فریدون ایثاری مبتکر بی پیرایه کرمانشاهی است که نگاهی متفاوت به کارهای فنی داشته است.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛  شاید در گوشه کنار ما افرادی وجود داشته باشند که در حوزه‌های مختلف اشتغال دارند، اما شناخته شده نیستند. ایده پردازانی که ایده هایشان گمنام مانده است. کسانی که با حداقل امکانات در جهت مثمر ثمر بودن تلاش می کنند. افراد موفقی که می توانند سرمشق و انگیزه‌ای برای نوجوانان و جوانان هم وطن باشند.
در یکی از کارگاه‌های کوچک در محله‌ای قدیمی در کرمانشاه با فردی آشنا شدیم که به بیش از پنجاه حرفه مختلف تسلط دارد. او در فضایی نسبتا کم کارگاه دستگاه‌های شیردوشی سیار  با طراحی خودش می سازد.
 
کار نیکو کردن از پر کردن است...
 
کار نیکو کردن از پر کردن است...
فریدون ایثاری متولد ١٣۴٨ و مبتکر خلاق اهل کوزران از توابع کرمانشاه ، مدرک تحصیلی اش دیپلم است و با کمترین امکانات  توانسته اشتغالزایی کند.
از کودکی علاقه ذاتی به کار‌های فنی داشته و بسیاری از حرفه‌ها را با مطالعه کتاب تخصصی و بدون شرکت در کلاس آموزشی فراگرفته  به گفته خودش  در زمان کودکی والدینش به او معترض بودند که چرا به جای بازی با دوستانش در خانه لابلای وسایل دورریختنی به دنبال ایده می گردد، اما او در همان سن کم با شور و ذوق زیاد وظیفه روشن کردن آسیاب دیزلی را بر عهده داشته است و پا به پای بزرگان به رانندگی تراکتور در مزرعه مشغول بود.
 
کار نیکو کردن از پر کردن است...
 
در گذر زمان و  در دوران راهنمایی در مدرسه با کتاب حرفه وفن آشنا می شود  و نگاهش به دنیای فنی هم متفاوت می شود در همین دوران به حرفه برق کشی و بنایی ساختمان مسلط می شود ودر  سوم راهنمایی کار بنایی یک ساختمانی دوطبقه را به عهده می گیرد.
او در سال ١٣٧١شروع به کار  نصب و راه اندازی دستگاههای شیردوشی  و خدمات پس از فروش در غرب کشور را کلید می زند و در سال ۱۳۸۰
موفق به تولید دستگاه های شیر دوشی با طراحی ویژه و خاص خودش می شود.
کار نیکو کردن از پر کردن است...
این مرد با پشتکار و اراده ، به صورت تخصصی در زمینه طراحی ، ساخت ، نصب ، راه اندازی و خدمات شیردوشی در کارگاه کوچکش  به مدت 26 سال فعالیت دارد .
 
علاوه بر این  ایثاری در طراحی و ساخت ساختمان تخصص ویژه ای دارد که این را می شود در ساختمان تخصصی خودش به عینه دید.
وی این ساختمان را در دو نوبت که   فاز اول آن در سال ٧٩ و ٨۰  در دو طبقه طراحی و ساخته است که 80 درصد کار  را خودش را انجام داده و فاز دوم ساختمان را که بصورت دوبلکس می باشد را در سال 90 و 91 به اجرا در آورد   که این بار  95 درصد کار را خودش انجام داده است.
 
کار نیکو کردن از پر کردن است...
او در ساختمانی که طراحی کرده به نکات مرتبط با سنت و فرهنگ بومی توجه داشته و سعی کرده آن را به دیگران معرفی کند.
همچنین یکی دیگر از تولیدات او ماشینی بنزینی با دنده‌ای اتوماتیک و با ظرفیت سه نفر و به منظور استفاده کودکان در شهربازی طراحی شده است.
کار نیکو کردن از پر کردن است...
او از ورق‌های بلا استفاده شیروانی ساختمانش برای زیبایی نمای ساختمان، سبد‌هایی با گل‌های گالوانیزه‌ای طراحی کرده و هدف از این سازه را زیبایی و ماندگاری آن می داند.
از دیگر ساخته‌های خلاقانه او می توان به پشتی تاشو مطابق با سنت کرمانشاه اشاره کرد که از طراحی ویژه‌ای برخوردار است و می توان از این طرح در فضا‌های گردشگری استفاده کرد. این پشتی‌ها به منظور استفاده در فضا‌هایی است که تکیه گاه ندارند ودر قالب یک و دو و سه نفره طراحی شده است.
او از پسماند‌های موجود در کارگاهش به راحتی نمی گذرد و در بخش‌های مختلف از آن استفاده می کند.
ایثاری مصداق بارز ضرب المثل خواستن توانستن است. به گفته خودش هیچ کاری نیست که از عهده اش برنیاید ومنشا پشتکارش را وجود عشق وعلاقه به کار میداند.
این خلاق هنرش به کار‌های فنی مختوم نمی شود، او نوازنده تنبور و خواننده مقامی است ودر جشنواره نواحی ملی ایرانسال 95 در کرمان برگزیده شد.
طراحی وبافت فرش از دیگر هنرهاییست که به آن مسلط است.
از او انتظاراتش را جویا شدیم که در جواب سوال ما گفت:
از مسئولان می خواهم که افراد کار آفرین یا ایده پرداز را خارج از نژاد، قومیت و مذهب حمایت کنند. همچنین از دولت خواهشمندم که از دامداری‌ها پشتیبانی بیشتری شود و یارانه شیر را طوری تعیین کنند که گاوداران هم در سود سهیم باشند.
سالهاست که ایثاری کارش را هر صبح با صدای رادیو در کارگاه کوچکش آغاز می کند و بنا به گفته اش رادیو برای او به مثابه دانشگاست و تاکنون از این رسانه توانسته مطالب مفیدی بیاموزد. او همیشه سعی دارد همزمان با کار به صدای رادیو گوش فرادهد و ذهنش را به چند کار معطوف کند و به اعتقاد او این عادت، کمک فراوانی در به کارگیری توانایی‌های ذهنی اش داشته است.
به راستی که تلاش ایثاری در جهت به تحقق رساندن شعار سال ، تحسین برانگیز است.
 
انتهای پیام/پ
 
خبرنگار: نسترن رفیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.