجو در این دورهها بوده است. سرانه دانشجوهای الکترونیکی به یکباره در دانشگاه تهران افزایش پیدا کرد. همچنین در بحث آموزشهای الکترونیکی باید به ارتباط استاد و دانشجو توجه کنیم.
وی با بیان اینکه برگزاری کلاسهای آموزش کلاسیک ما در جایی ضبط و نگهداری نمیشود، گفت: ما باید استادان خود را تشویق کنیم تا حداقل یک درس را در دورههای آموزش الکترونیکی ارائه دهند تا کلاسهای آنها به یادگار در تاریخ دانشگاه تهران ثبت شوند.
در ادامه سید امید فاطمی، رئیس مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه تهران نیز در این جشنواره بیان کرد: آنچیزی که در دانشگاه تهران بهعنوان نماد آموزش عالی محسوب میشود، این است که متخصصان، استادان و دانشجویان آن در فعالیت یاددهی و یادگیری شرکت میکنند.
وی افزود: ما در مرکز خدمات تخصصی این کار را در اختیار کاربران قرار میدهیم تا از این خدمات برای برگزاری دورههای رسمی یادگیری تلفیقی و استفاده از فناوری اطلاعات در کنار کلاس حضوری استفاده شود و همچنین استادان و دانشجویان و افراد مختلف دانشگاه تهران بتوانند تخصص و مهارت خود را به جامعه ایران و جامعه دانشگاهی تحت عنوان دورههای تخصصی و آزاد ارائه دهند.
رئیس مرکز آموزشهای الکترونیکی خاطر نشان کرد: امروزه بحث اجتماع یادگیری نقش مهمی دارد و ما بهدنبال این هستیم در دانشگاه تهران بهعنوان یک سازمان یادگیرنده متحول و نوآور شبکه یادگیری را شکل دهیم.
فاطمی در ادامه تصریح کرد: برای این کار در مرکز وظیفه خود میدانیم که با استفاده از فناوری اطلاعات و امکاناتی که در اختیار داریم و با کمک همه عوامل دانشگاه از جمله پژوهش، آموزش، دانشجویی، بینالملل، به اضافه فعالیتهای اصلی که در مرکز فناوری اطلاعات فضای مجازی است، این شبکه اجتماع یادگیری را شکل دهیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه محتوای الکترونیکی دانشگاه تهران محتوای بسیار غنی است، اظهار کرد: ما در مرکز خدمات مدیریت محتوا، ایجاد نظام مدیریت دانش و تهیه محتوای ارزشمند دانشگاه تهران را ارائه میدهیم و در این راستا سعی ما بر این است تا محتوای دانشگاه تهران جمعآوری، مدیریت، پردازش و در اختیارکاربران قرار داده شود.
انتهای پیام/