مدیر عامل برق منطقه‌ای تهران با گلایه از برخی قوانین در کشور از جمله قانون رایگان کردن آب و برق در مساجد و قانون در حال تصویب رایگان کردن آب و برق مدارس گفت: این امر موجب عدم مدیریت مصرف در مدارس می‌شود.

رایگان شدن آب و برق مدارس نقض مدیریت مصرف استبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، غلامرضا خوش‌خلق مدیر عامل برق منطقه‌ای تهران با گلایه از برخی قوانین در کشور از جمله قانون رایگان کردن آب و برق در مساجد و قانون در حال تصویب رایگان کردن آب و برق مدارس، اظهار کرد: هر چند قانونگذاران نیت‌شان خیر است اما نتیجه خوبی نمی‌گیرند و این امر موجب عدم مدیریت مصرف در مدارس می‌شود، همانطور که بعد از مجانی شدن آب و برق در مساجد رشد مصرف در برخی از آنها تا 70 درصد افزایش داشت.

*پیشنهاد جدید برای کمک به مدارس

خوش خلق پیشنهاد کرد: برای کمک به مدارس اعتباری به طور اختصاصی جهت پرداخت هزینه‌های آب و برق در اختیار آموزش و پرورش قرار داده شود تا خود این سازمان آن را مدیریت کند.

وی با تاکید بر اینکه قانونگذاران باید کمک کند در منابع ملی صرفه جویی بیشتر شود، تصریح کرد: دقت نظر در قانونگذاری می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران با اشاره به عبور موفق از پیک‌های سال‌های گذشته، علت آن را برنامه ریزی از نیمه دوم سال قبل بیان کرد و گفت: امسال نیز از شهریورماه برای آماده سازی به منظور عبور موفق از پیک 97 به رغم عقب افتادگی‌هایی که در برق تهران وجود دارد اقداماتی را شروع کردیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت منصوبه در تهران نسبت به متوسط کشور عقب‌تر است، تصریح کرد: نسبت ظرفیت منصوبه کل پستهای کشور به پیک 2.5 برابر بوده در حالیکه این نسبت در برق تهران کمتر از 1.5 برابر است و این نشان می‌دهد که وضعیت در برق تهران حساس‌تر بوده و با خارج شدن یک ترانسفورماتور از مدار مشکلاتی ایجاد و حتی منجر به خاموشی هم می‌شود.

*عدم سرمایه گذاری به موقع و کند شدن روند آن از سال 83 با طرح تثبیت قیمت‌ها

خوش‌خلق علت این امر را عدم سرمایه گذاری به موقع و کند شدن روند آن از سال 83 اعلام کرد و گفت: به دلیل تثبیت قیمت‌ها از آن سال و با توجه به اینکه هزینه تمام شده طرحها در تهران نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است و همچنین محدودیت‌هایی که در حین انجام طرحها در تهران وجود دارد از جمله اخذ هزینه‌های حفاری بسیار زیاد توسط شهرداری، اخذ مجوز کار، اجازه انجام کار تنها از ساعت 11 شب تا 5 صبح همگی موجب شده تا هزینه تمام شده طرح‌ها نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر شود.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران درخصوص طرح‌های در دست اقدام این شرکت جهت عبور مطمئن از پیک بار تابستان 97 نیز گفت: حدود 500 میلیارد تومان طرح به منظور عبور از پیک 97 در نظر گرفته شده که برخی به پایان رسیده و سایر این طرح نیز تا ابتدای سال آینده به پایان می‌رسد.

خوش خلق با بیان اینکه تجربه نشان داده قیمت می‌تواند در مدیریت بسیار مؤثر باشد، یادآور شد: در سال 90 با شروع هدفمندی یارانه‌ها و افزایش نرخ برق از 17 تومان متوسط در کشور به 42 تومان، رشد مصرف حدود 6 درصدی به صفر کاهش یافت و حتی حدود 2 درصد هم در این زمینه رشد منفی داشتیم که نسبت به سال 89 این کاهش مصرف نزدیک به 9 درصد گزارش شد.

وی افزود: در سال بعد و با تغییر نرخ ارز و موازنه مالی این افزایش کم رنگ‌تر شد و به روال گذشته برگشت، بنابراین قیمت می‌تواند در مدیریت مصرف تاثیرگذار باشد هرچند که ما به دنبال افزایش قیمت نیستیم.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران با بیان اینکه آب و برق دو کالایی است که ما از آیندگان قرض می‌کنیم، تأکید کرد: مجانی کردن آن به کسی کمک نمی‌کند و موجب افزایش مشکلات می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت نیرو ، آب و برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۶
خیلی عالی میشه آب و برق مدارس رایگان شه
آخرین اخبار