عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی گفت: پارک‌های علمی را در اصل می‌توان پاسخی به نیاز دانشگاهیان کار آفرین به حساب آورد.

پارک‌های علم و فناوری لازمه دانشگاه کار آفرین استحمید رضا خرم خورشید عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  عنوان کرد: دانشگاه امروز باید فرصتی برای رفع نیازهای جامعه و همچنین زمینه ساز اشتغال و کار آفرینی محسوب شود و نباید صرف محفوظات و مدرک به دانشگاه‌ها مراجعه کنیم.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته دانشگاه‌ها، از تولید علم و دانش گذر کرده و دانشگاه‌های کار آفرین با خلاقیت را توسعه می‌دهند تا با توسعه این دانشگاه‌ها شاهد توسعه کشور باشند که در این عرصه با توجه به آمار دانشگاه‌های کشور و دانشجویان، ما هم باید به سمت دانشگاه‌های کار آفرین حرکت کنیم تا بتوانیم از حیث اقتصادی و علمی پاسخگوی نیاز جامعه باشیم.

وی در خصوص پارک فناوری سلامت اظهار کرد: این پارک سازمانی است که به وسیله متخصصان حرفه‌ای مدیریت می‌شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقای فرهنگ نوآوری و رقابت سازنده میان شرکت‌های حاضر در پارک و موسسه‌های متکی بر علم و دانش است.

خرم خورشید افزود: امروزه پارک‌های علمی، تحقیقاتی و فناوری نقش بسیار عمده‌ای در پیش برد اقتصاد جهان ایفا می‌کنند و این پارک‌ها علاوه بر امکان فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط دانش محور و کار آفرین در یک محیط اقتصادی، بستر لازم را جهت انتقال و توسعه فناوری، تولید با ارزش افزوده بالا، جذب سرمایه گذاری خارجی و ورود کار آفرینان‌ و واحدهای صنعتی به بازارهای جهانی را فراهم می‌کنند.

وی گفت: توسعه پارک‌ها در ایران از سال 79 با پارک پردیس وابسته به نهاد ریاست جمهوری شکل گرفت و پارک‌های علم و فناوری استان‌های آذربایجان شرقی، سمنان، خراسان، فارس، گیلان مرکزی و یزد در سال 1381 با انحلال سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی استان‌ها و تبدیل آن‌ها به پارک ایجاد شدند.

بیش از 100 مرکز رشد واحدهای فناور در حال فعالیت هستند

وی عنوان کرد:‌ اکنون در تمامی استان‌های کشور پارک علم و فناوری شکل گرفته و بیش از 100 مرکز رشد واحدهای فن‌آور مشغول به فعالیت هستند که امیدواریم با حمایت‌های جدید صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی و توسعه بودجه‌های اختصاص یافته شاهد اخبار خوشی در این حوزه باشیم.

خرم خورشید گفت: آمار دانشگاهیان در کشور می‌طلبد که سازمان‌های متولی آموزش عالی در عرصه بهداشت و درمان، فنی و مهندسی و سایر رشته‌ها موضوع دانشگاه‌های کار آفرین را اولویت اصلی دانشگاه‌ها بدانند و با آگاه سازی دانشگاهیان این موضوع را در جامعه نهادینه کنند.

وی در پایان گفت: برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی باید دانشگاه‌ها به سمت دانشگا‌ه‌های نسل سوم و چهارم پیش روند که امیدواریم با فرهنگ سازی و آگاه سازی دانشگاهیان بتوانیم شاهد دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم در جامعه باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار