کارشناسان به راهکار‌هایی جدید برای بارور سازی بانوان سالمند بدون انجام روش‌های تهاجمی و پرهزینه دست یافته اند و این امید وجود دارد که آن‌ها هم در آینده صاحب فرزند شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بسیاری از بانوان به دلایل مختلف خواستار فرزند آوری در سنین میانسالی هستند، برخی از آن‌ها دیر ازدواج کرده اند، برخی به دلیل بیماری و سایر مشکل‌ها دچار یائسگی زودرس شده اند، برخی فرزندان خود را از دست داده و خواهان فرزندانی جدید هستند و مواردی از این دست که سبب شده است دانشمندان پژوهش‌های فراوانی برای امکان باروری در میانسالی و سالمندی بانوان انجام دهند.

کارشناسان در پژوهش جوان سازی تخمدان با استفاده از سوزن اعصاب تخمدان و تخمک‌های نابارور را تحریک می‌کنند، همچنین در روشی مشابه خون خود زن به تخمدان تزریق می‌شود تا با خون رسانی بهتر امکان بازگشت باروری امکان پذیر شود.

به طور کلی باروری زنان پس از ۳۰ سالگی کاهش می‌یابد و پس از یائسگی بانوان دیگر قادر به فرزند آوری نیستند.


زنان از زمان شروع قاعدگی در نوجوانی تخمک‌های خود را پس از هربار قاعدگی از دست می‌دهند و این سبب می‌شود قدرت باروری آن‌ها کاهش یابد، کارشناسان میزان تخمک‌های موجود در تخمدان یک زن را از زمان تولد حدود یک میلیون می‌دانند که به تدریج کاهش می‌یابد.

اما بدن مردان در طول عمر آن‌ها به طور مرتب اسپرم جدید تولید می‌کند، هرچند که در میانسالی و سالمندی اسپرم‌های تولید شده ضعیف هستند و امکان باروری مردان نیز کاهش می‌یابد.

بدن زن در زمان قاعدگی مناسب‌ترین تخمک را برای باروری آزاد می‌کند و بقیه فولیکول‌ها از بین می‌روند؛ برخی از زنان دچار نارسایی تخمدان (POF) می‌شوند که بر اثر آن ناباروری را در سنین زیر ۴۰ سالگی تجربه می‌کنند.

تحریک تخمک‌ها با سوزن سبب تولید فاکتور‌های رشدی جدید در آن بخش از بدن می‌شود و در اثرآن امکان احیای دوباره آن به وجود می‌آید، فاکتور‌های رشدی سبب ترمیم عضو‌های آسیب دیده می‌شود.

از جمله دیگر روش‌هایی که اکنون برای تحریک تخمدان‌ها انجام می‌شود، تزریق سلول‌های بنیادی و پیوند بخش‌هایی از سلول‌های تخمدان به گیرنده‌ها است.

محققان اعلام کرده اند با توجه به اینکه در طول زندگی یک زن، تخمک جدیدی تولید نمی‌شود، آن‌ها باید از تخمک‌های اولیه که به حالت خواب و غیرفعال در بدن زنان یائسه وجود دارند استفاده کنند تا بتوانند باروری را در زنان دوباره ایجاد کنند.

پژوهشگران با استفاده از این روش موفق به بارورساختن چند بانوی داوطلب شده اند اما اعلام کرده اند که به پژوهش و آزمایش‌های بیشتر برای کارایی این روش نیاز است.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

جواسازی تخمدان؛ روش درمانی جدید برای امکان بارداری در بانوان سالمند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
سلام این علم چه زمانی کاربردی می شود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۸ دی ۱۴۰۰
سلام.خانم برادر من به دلیل تنبلی تخمدان وکیفیت بد تخمک وشوهرش بدلیل ضعیف بودن اسپرم با شکستهای ای وی اف مواجه شدن.وحالا خانم تخمکی از خودش ندارد.وتخمک اهدایی هم نمیخواهد.وزندگیشان به خاطر این مسئله مختل شده.این روش درمانی برای جوانسازی تخمدان به بانوان سالمند بهترین روش است.ایا امیدی هست به این روش؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۱۶ دی ۱۴۰۰
چه زمانی این علم کاربردی میشود .مانند ای وی اف در دسترس همه بانوان یائسه میان سال وسالمند قرار میگیرد.چون بانوان دهه38 تا55 به علت جنگ وگشته شدن پسرهای هم نسل خود دیر ازدواج کردند.حالا میخواهند صاحب فرزند شوند ولی یائسه شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
من دچار نارسایی اولیه تخمدان هستم...من توی روستازندگی میکنم شرایط خیلی سختی دارم ۳۰ سالمه ویکساله ازدواج کردم..خواهش میکنم اگه کسی میتونه منو راهنمایی کنه چیکارکنم
Germany
سوگند
۲۰:۰۵ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
بله اگه این روش روکسی انجام میده لطفا بگید.البته اقای دکترشمس میگن باتخریک عصب تممدانهاروفعال میکنه
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۲۰:۵۹ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
سلام بنده نیز از سن ۳۵ سالگی دچار نارسایی تخمدان هستم و فرزندی ندارم زندگی سختی به دلیل همین مشکل دارم الان ۴۳ ساله ام اگر هنوز این درمان انجام میشود مرا راهنمایی کنید .
Germany
ناشناس
۲۰:۱۱ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
کو شوهر
آخرین اخبار